Ne giyeceğimize onlar karar veriyor
Başak Kocabıyıkoğlu, dünyanın ünlü butikleri için çalışmış bir satın alma uzmanı. Kardeşi Defne ise modada trendlerle ilgili mastır yapmış. İki kız kardeş, güçlerini birleştirip moda danışmanlığına girişmiş; bugün ünlü markalarla çalışıyorlar
- Biriniz iç mimari, diğeriniz politika eğitimi almışsınız. Moda stratejisi uzmanlığına nasıl başladınız?
- Defne Kocabıyıkoğlu: Bilkent İç Mimari Bölümü mezunuyum. Daha sonra mastır için New York'a gittim. Ama ilk senenin sonunda iç mimariyle ilgilenmek istemediğimi anladım. Londra'da, Goldsmiths College'da tasarım sorgulaması ve trend öngörüsü adlı bir program buldum. 2000'lerin başıydı, dünyada trendlerle ilgili tek programdı. Bavulumu toplayıp Londra'ya gittim, mastıra başladım.
- Başak Kocabıyıkoğlu: Ben de London School of Economics'te politika okuyordum ve hatta doktora yapacaktım. Ama Londra'daki ilk günümden beri tüm moda çevresine hakimdim. O sırada Türkiye'deki dergilere yazılar yazmaya başlamıştım. Derken bir gün satın almacı olmaya karar verdim. Bir gün en sevdiğim mağaza olan Brown's'taki satış elemanına bu isteğimi anlatırken, konuştuğum kişi, mağazanın sahibi olan Joan Burstein'in kızı çıktı. Onun 'Bize başvurunu gönder,' demesiyle işe adım atmış oldum.
- Bu konuyla ilgili tecrübeniz veya eğitiminiz olmamasına rağmen mi?
- B.K: Tabii. Biz Türkiye'de eğitimi öncelikli tutuyoruz ama İngilizler için şu nettir: Bir işi çok istiyorsan, yapabilirsin. 2002 yılında Browns'ta satın almacılığa başladım ve yavaş yavaş yükseldim. Bu sırada Defne de Londra'daki trend eğitimini tamamladı ve Bora Aksu ile çalışmaya başladı.
- Türkiye'ye dönüşünüz nasıl oldu?
- B.K: Bir gün, Beymen'in o zamanki genel müdürü Esel Çekin arayıp 'Türkiye'de satın almacı çok yok. Sana ihtiyaç var,' dedi. Defne de dönmüştü zaten. Ben satın almacı olarak 12-18 ay sonraki koleksiyonları görüp insanların neler seveceğini tahmin ederek çalışıyordum. Defne zaten bu konuda uzmanlaşmıştı. Sonra 'Bu konunun üzerine gitmemiz lazım,' deyip markaların kapısını çalmaya başladık. Önce Koton'a gittik, hemen ilgilendiler.
Önümüzdeki sezon bir değil, birkaç paltomuz birden olacak
Defne ve Başak Kocabıyıkoğlu'nın daha kısa vadeli trendlerle ilgili öngörüleri ve stil tavsiyeleri şöyle:
İletişime de müdahale ediyoruz
- Markalara nasıl bir hizmet sunuyorsunuz?
- D.K: Gereksinimlerine göre değişiyor tabii ama genel olarak bundan 12 ila 24 ay sonrasında müşterinin tercihlerinin ne olacağı konusunda danışmanlık veriyoruz. Trendler bunun bir kısmı. Hayat tarzı yönelişleriyle ilgili de destek veriyoruz. Dünyadaki yeniliklerin hangileri Türkleri cezbedecek, hangisi cezbetmeyecek; moda renkler, desenler, kuplar... Bir de yaptığımız işin anlamlı olması için sunuşa; iletişime müdahale ediyoruz. Reklam kampanyası nasıl olmalı, dijital medyada nasıl bulunmalı... Biz aslında markalara bir şey satmıyoruz; onlarla beraber elimizi taşın altına koyuyoruz. Şirketin bir parçası gibi hareket ediyoruz.
Artık ne giydiğiniz değil, nasıl giydiğiniz önemli
EN SON HABERLER
- 1 Sanal dünya çocuklara okuldan tatlı geliyor
- 2 Öğrendiğinizde şaşıracağınız 4 önemli beslenme bilgisi
- 3 Oysa her şey çok iyi gidiyordu
- 4 Sokaklar tenis kortuna döndü
- 5 Her şey bu ülkenin çocukları için
- 6 Bir rüyanın peşinde
- 7 7/24 şehirde yaşam
- 8 Hiçbir doğruluğu olmayan beslenme önerileri
- 9 İnsana güvenmekten vazgeçmeyin
- 10 Küçük sanatçılar için büyük deneyimler