Cumartesi 12.03.2011
Son Güncelleme: Cuma 11.03.2011

Rakı da bizim, içme adabı da

Gazete sayfalarında yer alan Kulüp Rakı ilanları, nostalji rüzgarları estiriyor. İlanları tasarlayan ekip ise Türkiye'de grafik sanatının kurucusu İhap Hulusi ve rakı kültüründen esinlenmiş

Hemen her kültürün kendine has bir içkisi ve içme adabı vardır. Bizde de rakıyı edebiyle içmek, pek çok anlamda, görgülü olduğunuzu ispatlamaya yeter. Dahası rakıyı sulu mu susuz mu, buzlu mu buzsuz mu; mezeyi yavaş mı yoksa hızlıca mı tükettiğiniz, kişiliğiniz hakkında da küçük ipuçları verir. Kulüp Rakı ilanları bir yılı aşkın süredir, gazete sayfalarından bizlere, eskilerden kalma rakı içme kaidelerini, yani rakı sofrası adabını hatırlatıyor. Reklam kampanyasında, "Masanın alimi rakıdır, masadan evvela gidecek olanı da bilir, ebediyen kalacak olanı da," ya da "Ana yemek rakı sofrasına yakışmaz. Sofradaki mezelere de yemek gibi davranılmaz. Mezeler tadımlıktır, muhabbet doyumluktur," gibi cümlelerle eğlenceli biçimde bu kaidelerin altı çiziliyor. Kampanyayı hazırlayan Rafineri ajansı ekibi, "Bu kampanyayı dünyanın başka hiçbir yerinde yapamazdık, rakı içme kültürü bizim ürettiğimiz, bize ait bir şey, adabı da öyle," diyor. İki ayaklı olarak yürütülen kampanyanın ilk ayağının ismi 'Kaideler'; ikincisininse 'Kulüp Rakı Masası'. İki kısım arasında fazla fark yok, birbirlerini tamamlıyorlar.
İHAP HULUSİ'NİN TABLOSU
Kampanyada kullanılan tasarımlar da, 1920'lerde Fransa'da ortaya çıkan, görsel sanatlarda etkili olmuş Art Deco akımını yansıtıyor. Akımın Türkiye'deki en önemli temsilcilerinden biri, grafik tasarımının yaygınlaşmasında büyük rol oynayan İhap Hulusi Görey. Nitekim Görey, bu reklam kampanyasında da önemli bir figür. Kampanyada 1930'larda İhap Hulusi'nin çizdiği Kulüp Rakı etiketi sadece küçük revizyonlarla yenilemiş, onun çizimlerine sadık kalmış. Reklam kampanyasının nasıl çıktığını anlatmak için, önce İhap Hulusi'nin etiketi nasıl çizdiğini özetlemek gerek. İhap Hulusi, Kulüp Rakı etiketini tasarlarken, kendi çizdiği, şair ve fikir adamı Fazıl Ahmet Aykaç'la kendisini rakı sofrasında otururken resmettiği bir tablodan yola çıkmış, Rafineri ekibi de, hem markanın ruhunu yansıtmak hem de ustaya saygılarını yansıtmak adına, Kulüp Rakı kampanyasındaki 'rakı içme kaidelerini' hazırlamış.
YEMEK, RAKIYA HİZMET EDER
Ekibin yaratıcı yönetmeni Orkun Demirelli kendi dedesinin, babasının ve dayısının rakı sofrası adabından öğrendiklerini de projeye katmış: "Rakıyı ve kültürünü yaşatmayı çok seven bir aileyiz. Dedem, babam, dayım... Herkesin kendine göre bir içme biçimi var. Ama ritüellerin yüzde 50'sini biliyordum. Örneğin rakı masasında mutlu şeyler konuşulur, bardak değişmez. Rakı masasına doymak için oturulmaz; yemek, rakıya hizmet eder." Kampanyayı hazırlayan ekip, Orkun Demirelli'yle birlikte yaratıcı yönetmen olan Ufuk Uslu, sanat yönetmeni Ebru Sile Göksel, metin yazarı Emir Yüksel, marka grup direktörü Ela Bilgisel, marka süpervizörü Rida Kıraşı'den oluşuyor.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.