Cumartesi 14.04.2012
Son Güncelleme: Cuma 13.04.2012

Murat Pilevneli, çağdaş sanat dünyasına dönüyor

Galerist'ten 2011'de ayrılan Murat Pilevneli, bir buçuk yıldır evli olduğu Tuba Ünsal'dan da boşandı ve yepyeni bir sanat mekanı açtı: Pilevneli Project. Pilevneli, klasik galerilere benzemeyen ve farklı anlayışla işleyen mekanını ilk kez anlattı

Murat Pilevneli, çağdaş sanat dünyamızın en ünlü, en çok konuşulan ve en ilgi çekici işlerine imza atmış galericilerinden biri. Hiç değilse 2011'de Galerist ortaklığından ayrılana kadar da sadece böyle tanınıyordu. 15 yaşına kadar Almanya'da büyüyen Pilevneli, Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Resim Bölümü mezunu. Annesinin soyadı olan 'Pilevneli'yi alması, dayısı ünlü ressam Mustafa Pilevneli'yi çağrıştırmak için bu soyadını özellikle kullandığı şeklinde bile yorumlanıyordu. Pilevneli, Beral Madra, Rene Block gibi isimlerle çalıştıktan sonra 2000'li yılların başında, o dönem galerilerin 'kuşağın sanatını' yansıtmadığı düşüncesiyle Galerist'i kurdu. Uzun yıllar Galerist, Leyla Gediz'den Taner Ceylan'a kuşağının en yetenekli isimlerini ağırladı. 2010'da ise Murat Pilevneli, manken Tuba Ünsal'la yaşadığı aşkla ve kızları Sare'yle verdikleri mutluluk görüntüleriyle gündeme geldi. Ancak 2011 yazında Galerist ortaklığı sürpriz bir şekilde bitti. Birkaç hafta önce de Ünsal'la Pilevneli resmen boşandı. Pilevneli şimdi de yeni projesiyle gündeme geliyor. Pilevneli Project adlı sanat mekanında çağdaş sanat dünyasına taze soluk getirecek yepyeni isimleri ağırlayacak, genç sanatçıları kendi deyişiyle 'doğru yol'a yönlendirerek, altın tepside galerilere sunacak. Bu yeni sistem, galerilerden farklı, kâr amacı gütmeyen bağımsız sanat mekanı ruhundansa uzak. Nişantaşı'ndaki mekan ilk sergisini de genç sanatçı Elif Boyner'le açtı. Murat Pilevneli de bize yeni projesini anlattı.
- Nasıl bir mekan olacak Pilevneli Project?
-
Bu mekânın amacı, sanat profesyonellerine hizmet etmek. Burası bir galeri değil. Galerilerle iletişimi olmayan sanatçıları sunacağımız, böylelikle bu sanatçılarla galerileri buluşturacağımız bir mekan. İlk etapta bir proje mekanımız var, yani Pilevneli Project. Ama işin bir de zamanla devreye girecek Artist Management (menajerlik) işlevi var. Bu kısımda sanatçıların menajerliğini yapacağımız yeni sanatçıları keşfedip onlara sanat kariyerlerinde yol göstereceğiz. Mesela okuldan yeni mezun bir sanatçıya, yapmayı düşündüklerini gerçekleştirmesine yardımcı olacağız. Aslında Pilevneli Project ve artist management disiplinleri, birlikte dirsek teması içinde işleyecek. Önce proje mekanında sanatçının eserleri gösteriliyor ve sanatçı sanat profesyonelleriyle buluşturuluyor. Bunlar kimlerdir? Galericiler, küratörler, sanat basını, koleksiyonerler ve bunlarla birlikte sanatsever kitle.
- Bu yeni sistem nasıl işleyecek?
- Eserler iki hafta, yoğun bir programla proje mekanında sunulacak. Proje süresince aynı zamanda her sanatçı bir küratörle bir araya geliyor ve küratör ile bir konferans veriyor. Ayrıca sanatçının buradaki projeyi hazırladığı süreci anlatan bir de film hazırlayıp, davetiyeyle birlikte sanat profesyonellerine gönderiyoruz. Örneğin Elif Boyner, Tayfun Serttaş'la 25-30 kişiye konferans verecek. Bunun arkasından belki de Elif'in kaderinde bundan sonra çalışacağı sanat profesyonelleri belirlenecek. Burada süperstarları göstermiyoruz. Biz burada ileride iki üç yıl içinde geleceğin yetenekleri olacak isimleri gösteriyoruz.
- Peki bu fikir nereden çıktı?
-
Benim aşağı yukarı 10 yıllık bir galericilik deneyimim var. Sonrasında sekiz dokuz ay kadar ara verdim. Genç sanatçı keşfetmek ve onlarla birlikte fikir geliştirmek, en keyif aldığım iş. Türkiye'de bu dönemde genç sanatçılara çok ihtiyaç olduğunu gördüm. Çünkü piyasada ciddi bir tıkanma var.
- Ama aynı zamanda genç sanatçıların sayıları artıyor, sanat dünyası da yükselişte...
- Elbette benim bu işe başladığım zamanla şimdiki dönem değişti. 10 yıl öncesiyle şimdinin en büyük farkı, o dönemde şimdiki alıcı kitlesi yoktu. O zamanki piyasada fiyatlar belli bir yere kadar gelmişti. Ben Galerist'in mekanını tesadüfen kiralamıştım. Piyasa belli isimler etrafında dönüyordu, ama bir yandan gün ışığına çıkmamış ciddi değerler, Taner Ceylan'lar, Leyla Gediz'ler, Elif Uras'lar, Erinç Seymen'ler vardı. Kendini var etmek için sanatçılar yurtdışına çıkmak zorundaydı. Dışarıdaki piyasa kuvvetli, Türkiye ise zayıftı. Şimdi Türkiye'nin ekonomisi gelişiyor. Sanat piyasası bakımından da en çok gelişen pazarlardan biri burası. Ve burada çok sanatçı var gibi gözüküyor, ancak piyasa belli başlı sanatçılar üzerinden dönüyor. En çok ihtiyaç duyulan şey genç sanatçı, ama onları da profesyonel galeriler yeterince göstermiyor. Ekonomik nedenleri var bunun, ben sonuçta böyle bir yerin nasıl döndüğünü gayet iyi biliyorum. Bizse burada sanatçıları o galerilere hazırlıyoruz. Bundan sonra sanatçının rahat yürüyebileceği, bir galerinin de hazır devralacağı bir yol çiziyoruz.
- Sanatçılarla kuracağınız ilişki nasıl olacak?
- Burası bir proje mekanı ve sanatçı buraya bağlı değil. Galeriden farkımız artist managment kısmında daha görünür oluyor. Sanatçının daha profesyonelce üretmesini sağlayacak bir sistem bu. Sanatçıları keşfedeceğiz. Koleksiyoner ve galericiler için kaynak yaratıyoruz. Piyasadaki en büyük sıkıntı da bu. Buna katkı sağlamak istiyoruz. Sanatçıya yol gösteriyoruz. Sanatçı ne üretmek istiyorsa, onu üretir. Biz o üretimi artırmak için deneyimlerimizi paylaşacağız.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.