Cumartesi 21.08.2010

Kasklar otomobil kadar önemli

Formula 1'lerde pilotların kullandığı kasklar 1968'de önemsenmeye başladı. Kasklar pek çok testten geçirilerek kullanıma sunuluyor

Pilotlar, Formula 1'in yapıldığı 1950'li yıllarda kask niyetine yalnızca deri bir şapka takıyordu. Motor sporlarının ilk günlerinde şapka takma endişesi ise, yaralanmadan daha çok saçlarının bozulmaması içindi. Pilotlar sadece üzerlerinde küçük tişörtler olmasına rağmen bazı pistlerde 300 km/s hızla yarışıyorlardı ve güvenlik konusu akla bile gelmiyordu. Bir Grand Prix'de yüzü tamamen kapatan kask, ilk defa 1968'den itibaren kullanılmaya başlandı ve teknolojiyle beraber hiç ara vermeden gelişimini sürdürdü.
FAZLASIYLA DAYANIKLI
Buna paralel olarak kask tasarımları gelişti ve güvenlik yıllar içinde daha önemsenmeye başladı. Karbon fiberden imal edilen kasklar teknolojik bütün gelişmelerden nasibini alıyor. Modern bir kaskın ağırlığı 1.250 gram civarında. Günümüzde kasklar sadece güvenlik nedeniyle değil, otomobilin aerodinamik yapısı düşünülerek de tasarlanıyor. Her kaskın ayrıca pilotu havalandırması da gerekiyor. Kaskların içlerinde yer alan filtreler, pilotları karbon, fren tozu ve egzoz dumanından koruyor. Kaskların içindeki telsiz sayesinde pilotlar, mühendisleriyle konuşup, taktik belirleyip pit-stop zamanını seçebiliyor. Kaskın içinde yer alan pipet de, pilotun sıvı almasını sağlar. Formula 1'de, kasklar otomobile binmeden ya da bir lastik bariyerle tanışmadan önce dünyanın en zorlu testlerinden geçiriliyor. Kaskı 800 C'nin üstünde bir sıcaklığa sokmak bunlardan yalnızca biri. Kaskların dış kısmında kullanılan karbon fiber, yeni Boeing 787'lerin kanat ve gövde bağlantılarında kullanılanla aynı. Yeni kasklar için yapılan testlerde 10 farklı çarpışma testi yapılıyor. Bunun dışında hem kaskın dış kısmı hem de vizörü, delme testinden geçiriliyor. Dış kısım için 4 kg'lık metal bir mil kaskın üzerine düşürülüyor. Vizör içinse bir gramlık kurşun bilye 520 km/s'lere çıkan hızla üç noktadan ateşleniyor. Herhangi bir çatlama durumunda kask testi geçemiyor. Ayrıca kaskın dış kısmı, vizörü ve dolgu malzemeleri de 830 C dereceye varan sıcaklıktaki propan ateşiyle yanma testine tabi tutuluyor. Dış yapının yanma testi 30 saniye sürüyor ve bu esnada dolgu malzemeleriyle baş figürünün sıcaklığının 70 C dereceyi geçmemesi gerekiyor. Vizörün de alevlere 45 saniye boyunca dayanması gerekli, dayanamıyorsa kask yine testten geçemiyor.

PİLOTLAR KASKLARIYLA TANINIYOR

Lewis Hamilton:
2008 Dünya Şampiyonu Lewis için sarı renkli kaskı çok önemli. Karting yıllarından beri sürekli sarı renkli kaskını kullanıyor. Bunun iki nedeni var. İlki Hamilton, büyük bir Ayrton Senna hayranı. Bu nedenle hardal sarısı rengi Senna'yı anmak için kullanıyor. Bir diğer önemli neden ise, karting yıllarında babası, oğlunu diğer sürücülerden ayırt etmesi için bu tür farklı bir renk kullanmasını istemiş. Michael Schumacher: Spora Mercedes ile geri döndüğünde herkes onun Ferrari kırmızısını hatırlatan kaskıyla yarışıp yarışmayacağını merak ediyordu. Ancak Michael, kırmızıyla Ferrari'den daha özdeşleşmiş olduğu için 2006'da kullandığı tasarımı yeniden tercih etti. Tek değişiklik Mercedes'in logosu oldu.
Nico Rosberg: Nico da yeni takıma geçtiğinde eski kaskının tasarımını kullanmayı seçti. Bu kask tasarımı aslında babasından esinlendiğini gösteriyor. Babasıyla birlikte tasarladıkları bu kask, aynı zamanda şampiyon baba Keke Rosberg'in kullandıklarıyla benzerlik taşıyor.
Jenson Button: İngiliz pilotun kaskını ilk bakışta tanımak mümkün. Üzerinde İngiliz bayrağının renkleri bulunuyor ve büyük puntolarla isminin baş harfleri olan JB yazıyor. Zaman zaman her pilot gibi yarışlara özel kasklarla yarışsa da, bu İngiliz bayrağıyla özdeşleşmiş durumda. Ancak geçtiğimiz yıllarda bir yarış için kendi fanlarının tasarladığı kask ile yarışarak ilginç bir uygulamaya imza atmıştı.
Sebastian Vettel: Vettel'in kaskı büyük ölçüde enerji içeceği reklamlarıyla kaplı. Fakat 2010'un başında kullandığı tasarım ile fark yaratmaya başladı. Artık Vettel'in kaskının üstünde kutu içecek açacağının figürü bulunuyor. Bu yönüyle kaskı gerçekten çok ilginç.
Felipe Massa: Kaskı adeta Brezilya bayrağı gibi. Sarı ağırlıklı ancak açık yeşil tonlar da kaskına derinlik katıyor. Kaskın arkası ise, mavi renkli ve böylece Brezilya bayrağının renklerini kullanmış oluyor. Spora başladığı yıldan beri kaskı, bu benzer tasarıma sahip oldu ve bu nedenle ilk görüşte Massa'ya ait olduğunu anlamak zor değil.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.