Cumartesi 11.05.2013

Çığlık çığlığa teknoloji aşkı

Şimdi bir mağaza açılışı hayal edin: Yeni ürün yok, indirim yok, sadece bir tişört ve mağazaya ilk giren kişi olmak isteyen genç-yaşlı yüzlerce insan. Aklınızdan "Deli mi bu insanlar?" diye geçirdiğinizi biliyorum. İşte teknoloji aşkının 30 saat bekleten öyküsü

Berlin ilk Apple Store ile geçtiğimiz hafta tanıştı. İstanbul mağazası açılmadan önce davet edildiğimiz Apple Store heyecanı görmeye değerdi. Daha önce de iPhone ve iPad ilk satışa çıkarken mağaza önünde beklerken insanlarla sohbet etmiştim. Tek bir hayalleri vardı o ürüne bir an önce sahip olmak. Şimdi bir mağaza açılışı hayal edin: Yeni ürün yok, indirim yok, sadece bir tişört ve mağazaya ilk giren kişi olmak isteyen genç-yaşlı yüzlerce insan. Aklınızdan "Deli mi bu insanlar?" diye geçirdiğinizi biliyorum. Tam 30 saat öncesinde kuyruğa girerek Apple Store'un Berlin açılışına katılan arkadaş nöbetleşe bekleyişleri biterken büyük bir heyecan içindeydi. Apple markasını ve mağazalarını böylesine çekici kılan nedir?
MAĞAZA DEĞİL DENEYİM
İlk Apple basın toplantısına 2000'li yılların başında New York'ta katılmıştım. Toplantı sırasında çığlık atan alkışlayan Apple fanatiklerinin bu heyecanını görünce şaşırmıştım. Apple geliştiricileri ve Apple ürünleri odaklı çalışan gazetecilerin tutkusu inanılmazdı. Şimdi bu heyecanın kat ve kat fazlasınımağaza açılışında görmek inanılmazdı. Yani öncesinde Apple ekosisteminden insanlar bu heyecanı yaşıyordu. Şimdi para ödeyen müşteriler bu heyecanı yaşıyor. Apple itibarı tek elden yöneterek donanım, yazılım, tasarım ve mağaza konusunda her aşamada kontrolü ve standartları elden bırakmıyor. İtibarı yönetirken 4 önemli kurala dikkat ediyor:
iTunes dijital müziğin doğumu: Apple, müzik endüstrisi ile dijital teknolojiyi el sıkıştırarak, 1 dolara şarkı satılabileceğini kanıtladı. iTunes ileride 1 dolara yazılm satışının yapılacağı AppStore'un da doğumunu müjdeledi. Yani içeriğin nasıl pazarlanabileceğini herkese gösteren en önemli adımdı.
İnsan merkezli dokunmatik tasarım: iPhone ile başlayan dokunmatik ekran deneyimi iPad ile devrime dönüştü. iPhone için baş parmakla kullanım o kadar önemli ki, büyük ekran modasına mesafeli olması da sırf bu yüzden. İlk kez dokunmatik tablet veya telefon kullanacak kişinin alışma süresi çok uzamıyor.
Kurala uymayan ekosistemde yaşamıyor: Apple kapalı sistemin getirdiği dezavantajlara karşın ekosistemin itibarını müşteri standartları için kontrol altında tutuyor. Bu yüzden satış gelirleri en yakın rakibinin birkaç katı. Doğal olarak uygulama geliştiriciler de Apple platformunu tercih ediyor.
İnternet ve mağazalar ölçümün kalbi: Hem sanal mağaza App Store hem de Apple Store mağazaları şirketin deneyimleri ölçümlediği en önemli mecralar oldu. Mağazalarda satış elemanlarının ölçümleri kullanıcıların tercihleri, kullandığı uygulamalar Apple'a yeni tasarımlar ve servisler konusunda önemli bilgi sağlıyor.
TİŞÖRT ALMAK İÇİN 30 SAAT BEKLİYORLAR!
Berlin'deki mağazanın açılışında mağazaya ilk giren kişi olmak için 2 arkadaş 30 saat önceden kuyruğa girmiş. 4500 adet tişörtün sadece birkaç saat içinde tükendiği mağazaya müşteriler akşam saat 5'te metrelerce uzunluklta kuyrukta bekleyerek girdi. Her yaştan insanların yer aldığı kuyrukta gençler çoğunluğu oluşturdu. Mağazaya çığlıklar ve alkışlar arasında giren müşteriler ellerindeki iPad ve iPhone ile anı ölümsüzleştirirken heyecanlarını arkadaşlarıyla paylaştı. Mağazanın etkinlik merkezinde Cumartesi akşamı Passenger konseri ile sürpriz yapıldı.
SANAL MAĞAZASI 9 MİLYAR DOLARI AŞTI
Apple sanal mağazası app store 2011 yılında 6.9 milyar dolar gelir elde etmiş, 2012 yılında gelirler yüzde 33 büyüyerek 9 milyar doları aşmıştı. Bu rakam şirketin toplam gelirinin yüzde 5'inden biraz fazla. Yankee Group araştırmasına göre şirketin 2013 yılında yüzde 40 büyümeyle 12.9 milyar doları yakalayacağı tahmin ediliyor. 2016 yılında tahminler bu rakamın 22 milyar dolara ulaşacağı yönünde.
MAĞAZA ÇALIŞANI SAATTE 12 DOLAR KAZANIYOR
Ülkeden ülkeye farklılık göstermekle birlikte ortalama Apple Store çalışanı saatte 12 dolar, yılda 25 bin dolar kazanıyor. Apple çalışan başına mağazaya 420 bin dolarlık satış yapıyor. Apple mağazasında çalışan bir eleman saatte 10 dolar kazanan Best Buy mağazasından fazla, saatte 15 dolar kazanan Tiffany mağazası çalışanından az kazanıyor. Ancak mağaza karlılık oranı Apple yüzde 26, Tiffany de ise yüzde 20.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.