Cumartesi 23.03.2013
Son Güncelleme: Cuma 22.03.2013

Yeni trend: 'Doğal' şıklık

Hızlı tüketimin moda dünyasındaki kalesi H&M, çevre duyarlılığı konusunda adım atmayı sürdürüyor. Markanın doğa dostu koleksiyonunu ve modadan uzaklaşmadan doğaya nasıl katkı sağlayabileceğimizi Trend ve Sürdürülebilirlik Koordinatörü Catarina Midby ile konuştuk

Yediklerimiz ve içtiklerimiz kadar giydiklerimizin de doğaya zarar verebildiğini, zehirli maddeler içerebildiğini uzun zamandır biliyoruz. Ancak bu durum değiştirmek için elimizden gelenlerin kısıtlı olduğu ve çevre dostu alternatiflerin çok pahalı olduğu da bir gerçek. Stella McCartney gibi çevre dostu üretim yapan tasarımcıların koleksiyonları, yalnızca maddi kaygısı olmayanlara hitap ediyor. Diğer yandan artık çevreye saygılı bir dünyada yaşama hayalimizi, uygun fiyatlara gerçekleştirebilme fırsatımız var. Yani tasarım ile duyarlılığın birlikte sunulduğu koleksiyonlara servet ödeme dönemi, H&M'in öncülüğünde sona eriyor. 2005'ten bu yana doğa dostu koleksiyonlara yatırım yapan markanın bu koleksiyonlara ait kıyafetlerini, Michelle Williams BAFTA Ödül Töreni'nde, Helen Hunt ise Oscar Töreni'nde giydi. Bu ilkbahar-yaz sezonunda dünyanın en önemli stil ikonlarından biri olan Fransız yıldız Vanessa Paradis'nin yüzü olduğu H&M'in doğa dostu koleksiyonunu ve gelecek nesiller için cebimizden fazla para çıkmadan yapabileceklerimizi, markanın trend ve sürdürülebilirlik koordinatörü Catarina Midby anlattı:
- Artık tasarım ile doğa dostu kavramlarını birleştiren ürünler çoğaldı ama bu iki kavram bir araya gelince fiyatlar uçuyor. Siz fiyatlarınızı nasıl ulaşılabilir tutuyorsunuz?
- Organik, doğa dostu, geri dönüştürülmüş materyalden hazırlanan malların daha uzun zamanda üretildiği ve daha fazla paraya mal olduğu bir gerçek. Biz H&M olarak daha yeşil, doğa dostu bir politika izlemeye karar verdiğimizde, bu maliyetlerin karşımıza çıkacağını biliyorduk. Ama büyük bir marka olmamız, bu maliyetlerle müşteriye yansıtmadan baş etmemize olanak sağlıyor. Ayrıca gelecekte, bizim yaptığımızı başka markalar da yapmaya başladığında, bu materyallerin bugüne kıyasla daha uygun fiyatlı olacağını öngörüyoruz. Kısacası doğa dostu yatırımlarımıza tam gaz devam ediyoruz.
- Şimdiye kadar çevre için neler yaptınız?
- Dünyamızın çevreyle ilgili sayısız sorunu var. Elektrik kullanımı, kısıtlı su kaynaklarının toksik atıklarla kirletilmesi, doğaya zehirli atıklar bırakılması gibi pek çok farklı alanda savaşmak gerekiyor. Bu yıl 11.'sini yayımladığımız çevre duyarlılığı ve sürdürülebilirlik raporumuzda, bu konularla ilgili yaptığımız her atılımı şeffaf bir biçimde kamuoyuna sunduk. Greenpeace ile birlikte zehirli maddelere sınırlamalar getiriyoruz. 2020 yılı hedefimiz, zehirli kimyasal kullanımını sıfıra indirmek. Aynı tarihte mağazalarımızda kullandığımız elektriği yüzde 20 oranında azaltmış olmak ve kullandığımız pamuğun tamamını geri dönüştürülen materyallerden elde etmek de hedeflerimiz arasında. Bunun dışında Dünya Doğayı Koruma Vakfı (WWF) ile birlikte su kullanımımızı denetliyoruz; su konusunda hassasiyet gösteren en büyük moda markasıyız.
Sözleriniz umut verici. Biz de hayatımızın her anında çevreye duyarlı yaşabilir miyiz?
- Bugün belki tamamen yeşil bir hayat tarzına geçmeniz mümkün değil, ama biraz bilgiyle daha doğa dostu bir yaşam tarzını benimseyebilirsiniz. Bunun için illa ki doğal ürünler kullanmanıza gerek de yok. Çünkü bazı sentetiklerin çevreye olumsuz etkisi, doğal, lifli ürünlerinkinden daha az olabiliyor.
- Doğa dostu koleksiyon hazırlama süreci nasıl işliyor?
- Aslında süreç çok benzer. Doğa dostu koleksiyonlar hazırlarken, önce tasarım ekibimiz çalışıyor. Koleksiyonu nasıl bir tema üzerine kurgulamak istediğimize karar verdikten ve modeller çıktıktan sonraysa materyalleri seçmeye başlıyoruz. Elimize geçen kumaş, iplik ve aksesuvar örneklerinden doğal dokumalı, organik ve geri dönüştürülmüş olanları seçiyoruz.
hedefimiz yüzde 100 duyarlılık

- Dünya genelinde bir ürün toplama kampanyası başlattınız. H&M'e bir torba eski kıyafet götürürsek, karşılığında 5 TL'lik hediye çeki kazanıyoruz. Topladığınız kıyafetleri ne yapacaksınız?
- Öncelikle şunu belirteyim, bize getireceğiniz torbada illa H&M markalı ürünler olmasına gerek yok. Geri dönüştürebileceğimiz herhangi bir materyali vermeniz yeterli. Biz bunları, dünyanın en büyük geri dönüşüm şirketi olan İsviçre merkezli I:Collect'e gönderip, onlar aracılığıyla doğaya tekrar kazandırıyoruz. I:Collect, gönderilenleri gruplandırıyor, bazılarını hayır kurumlarına gönderiyor, bazılarınıysa yeni dokumalar yapmak için kullanıyor.
- Tanıtımınızı yapan Fransız yıldız Vanessa Paradis'nin kampanyanıza ne kattığını düşünüyorsunuz?
Vanessa'nın stil ikonu olduğu, artık tüm dünyaca kabul edildi. Bir kampanyayı stiliyle öne çıkan bir isim ile tanıtmak çok doğruydu ama Vanessa'da bundan daha fazlası vardı. Onunla benzer hedefleri ve hayat görüşünü benimsememiz, H&M'in duyarlı koleksiyonuna çok uygun oldu.
- Bir noktada yüzde 100 doğa dostu bir marka olma hedefiniz var mı?
- Evet, hedefimiz bir gün bazı ürünlerimizin üzerinde yer alan 'doğa dostu' yazılı yeşil etiketleri kaldırıp, mağazalarımızda satılan her ürünü aynı kalibreye getirmek. Bu bizim başlıca görevlerimizden.
TÜRKİYE HARİKA BİR İŞ BAŞARIYOR
- Doğaya bireysel katkı yapmanın yanı sıra ülke olarak da sorumluluklarımız var. Türkiye doğaya çok zarar veriyor mu?
- Türkiye harika bir iş başarıyor. Çünkü ülkenizde ciddi oranlarda organik pamuk üretiyorsunuz.
- Organik pamuk gibi doğal materyallerden üretilen kıyafetleri giymek, bedenimize de fayda sağlıyor mu?
- Doğruyu söylemek gerekirse, organik pamuğun bedenlerimize bir faydası ya da zararı yok. Organik pamuk giyerek, onu üreten çiftçinin hayati tehlikesi olan kimyasallar kullanmasını önlüyor ve doğaya zarar vermiyorsunuz.
MECBUR KALMADIKÇA ÜTÜ YAPMAYIN
- Kendimizi sadece sizin markanızla sınırlamadan, doğaya yararlı olmak adına neler yapabiliriz?
- Sizi anlatan kıyafetler seçtiğinize emin olun. Severek aldığınız kıyafetler yıllarca sizinle kalır, uzun ömürlü olur. Bunu söylerken, 'Yıllarca aynı şeyi giyin,' demek istemiyorum. Tabii ki moda değişiyor. Ama gardırobunuzu sevdiğiniz, zamansız parçalardan oluşturursanız, sonraki sezonlarda ekleyeceğiniz bir-iki küçük detayla stilinizi geliştirebilirsiniz. Ayrıca kıyafetlerinizi 30 derecede yıkamanız, yarı yarıya enerji tasarrufu yapmanızı sağlayacaktır. Kurutma makinesi yerine askıda kurutmanız ve çok gerekmedikçe ütüyü hayatınızdan çıkartmanız da doğaya büyük katkı sağlar. Ütü isteyen çamaşırlarınızı, siz duş alırken banyoya asarsanız, çamaşırlarınız sıcak suyun buharıyla kırışıklıklarından arınacaktır. Denemeye değer.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.