Cumartesi 11.01.2014

Tam iki asırlık indirim çılgınlığı

Paris'te 1830'dan bu yana yapılan, 1906'da da bir yasayla yılda sadece iki kez gerçekleşmesine karar verilen indirim sezonunda izdiham yaşanı

Fransa'da 7'den 77'ye herkesin bir bayram gibi dört gözle beklediği altı haftalık indirimler, ekonomik krizle birlikte daha da hayati önem taşır hale gelmiş durumda. Zira iş yerleri yıllık cirolarının yarısını yaz ve kış indirimlerini kapsayan iki aylık sürede elde ederken, her dört Fransız'dan üçü, ihtiyaçlarını karşılamak için yüzde 70'e varan avantajlı fiyatlar sunan indirim sezonunu bekliyor. İsmi daha sonra Printemps olarak değiştirilen ve dünyaca ünlü bir alışveriş zinciri haline gelen Petit Saint Thomas adlı bir Paris butiği tarafından 1830'da başlatılan indirim geleneği aslında sezon sonunda elde kalan stokların tüketilmesi gibi basit bir ticari reflekse dayanıyor. Daha sonra ülkenin dört bir yanına yayılan bu tüketim çılgınlığı, rekabetin korunması için 1906'da bir yasayla devlet kontrolüne tabi hale getiriyor. 1996 yılında da 'senede iki kez, altı hafta' olarak sınırlandırılıyor. Kış indirimleri ocak ayının ikinci çarşamba günü, yaz indirimleri ise haziran ayının son çarşamba günü saat 08.00'den itibaren başlıyor. 2008'de ise indirim süreleri beşer haftaya düşürülüyor. Bu sezonluk ve ulusal indirim tarihleri dışında, her satıcıya kendi belirleyecekleri tarihlerde iki hafta daha indirime giderek stoklarını tüketme hakkı veriliyor. Satıcıların bu indirim sezonundan istifade ederken tüketiciyi kandırmalarının önüne geçilmesi için de bir dizi düzenleme mevcut.
AVM'LERE ADIM ATMAK CESARET İSTİYOR
Örneğin indirim sezonunda reyonlarda bulunan ürünlerin, indirimlerden önce daha yüksek fiyatlarla satıldığının belgelenmesi gerekiyor. Ancak son yıllarda Fransız basını, özellikle kıyafet ve mobilya satan büyük mağaza zincirlerinin en çok satan ürünlerin kalitesiz örneklerini Çin'de ürettirip indirim sezonunda satışa sunarak tüketicileri dolandırdığını iddia ediyor. Herkesin dört gözle beklediği bu alışveriş geleneğinin en tatsız yanı talep yoğunluğundan kaynaklanan izdiham. Özellikle indirimlerin başladığı ilk hafta sonu herhangi bir alışveriş merkezine adım atmak gerçekten büyük cesaret istiyor. Hoşunuza giden indirimli ürüne kavuşmak için alt üst olmuş reyonlarda dirsek dirseğe yaşam mücadelesi verip ardından da deneme kabinlerinde ve kasalarda saatlerce beklemeyi göze almanız gerekiyor. Kış indirimleri başlayınca gazeteler de hesaplı alışveriş taktiklerini, istisnai olarak pazar günleri açık olacak alışveriş merkezlerinin listelerini ve bu tüketim çılgınlığı için yaratılmış akıllı telefon uygulamalarını okuyucularıyla paylaşıyor. Vizesiz seyahat ve ortak para birimi kullanımının avantajlarından yararlanan komşu ülke vatandaşları da indirim sezonunda hafta sonları Fransa'ya alışverişe geliyor. AB, ülke içindeki küçük esnafın korunması için yaz ve kış indirimlerinin her ülkede aynı anda yapılmasını tartışırken, dünyanın en çok turist alan şehri olan Paris bu yüz yıllık gelenek sayesinde turist akınına uğramaya devam ediyor.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.