Giriş Tarihi: 21.9.2013

Anadolu'dan kadın manzaraları

Taşranın o yıkıcı erkek egemen dünyasında tek başına var olmaya çalışan kadınların yaşadıkları, sinemamızın hep ilgisini çekmiştir. Ezo Gelin, Dönüş, Alamancının Karısı, Kurbağalar gibi filmlerde, kadınların geleneksel ilişkiler karşısında nasıl ayakta kalmaya çalıştıkları anlatılır. Atalay Taşdiken'in ikinci filmi Meryem, bu yapımlarla akraba kabul edilebilir. Çünkü filme ismini veren Meryem de bir kasaba ortamında 'erkeksiz', her türlü baskıya içten içe direnerek yaşamaya çalışıyor. Kocasıyla altı gün evli kaldıktan sonra onu İstanbul'a uğurlayıp kaynanası ve kayınbabasıyla yaşamak zorunda kalan genç bir kadın Meryem. Kocası İstanbul'da düzen kurunca onu da yanına alacak. Ama o düzen bir türlü kurulamıyor. Meryem hep bekliyor. Ve 'erkeksiz' bir kadının başına gelebilecek birçok şeyle mücadele ediyor...
YAŞANMIŞ BİR ÖYKÜ
Gerçek bir hikayeden yola çıkan Taşdiken, ilk filmi Mommo-Kız Kardeşim'e göre öykü sinemasına daha fazla sırtını dayıyor. Yeni bir gelinin aile içindeki yeri, kaynanagelin ilişkileri, taşradaki 'konu komşu ne der' baskısı, erkeğin kadına yaklaşımı filmde başarılı bir şekilde işleniyor. Taşrada bir kadının, hayatıyla ilgili kararları almasının önündeki engelleri döküyor karşımıza. Filmin melodram ile dram arasında gidip gelen anlatımsal bir yapısı var. Bu kararsızlıktan mı kaynaklanıyor yoksa Taşdiken'in Yeşilçam'la 'Yeni Türk Sineması' arasında bir köprü denemesi mi çok belli değil. Meryem, Anadolu'nun orta yerindeki kadının çıkışsızlığının bir resmi gibi...
Altın Koza notları
* Festivalin açılışında sinemamızın 'dört yapraklı yoncasına' kavalyelik yapanların filmografisi şöyle bir benzetmeye ilham verdi: Türkan Şoray'ı 'Kanuni', Fatma Girik'i 'Mustafa Kemal', Hülya Koçyiğit'i 'Nazım', Filiz Akın'ı 'özgür çocuk' sahneye çıkarmış oldu.
* Sinemamızın 'dört yapraklı yoncasının' erkek versiyonu nasıl olurdu? Bunun için mini bir anket yaptık, işte sonuç: Yılmaz Güney, Cüneyt Arkın, Kadir İnanır ve Kemal Sunal.
* Altın Koza'da Galatasaray-Real Madrid maçı nedeniyle 90 dakika sinema heyecanına ara verildi. Konukların birçoğu büyük bir heyecanla maçı izledi. Maç sonrası yapılan bir yorum durumu özetliyordu: Kötü bir film gibiydi! ? Yeşilçam dünyasından birçok isim burada. Kadın oyuncular dışında en çok ilgiyi yılların aktörü Can Kolukısa görüyor. Özellikle de kadın seyirciler, gördükleri yerde Kolukısa ile fotoğraf çektiriyorlar.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.