Giriş Tarihi: 30.10.2010

En kritik 4 saniye

Benzin ikmalinin yasaklanmasıyla Formula 1'e katılan takımlar, lastikleri dört saniyenin altında bir zamanlamayla değiştirmek için uğraş veriyor. Yapılacak en ufak bir hata, koca bir yarışa mal oluyor

Pit stop. Burası saniyenin binde 1'inin önem taşıdığı bir dünya. Küçük bir hata, yolunda gitmeyen bir iş, birkaç milimetrelik oynama, bir takımı şampiyonluktan edebilir. Formula 1'de en hızlı pit ekibi olma mücadelesi, yarış esnasında benzin ikmalinin yasaklanmasıyla daha bir önem kazandı. Takımlar dört lastiği ve tekerleği değiştirme işini alışkın oldukları sürenin yarı zamanında bitirmeye çalışıyor. Renault'nun sportif direktörü Steve Nielsen'ın da açıkladığı gibi bu sorumluluk, bir mekanikerin mümkün olduğu kadar hızlı iş yapabilme yeteneğini gerçek bir teste tabi tutuyor. Geçen yıl tüm dikkat, benzin hortumunun en hızlı şekilde takıp çıkarmak üzere veriliyordu. Ancak benzin faktörü işin içinden çıkarıldığı için artık tüm dikkatimizi lastik değişimine odaklıyoruz.
ÇALIŞMA SÜRESİ YARIYA İNİYOR
2009'da yapılan pit stop'ların uzunluğu otomobile ne kadar benzin koyulduğuna bağlıydı. Bu da her bir tekerlekte, görevli olan üç mekanikere lastik değişimi için yedi-sekiz saniyelik bir zaman aralığı veriyordu. Artık otomobile benzin koymakla yükümlü görevliler olmasa da kurallar, takımların hem sert hem de yumuşak hamurları kullanması için her yarışta zorunlu bir pit stop yapması gerektiğini söylüyor. Bu da mekanikerlerin mümkün olduğu kadar hızlı çalışması gerektiği anlamına geliyor. Antrenman bunu başarabilmek için yapılacak tek iş, ancak bir Grand Prix'nin stresli ortamında bu hıza erişmek oldukça zor. Bahreyn'de kaydedilen en hızlı pit stop zamanı sadece 3.9 saniye ile Red Bull'dan Sebastian Vettel'in oldu. Bazı takımlar, otomobilin tekrar yarışa dönme süresini kısaltmak amacıyla özel bir ışıklandırma sistemi veya daha verimli çalışan özel bijonlar geliştiriyor. Bazıları da rakiplerinin pit stop'larını videoya kaydederek ve daha sonra detaylı bir şekilde analiz ederek kendi performanslarını geliştirmeye çalışıyor. Ancak yapılan tüm hazırlıklara rağmen yolunda gitmeyen şeyler de olabiliyor. Pilot pit alanına çok hızlı girdiğinde, mekanikerler tam olarak nerede durması gerektiğini hesaplayamayabilir veya havalı bijon anahtarları arıza yapabilir. Bu yüzden farklı bir hava hortumuna bağlı yedek anahtarlar her zaman için hazırda tutuluyor.
LOLİPOP ADAM
Her ihtimal göz önünde bulundurulur ve bu sayede bir sorun çıktığında mümkün olan en az zaman kaybı yaşanır. Bu arada FIA ise hızlı yapılan pit stop'ların güvenliği tehlikeye atabileceğinden endişe duyuyor. Bunun için yeni bir sistem uygulanmaya başladı ve takımların pit garajının 55 metre önüne bir işaret levhası konuldu. Pilotun pit'ten çıkmasının güvenli olup olmadığına karar vererek onu serbest bırakan kişi lolipop adamdır. Eğer lolipop adam arkadan gelen rakip 55 metre levhasını geçtikten sonra pilotu serbest bırakırsa, takım otomobili güvensiz bir şekilde pit'ten çıkardığı için soruşturmaya tabi tutulacak ve gerekli durumlarda pit'ten geçme cezası alacak. Saniyenin binde 1'inin bile büyük önem taşıdığı bir sporda hızlı bir pit stop ile hızlı görünen bir stop arasında çok küçük bir fark var. Nielsen bu konuda şöyle diyor: "Lastik değişimini ilk sırada tamamlamak için pit'te büyük çekişmeler yaşanıyor. Ancak pit stop'tan sonra pistte yarıştığımız bir pilotun önüne geçtiğimizde tüm mekanikerler kendileriyle gurur duyuyor."

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.