Lüksün yeni merkezi İstanbul
Dünyada lüks tüketim pazarı iki trilyon dolara yaklaşmış durumda. İstanbul ise lüks tüketimin en fazla arttığı şehirler arasında 10. sırada yer alıyor
GASTRONOMİDE İDDİALIYIZ
Peki ama lüks tüketim kavramının içine neler dahil oluyor? Lüks tüketiminin en büyük kısmını bir trilyon dolarla lüks deneyimler yani tatil, yemek, sanat, teknoloji gibi harcamalar oluşturuyor. Lüks otomobiller 440 milyar dolarla ikinci büyük kategori. Üçüncü sıradaysa yaklaşık 390 milyar dolarla kıyafet, ayakkabı, çanta, saat gibi kişisel harcamalar var. Elbette 'lüks'ten bahsedip modayı ve alışverişi atlamak olmaz. BCG raporu gösteriyor ki İstanbul'daki lüks mağaza sayısı şu anda olması gerektiği noktada. Oysa Milano ve New York gibi şehirlerde bu konuda ihtiyaç karşılanmış değil. Uzakdoğu'da ise tersi bir durum söz konusu. İhtiyacın çok daha ötesinde lüks mağaza var. Dünyaca ünlü restoran zincirlerinin son 10 yılda İstanbul'u mesken eylediği tartışılmaz bir gerçek. Bu yıl içinde açılması beklenen Nubu'dan La Petit Maison'a birçok lüks restoran zinciri de sırada. BCG'nin raporunda İstanbul'la ilgili özellikle de gastronomi alanındaki farklılıklar göze çarpıyor. Toplam 10 milyarlık lüks tüketim pazarına sahip şehirde lüks yemek tecrübesi bu durumdan olumlu etkileniyor. Şu anda İstanbul'daki pahalı restoran sayısı hedef nüfusla kıyaslandığında Chicago ile aynı oranda.
EĞİTİMLİ, DİL BİLEN PERSONELE İHTİYAÇ VAR
Lüks Marka ve İletişim Danışmanı Özlem Güsar: "Son yıllarda bu konuda inanılmaz bir gelişme var. 11 yıl önce lüks marka danışmanlığı şirketimi açtığımda Türkiye'de lüks markaların sayısı bir elin parmaklarını geçmiyordu, hatta ailem ve arkadaşlarım beni bu işten vazgeçirmek için çok uğraşmıştı. Geçtiğimiz birkaç yılda Türkiye'ye gelmesi gereken lüks markaların hemen hepsi geldi. Bulgari'nin Zorlu'da açtığı kendi mağazası, özellikle kralların otomobil markası Rolls Royce'un da Kuruçeşme'de açılan showroom'u ile bu seneye ait marka beklentilerim tamamlandı gibi. Gelecekle ilgili olarak özellikle saat ve mücevher markalarının Türkiye'ye bir bayi ile değil kendilerinin gelme düşünceleri var. Otel zincirleri İstanbul'da yer kapmak için büyük bir savaş halindeler. Birçok niş giyim markası var ancak Türkiye onlar için henüz yeterince olgun bir pazar olma özelliğinde değil. Öte yandan Türk müşteri hem yabancı hayranlığı hem de ne kadar para harcadığı belli olmasın diye ciddi olarak yurtdışından alışveriş yapıyor. Bu rakamlar belirlenebilse Türkiye'de lüksün daha büyük bir ciroya ulaştığını görebiliriz aslında. Lüks markaların Türkiye'ye gelmesi çok olumlu ancak uluslararası lüks müşterinin beklediği çok önemli şeylerden biri de dil bilen ve lüks satabilecek/ sunabilecek kadar gustolu ve deneyimli satış, servis ekipleri. Ne yazık ki bu konuda yapılan yatırım gereken düzeyde değil. Çok daha kaliteli, iyi eğitilmiş personele ihtiyaç olduğu kesin, sadece mağazalarımızla değil ekibimizin kalitesi de Milano, New York, Paris ve Londra ayarında olmalı."
LÜKSÜN TANIMI DEĞİŞTİ
"Değişmeyen tek şey değişimin kendisidir" sözünden lüks tanımı da nasipleniyor. Yeni tüketiciler, yeni coğrafyalar, yeni iş modelleri ve dijital medya, lüksün tanımının değişmesinde rol alan en önemli etkenler. Yeni 20'li yaşlarını süren nesil artık lüks denilince pahalı tatil ve yemekten çok daha fazlasını talep ediyor.
EN SON HABERLER
- 1 Sanal dünya çocuklara okuldan tatlı geliyor
- 2 Öğrendiğinizde şaşıracağınız 4 önemli beslenme bilgisi
- 3 Oysa her şey çok iyi gidiyordu
- 4 Sokaklar tenis kortuna döndü
- 5 Her şey bu ülkenin çocukları için
- 6 Bir rüyanın peşinde
- 7 7/24 şehirde yaşam
- 8 Hiçbir doğruluğu olmayan beslenme önerileri
- 9 İnsana güvenmekten vazgeçmeyin
- 10 Küçük sanatçılar için büyük deneyimler