Cumartesi 14.12.2013

Alaylılar mı mektepliler mi?

Bir yanda TV'nin yarattığı starlar, diğer yanda konservatuvar çıkışlı, sahne tozu yutmuş oyuncular. Oyunculuk dünyasında farklı bir mücadele var. Bu iki ekol arasında da rekabet... Peki bu rekabetten bize ne kalıyor?

Yeşilçam'da eğitimli oyuncularla (çoğu tiyatro kökenli), 'güzel alaylılar' arasında bir hiyerarşi vardı. Starlar 'alaylılardan' seçilir, onlar filmlerin lokomotofi olur, tiyatro kökenliler de 'karakter oyuncusu' sıfatıyla anlatılan hikayeyi bize inandırıcı kılmaya çalışırdı. Aslında bu, star sisteminin bir defosuydu. Artık Yeşilçam yok. Ama onun alışkanlıklarını TV dünyası sürdürüyor. 'Alaylılardan' sürekli TV starları devşiriliyor. Beren Saat, Tuba Büyüküstün, Cansu Dere gibi... 'Alaylılardan', meslek olarak oyunculuğu seçtikten sonra, performanslarıyla oyunculukları üzerindeki kuşkuları yok etmeleri beklenir. (Misal Türkan Şoray, Metin Erksan'ın Acı Hayat'ıyla bu kuşkuları sonlandırıp saygı görmeye başlamıştı.) Ama TV starlarının çıkmazı da bu; çoğu hâlâ kuşkularımızı dağıtacak performanslar sergilemedi. TV'de klişe oyuncuklarla dizileri kurtarsalar da, mesela sinemadaki performanslarında nasıl zorlandıkları ortaya çıkıyor ve filmlerin 'güzel kadını' olarak kaldıkları duygusunu veriyorlar. Oysa 'mektepliler' hem TV dizilerinde hem sinemada başarıdan başarıya koşuyor. Kiminin bir ayağı da tiyatroda. Fakat onlar da star muamelesi görmüyor. Lakin iki ekol arasındaki ilişkide artık bir değişim var. Çünkü 'mekteplilerin' Yeşilçam'daki gibi sadece karakter oyuncusu olarak kalmaya niyetleri yok. Çünkü onların da kendilerince bir popülerliği var. Hâl böyle olunca bir durum değerlendirmesi yapalım dedik...
GENEL ALGI
MEKTEPLİ
Yaptıkları işlerle gündeme gelirler. Onlarla ilgili bilgilerimiz sınırlıdır. Sevilmesine sevilirler, lakin ortalıklarda çok görünmedikleri vakit "Nerede acaba?" diye de pek merak uyandırmazlar. Görünen o ki, artık onların da hayran kitleleri oluşuyor.

GENEL ALGI
ALAYLI
TV starları sadece Türkiye'de değil, Balkanlar'dan Ortadoğu'ya kadar birer güzellik fenomeni ve az biraz da rol modeli. Her hareketleri haber potansiyeli taşıyor. Sevgililerinden evliliklerine, hatta gittikleri tatil mekanlarına kadar haklarında gerekli gereksiz pek çok şey biliyoruz.
SİNEMA
MEKTEPLİ
Sinema karneleri hayli parlak. İyi yönetmenlerle yolları kesişiyor. Ödüle değer görülen performanslar ortaya koyabiliyorlar. Popülerlik büyüsüne çok kapılmadıkları, sinemanın farklı kulvarlarında da kendilerine alan açmaya çalıştıkları söylenebilir.
SİNEMA
ALAYLI
TV starlarının sinema karnelerinin çok iyi olduğunu söylemek zor. Oynadıkları filmlerde unutulmaz performaslar sergiledikleri söylenemez. Belki de onları iyi yönlendirecek yönetmenlerle buluşma konusunda çok talihli değillerdir. Ama oyunculuk uzun macera, umutluyuz!
PROJE SEÇİMİ
MEKTEPLİ
Seçimleriyle her türlü projeye açık oldukları hissini veriyorlar. Bir bakıyorsunuz bağımsız bir filmde rol almışlar bir bakıyorsunuz popüler bir filmde. Türdeş roller oynamak yerine riske girip farklı farklı karakterleri canlandırabiliyorlar. Bazen güçlerini birleştirip çoklu karakterli projelerde lokomotif de olabiliyorlar.
PROJE SEÇİMİ
ALAYLI
İstisnai durumlar dışında genelde türdeş rolleri oynuyorlar. Rol aldıkları film ya da dizilerin lokomotifi konumundalar. İsimlerini markalaştırma konusunda başarılılar. Ama oyunculukta Kenan İmirzalıoğlu ya da Kıvanç Tatlıtuğ gibi şık dönüşümler yaşadıkları söylenemez. Rol aldıkları yapımlarda kendileleriyle ilgili genel algıyı pek değiştirmiyorlar.
BİNUR KAYA: İÇİMİZDEN BİRİ GİBİ
Bilkent Üniversitesi Müzik ve Sahne Sanatları Fakültesi Tiyatro Bölümü mezunu. Dişiyle tırnağıyla zirveye yükselenlerden. Yıllarca sahne tozu yuttu, dizilerde oynadı, Ömer Vargı'nın İnşaat filmindeki etkili performansıyla dikkatimizi çekti. Sonraki filmi Babam ve Oğlum'da ne kadar sürprizli bir oyuncu olduğunu gösterdi. Avrupa Yakası onun kıymetini herkesin anlamasını sağladı. Vavien filmi sinemadaki zirvesiydi. Son olarak Reha Erdem'in Şarkı Söyleyen Kadınlar filminde arzıendam etti. Onun olduğu her film ve dizi mutlaka yolunu buluyor. 'İçimizden biri' hissini uyandıran karakterler yaratıyor ve her role kendine özgü bir hava katıyor.
ŞEBNEM BOZOKLU: PROJE SEÇERKEN TEMKİNLİ
okuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Tiyatro Bölümü'nden mezun... Canım Ailem'deki Meliha onun için bir sonuç, çünkü öncesinde, uzun yıllar tiyatroyla içli dışlı olduğu bir dönemi var. Uğur Yücel'in Soğuk filminde, karnı burnunda Karslı bir kadını oynadı. Hem çekici hem yetenekli hem de iyi oynuyor! Hamur gibi yoğuruyor karakterlerini. Lakin proje seçme konusunda fazla temkinli.
NİHAL YALÇIN: HEM BAĞIMSIZ HEM POPÜLER
İstanbul Üniversitesi Devlet Konservatuvarı'nı bitirdikten sonra bir de mesleği üzerine yüksek lisans yapacak kadar eğitimli... Öncesi var tabii ama Yalan Dünya dizisiyle popüler hale geldi. Kurtuluş Son Durak'ta sanki Demet Akbağ'dan el aldı. Zeki Demirkubuz'un Yeraltı ve Yeşim Ustaoğlu'nun Araf filmlerindeki performanslarına ancak şapka çıkarılabilir.
AYÇA DAMGACI: İLLE DE TİYATRO DİYENLERDEN
Şahika Tekand Oyunculuk ve Sanat Stüdyosu'ndan sonra, İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Tiyatro Bölümü'nde okudu. Tiyatro meraklıları onu öncesinden tanısa da, asıl olarak Gitmek filmiyle gündemimize girdi. Bu filmdeki performansıyla pek çok ödül aldı. Gösterimdeki Yozgat Blues'ta Ercan Kesal ile başrol oynuyor. Aramızda Kalsın dizisiyle de hanemize konuk oluyor. Dizi, film olsa da hayatında, ille de tiyatro diyen oyunculardan.
BERGÜZAR KOREL: SINIRLARINI ZORLUYOR AMA...
O hem eğitimli hem de star. Mimar Sinan Üniversitesi Devlet Konservatuvarı Tiyatro Bölümü mezunu. Ayrıca aileden oyuncu! Ne oynadığı Kırık Hayatlar dizisi ne de Kurtlar Vadisi-Irak filmi, o gündemimize Binbir Gece'nin Şehrazat'ı olarak bir girdi pir girdi. Korel romantik komedi Aşk Geliyorum Demez'de beyazperdede ilk başrolünü oynadı. Şimdilerde Karadayı dizisinin Savcı Feride'si... Kendi sınırlarını zorluyor ama temkini de elden bırakmıyor. Bir bıraksa, belki de onu kimse tutamayacak.
CANSU DERE: ŞAŞIRTAN SEÇİMLER YAPABİLİYOR
Mankenlikten oyunculuğa geçen cenahtan... Doğal olarak TV dünyasında 'güzel kadın' kontenjanıyla yola çıktı. Alacakaranlık, Güz Yangını, Sıla, Ezel ve son olarak Muhteşem Yüzyıl'da izledik. Son Osmanlı Yandım Ali filminde başrol oynasa da sinemada daha temkinli gidiyor. Yahşi Batı, Acı Aşk, Behzat Ç. Seni Kalbime Gömdüm gibi kalabalık kadrolu filmlerde kendi sınırlarını zorluyor. Oynadığı son film El Yazısı çok ses getirmedi ama Dere'nin popüler olmayan yapımlarda oynayabileceğinin bir işaretiydi. Kamera onu seviyor; o da kameranın şifrelerini çözebilirse ileride sinemada da dişe dokunur performanslar sergileyebileceğini düşündürüyor.
TUBA BÜYÜKÜSTÜN: GÜZELLİK FENOMENİ
Aslında yarı eğitimli sayılır. Konservatuvar okumasa da Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Sahne Dekorları ve Kostüm Tasarımı mezunu. O da Saat gibi Giritlioğlu keşfi. Çemberimde Gül Oya, Ihlamurlar Altında, Asi, Gönülçelen, en son da 20 Dakika dizilerinde oynadı. Sadece Türkiye'de değil, Ortadoğu'da da bir güzellik fenomeni. Sinemada Babam ve Oğlum'daki küçük rolüyle de umutlandırmıştı ama ilk başrolü Yüreğine Sor bir hayal kırıklığıydı. Film çok başarılı olmadı. Oyunculuk kumaşının iyi olduğuna kuşku yok ama o kumaş iyi işlenmeyi bekliyor.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.