Boğaz'da petrol tankerleri çarpışırsa harita yeniden çizilir!
Fırtına, sis, kar gibi zorlu hava koşullarına rağmen İstanbul Boğazı'ndan her gün yüzlerce tanker ve yük gemisi geçiyor. Son zamanlarda denizde yaşanan kazaların nedenlerini ve olası tehlikeleri uzun yıllar kılavuz kaptanlık, şimdi de liman pilotluğu yapan Nurkan Akmil'le konuştuk
- Geçtiğimiz ay İstanbul Boğazı'nda bir deniz otobüsüyle yük gemisi çarpıştı. Sizce niye?
- Kazanın ayrıntılarını bilmiyorum. Transit geçen ve pilot almayan bir gemi olduğunu zannediyorum. Ama bir kural vardır, transit geçen gemi, geçiş önceliğine sahiptir.
- İstanbul Boğazı'ndan her gün kaç gemi geçiyor?
- Kuzey ya da güneye, günde ortalama 180-200 gemi geçiyor. Bu rakam yılda 65 bin yapar.
- Gemilerin kılavuz kaptan ihtiyacı tercihe mi bırakılır?
- Bir gemi Boğazı, limana uğramadan transit geçiyorsa, kılavuz kaptan almak zorunda değil. Ama büyük tonajlı tanker ya da kuru yük gemileri, kışın Boğaz'ın zorlu sularında mecbur olmasa bile pilot alıyor. Çünkü İstanbul Boğazı, dünyanın altı en kritik su yolundan biri. Yakıt taşıyan büyük tankerler, bu tür su yollarında pilot almıyorsa, bir kaza ya da karaya oturma anında sigorta şirketleri parayı ödememeyi seçiyor.
EN DAR YER KANDİLLİ
- Boğaz neden dünyanın en kritik sularından biri?
- Çok dar yerleri, çok fazla rota değişiklikleri, çok azametli su ve tabiat şartları var. Ama Boğaz'dan binlerce gemiyi geçirdim, yabancı kaptanlar şehrin güzelliklerinden hep büyülenir.
- Boğaz'ın en dar noktası neresir?
- En dar yer Kandilli'dir.
- Hangi durumda kılavuz kaptan şartı var?
- Eğer gemi, bir limana uğruyorsa, Boğaz geçişlerinde mutlaka kılavuz kaptan almak zorunda. İstanbul liman hudutları içinde gemi, limana yaklaşırken ve kalkarken de görevi biz liman pilotları devralıyoruz.
- Kaç noktada kılavuz kaptanlar görev yapıyor?
- Kıyı Emniyeti Genel Müdürlüğü'ne bağlı üç ayrı kılavuzluk teşkilatı var. Biri Çanakkale Boğazı'nda. O bölgede pilot isteyen gemileri, oradaki kaptanlar geçiriyor. İkincisi İstanbul Boğazı'nda. Üçüncüsü ise gemilerin limana yanaşması ve kalkışını sağlayan İstanbul liman kılavuzları.
- Günde kaç saat çalışıyorsunuz?
- Biz, liman pilotları, dört gün, yani 96 saat, gece gündüz çalışıyoruz. Bir hafta izin yapıyoruz. Boğaz pilotları iki gün çalışıp, üç gün dinleniyor. Sonra yerlerini diğer ekiplere bırakıyorlar. Liman pilotları, dörder kişilik üç ekipten oluşuyor.
AYLARCA DENİZ YANABİLİR
- Gelip geçen bütün gemilere kılavuz kaptan zorunluluğu getirilemez mi?
- Bunu biz söyleyemeyiz. Sadece Türkeli, İstinye, Ahırkapı, Kandilli'de insansız trafik kuleleri, radarlar var. İstinye'deki merkezde, geçen bütün gemiler ekrandan izleniyor. İstanbul Boğazı'nın kuzey ve güneyinde de kritik bir gemi geçiş yapacaksa, şiddetle kılavuz almaları tavsiye ediliyor. İsteyen alıyor, isteyen almıyor. Bu kaptanın kararıdır.
- Sizce alınmalı mı?
- Can ve mal emniyeti bakımından alınması gerekir. Çünkü İstanbul bir cennet. Herhangi bir terslikte kimse bunun vebalini ödeyemez. Hele akaryakıt, patlayıcı madde olursa, aylarca deniz yanar. Can kaybı çok olur.
EN SON HABERLER
- 1 Sanal dünya çocuklara okuldan tatlı geliyor
- 2 Öğrendiğinizde şaşıracağınız 4 önemli beslenme bilgisi
- 3 Oysa her şey çok iyi gidiyordu
- 4 Sokaklar tenis kortuna döndü
- 5 Her şey bu ülkenin çocukları için
- 6 Bir rüyanın peşinde
- 7 7/24 şehirde yaşam
- 8 Hiçbir doğruluğu olmayan beslenme önerileri
- 9 İnsana güvenmekten vazgeçmeyin
- 10 Küçük sanatçılar için büyük deneyimler