Cumartesi 16.11.2013
Son Güncelleme: Cuma 15.11.2013

Dijital şehir parmak ucunda

Şehirlerin dijital yaşam kalitesinin göstergelerinden biri internet altyapısı. Bu altyapı ve sosyal ağlar üzerinden sunulan hizmetler, devleti ve belediyeleri vatandaşın parmak ucuna götürüyor

Şehirlerin yaşam kalitesini yeşil ve sosyal alanlar kadar sahip oldukları dijital altyapı da belirliyor. Hızlı internet bağlantısı ve internet üzerinden sunulan servisler, yeni yapılan konut ve işyerlerinin değerini de etkiliyor. Artık her çocuk, internetli, akıllı telefonlu, tabletli ve sosyal ağlarla iletişim kurduğu bir dünyaya doğuyor. Yani dijital vatandaşların arttığı bir dönemde dijital şehirler sadece vatandaşın ayağına değil, parmak ucuna da hizmet götürmeyi zorunlu kılıyor. Fiber internet yapısı artık neredeyse kaçınılmaz. Hal böyle olunca belediyelerin de fiber altyapı yatırımını engellemek yerine bu yatırımları teşvik etmesi gerekiyor.
FACEBOOK VATANDAŞI
Belediyelerin, siyasi partilerin en bilindik söylemlerinden biridir: Biz vatandaşın ayağına gidiyoruz. Bu hâlâ geçerli bir söylem olsa da yeterli değil. Vatandaş kendi olduğu platformlarda devleti de belediyeyi de görmek istiyor. Yani tek yönlü değil, çift yönlü iletişimle kamuoyu baskısı yaratabileceği platformları kullanmak istiyor. Artık herkes Facebook vatandaşı, Twitter hemşehrisi olduğu dönemde kimse belediyelerin tek taraflı yayın yaptığı, girişine de büyükçe fotoğrafını koyduğu web sitesi, uygulama ve benzeri örneklerden tatmin olmuyor.
SAMİMİ YANIT BEKLİYOR
Sosyal ağlarda hizmet veren az sayıda belediye, işin samimiyet kısmını kavrıyor. Ancak en önemlisi hiyerarşiyi yok edecek o düzenlemeleri kurmak ve Twitter, Facebook, Google+, YouTube gibi sosyal paylaşım ağlarında hızlı, doğru ve samimi yanıtlar vermek. Yoksa 'Şikayetinizi aldık ilgileniyoruz' mesajı göndermek 'Sizi duyduk ama ilgilenmiyoruz' şeklinde algılanıyor.
RANT DEĞİL YATIRIM
Fiber optik kablolar, baz istasyonları belediyelerin gelir ve rant kapısı olmaktan çok yatırım alanı olmalı. Vatandaşların sağlıklı iletişim altyapısı için yatırım yapan belediyeler, daha yaşanabilir dijital şehir için de adım atmış oluyor. Ancak şu an çoğu belediye telekom firmalarıyla işbirliği yaparak şehrin iletişim altyapısını geliştirmek yerine rant kapısı görerek şehirleri dijital uçurumdan aşağı itiyor.
BELEDİYELERİN ŞİFRELERİ
Şehrin altın anahtarı dönemi bitti, artık dijital şehrin şifresini bilmek önemli... Belediyeler ve devlet kurumları her türlü soruya sosyal ağlar üzerinden yanıt vermek dışında tüm duyuruları da yine bu kanallardan yapmalı. Kapanacak yolları, kazı yapılacak sokakları, su veya elektrik kesintisi yapılacak semtlerin isimlerini, hangi sürelerde bu işlemlerin yapılacağını, haftalar hatta aylar süren çalışmaları günler öncesinden sosyal ağlar üzerinden duyurmak daha işlevli.
#DİJİTALSEHİRPUANİ VERİN!
Gelin belediyenin ve devletin yaşadığınız yerde sunduğu dijital altyapı ve hizmetleri 1'den 5'e kadar puanlayalım. Kentin sizin için dijital şehir olmayı hak edip etmediğini #dijitalsehirpuani etiketiyle ve ilçe ya da il adıyla birlikte yazalım! Bunu 'yumurtalı' değil, gerçek hesaplardan samimi ve hakaret içermeyen bir dille anlatalım. Bakalım dijital şehir diye övünenlerin gerçek payı nedir?
* Şehrinizdeki fiber internet hizmeti alan hane sayısı nedir? Yüzde 80'in üstündeyse 5 puan verebilirsiniz.
* Devlet ve belediye hizmetleri internet üzerinden veriliyor mu?
* Belediye kurumları yapacağı işleri önceden Twitter, Facebook ve Google+ hesabı üstünden vatandaşla paylaşıyor mu?
* Kurumlar şikayetlerinizle ilgili olarak otomatik cevaplar mı veriyor yoksa şikayetinizi okuyup doğru ve samimi yanıtlar mı?
* Belediyede itfaiyeden temizlik hizmetlerine, ulaşımdan cenaze işlerine kadar tüm birimlerin sosyal ağ hesapları var mı?
* Bu birimlerin hepsi tüm sosyal ağlar aracılığıyla mesajlarınıza hızlı yanıt veriyor mu?
* İnternet ve sosyal medya eğitimleri verilen özel internet kütüphaneleri var mı?
EN HIZLI 10 DİJİTAL ÜLKE
Nüfus başına en yüksek ortalama internet hızına Güney Kore ve Japonya sahip. Yüksek nüfus ve yüz ölçümüne sahip ABD ise 8'inci sırada yer alıyor.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.