Cumartesi 12.04.2014

Lüksün yeni merkezi İstanbul

Dünyada lüks tüketim pazarı iki trilyon dolara yaklaşmış durumda. İstanbul ise lüks tüketimin en fazla arttığı şehirler arasında 10. sırada yer alıyor

İstanbul tüm dünyada çekim merkezi olmaya devam ediyor. Üstelik sadece tarih, deniz turizmi de değil söz konusu olan. Yeme-içme ve lüks tüketimde de dünya metropolleriyle yarışır hale geldik. Dünyaca ünlü danışmanlık şirketi The Boston Consulting Company (BCG) tarafından yapılan bir araştırma İstanbul'un lüks tüketimde ne kadar önemli bir noktada olduğuna işaret etti. Akademisyenler ve üst düzey yöneticiler tarafından hazırlanan rapora göre global lüks tüketim pazarı 1.8 trilyon doların üzerinde. İstanbul ise aynı raporun lüks tüketimde büyüme potansiyeli sıralamasında ilk 10'da yer alıyor. BCG, bu sonuca, kişi başına düşen gelir seviyesi en yüksek 550 şehri bir endeksle karşılaştırarak ulaşmış. 2012-2017 arasında lüks tüketimde artış beklentisi gösteren bu endekste İstanbul 10. sırada... Dokuzuncu sırada Londra, 11. sıradaysa Paris var. Şangay ve Pekin ise önümüzdeki beş yıl içinde lüks tüketim pazarında en fazla büyümesi beklenen şehirler. Araştırma 2017 yılındaki dünya lüks tüketim pazarı hakkında da bilgiler veriyor. İstanbul'un 2017 yılında lüks tüketimde 26. sırada yer alması bekleniyor. Birinciliği New York ve ikinciliği de Moskova'nın alacağı tahmin ediliyor.
GASTRONOMİDE İDDİALIYIZ
Peki ama lüks tüketim kavramının içine neler dahil oluyor? Lüks tüketiminin en büyük kısmını bir trilyon dolarla lüks deneyimler yani tatil, yemek, sanat, teknoloji gibi harcamalar oluşturuyor. Lüks otomobiller 440 milyar dolarla ikinci büyük kategori. Üçüncü sıradaysa yaklaşık 390 milyar dolarla kıyafet, ayakkabı, çanta, saat gibi kişisel harcamalar var. Elbette 'lüks'ten bahsedip modayı ve alışverişi atlamak olmaz. BCG raporu gösteriyor ki İstanbul'daki lüks mağaza sayısı şu anda olması gerektiği noktada. Oysa Milano ve New York gibi şehirlerde bu konuda ihtiyaç karşılanmış değil. Uzakdoğu'da ise tersi bir durum söz konusu. İhtiyacın çok daha ötesinde lüks mağaza var. Dünyaca ünlü restoran zincirlerinin son 10 yılda İstanbul'u mesken eylediği tartışılmaz bir gerçek. Bu yıl içinde açılması beklenen Nubu'dan La Petit Maison'a birçok lüks restoran zinciri de sırada. BCG'nin raporunda İstanbul'la ilgili özellikle de gastronomi alanındaki farklılıklar göze çarpıyor. Toplam 10 milyarlık lüks tüketim pazarına sahip şehirde lüks yemek tecrübesi bu durumdan olumlu etkileniyor. Şu anda İstanbul'daki pahalı restoran sayısı hedef nüfusla kıyaslandığında Chicago ile aynı oranda.
EĞİTİMLİ, DİL BİLEN PERSONELE İHTİYAÇ VAR
Lüks Marka ve İletişim Danışmanı Özlem Güsar: "Son yıllarda bu konuda inanılmaz bir gelişme var. 11 yıl önce lüks marka danışmanlığı şirketimi açtığımda Türkiye'de lüks markaların sayısı bir elin parmaklarını geçmiyordu, hatta ailem ve arkadaşlarım beni bu işten vazgeçirmek için çok uğraşmıştı. Geçtiğimiz birkaç yılda Türkiye'ye gelmesi gereken lüks markaların hemen hepsi geldi. Bulgari'nin Zorlu'da açtığı kendi mağazası, özellikle kralların otomobil markası Rolls Royce'un da Kuruçeşme'de açılan showroom'u ile bu seneye ait marka beklentilerim tamamlandı gibi. Gelecekle ilgili olarak özellikle saat ve mücevher markalarının Türkiye'ye bir bayi ile değil kendilerinin gelme düşünceleri var. Otel zincirleri İstanbul'da yer kapmak için büyük bir savaş halindeler. Birçok niş giyim markası var ancak Türkiye onlar için henüz yeterince olgun bir pazar olma özelliğinde değil. Öte yandan Türk müşteri hem yabancı hayranlığı hem de ne kadar para harcadığı belli olmasın diye ciddi olarak yurtdışından alışveriş yapıyor. Bu rakamlar belirlenebilse Türkiye'de lüksün daha büyük bir ciroya ulaştığını görebiliriz aslında. Lüks markaların Türkiye'ye gelmesi çok olumlu ancak uluslararası lüks müşterinin beklediği çok önemli şeylerden biri de dil bilen ve lüks satabilecek/ sunabilecek kadar gustolu ve deneyimli satış, servis ekipleri. Ne yazık ki bu konuda yapılan yatırım gereken düzeyde değil. Çok daha kaliteli, iyi eğitilmiş personele ihtiyaç olduğu kesin, sadece mağazalarımızla değil ekibimizin kalitesi de Milano, New York, Paris ve Londra ayarında olmalı."
LÜKSÜN TANIMI DEĞİŞTİ
"Değişmeyen tek şey değişimin kendisidir" sözünden lüks tanımı da nasipleniyor. Yeni tüketiciler, yeni coğrafyalar, yeni iş modelleri ve dijital medya, lüksün tanımının değişmesinde rol alan en önemli etkenler. Yeni 20'li yaşlarını süren nesil artık lüks denilince pahalı tatil ve yemekten çok daha fazlasını talep ediyor.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.