Giriş Tarihi: 1.11.2014

Kadınlar direksiyona geçti

Kia, Opel, Seat, Volvo ve BMW gibi dev markaların zirvesinde kadın yöneticiler çalışıyor. Otomotiv dünyasının direksiyonundaki kadın yöneticilerle, sektörde kadın olmanın avantaj ve dezavantajlarını, iş dışında otomobillere olan ilgilerini 'otomobil sevdalarını' konuştuk.

Otomotiv dünyasında büyük bir değişim yaşanıyor. Kadınların satın alma kararında etkileri giderek artıyor. İşte tam bu noktada kadın müşterilerin halinden anlayanlar, yani kadın yöneticiler devreye giriyor. Erkeklere göre daha güçlü empati kurma yeteneğine sahip kadın yöneticiler öne çıkıyor.
Birçok sektörde olduğu gibi otomotivde de erkek çalışanların ağırlığı var. Hatta otomotiv, konu itibariyle erkeklerin egemen olduğu sektörlerin başında geliyor. Ama son yıllarda bu durum değişmeye, erkek yöneticilerin egemenliği sallanmaya başladı. Düne kadar erkeklerin sözünün geçtiği Türk otomotiv sektöründe, kadın yöneticilerin sayısı hızla artıyor. Kadınlar çalıştıkları şirketlerde üst mevkilere tırmanıyor, aktif rol alarak, Türk otomotiv sektörünü geleceğe hazırlıyor, milyon dolarlık bütçeleri idare ediyorlar. Sadece Türkiye'de değil, tüm dünyada da kadın yönetcilerin sayısında dikkat çeken bir artış var. Düne kadar alt pozisyonlarda görevli kadınlar, bugün otomotiv dünyasının zirvesindeler. Son olarak Amerikan otomotiv devi General Motors'un zirvesine bir kadın yönetici oturdu. Mary Barra, General Motors'un direksiyonuna geçerek küresel otomotiv sektöründeki ilk kadın CEO oldu. Bu otomotiv dünyasındaki büyük değişimin en önemli göstergesi. Ama yönetimini kadınlara emanet eden markalar GM ile sınırlı değil. Hyundai, Toyota, Ford gibi birçok markanın üst düzeyinde kadın yöneticiler çalışıyor.

HAYATIMIN VAZGEÇİLMEZ BİR PARÇASI

Volvo Car Türkiye Pazarlama Direktörü Ebru Ekşi Akınoğlu, aslında babadan otomobilci... "Babam bir otomotiv firmasının yetkili satıcısı olduğu için otomotiv hep hayatımın bir parçası oldu" diyor. 2001'de Volvo Car Türkiye'de çalışmaya başlayan Akınoğlu, işe başladığı ilk günkü gibi heyecanının sürdüğünü söylüyor. Akınoğlu'na göre otomotivdeki dinamizm çok az sektörde var. Akınoğlu kurumsal çalışma hayatında kadın ve erkek ayrımına inanmıyor: "Eğer beden gücü kas gücü ile çalışmıyorsak neden bir farkımız olsun? Evet bu sektör genelinde daha fazla erkek var belki ama benim görev alanımda yani pazarlama ve iletişim alanında kadınların sayısı hiç de az değil. Bunu da kadınların iletişim yeteneklerinin erkeklerden biraz daha fazla olmasına ve daha iyi empati kurabilmelerine bağlıyorum."
SADECE BİR ULAŞIM ARACI DEĞİL
TİLBE POLAT DÜĞENCİOĞL U SEAT PAZARLAMA MÜDÜRÜ
İki yıllık reklam ajansı deneyimden sonra Doğuş Otomotiv'de çalışmaya başlayan Tilbe Polat Düğencioğlu, Audi, Bentley, Lamborghini, Seat gibi markalarda görev aldı. Otomotiv sektöründe 10 yıllık bir deneyimi olan Düğencioğlu şimdi Seat'ın Pazarlama Müdürü. Otomotivin erkek egemen bir sektör olduğu yargısının günümüzde geçerliliğini yitirdiğine değinen Düğencioğlu, "Seat'te genel müdüre bağlı üç müdürden ikisi kadın. Markanın pazarlaması beş kadından oluşan altı kişilik bir ekibe emanet. Dolayısıyla, kadın olmanın dezavantajlarından söz etmek zor" diyor. Düğencioğlu kadınların iş dünyasına farklı bir duyarlılık getirdiğini söylüyor: "Her ne kadar pazar araştırmaları, trend analizleri gibi birçok veri işin içine girse de, pazarlama son tahlilde, insana dokunan bir iş. Hedef kitlenizle sadece mantık ilişkisi değil, duygusal ilişki de kurmanız gerekiyor. Belki bu yönden bakarsak 'bir kadın gözünden' söz edebiliriz."
DUYGUSAL BAĞ KURUYOR
Tilbe Polat Düğencioğlu için otomobiller küçüklüğünden beri ulaşımdan daha fazlası olmuş. Her kullandığı otomobille duygusal bir bağı olan Düğencioğlu, insanların satın alma kararlarının arkasında teknik analizlerin yanı sıra duygusal bağın de etkili olduğuna inanıyor.
OTOMOBİL DELİSİ ARKADAŞLARLA RALLİ
Otomotivci olmadan önce de otomobillere büyük ilgisi olduğunu söyleyen Ebru Ekşi Akınoğlu, "Otomobil delisi arkadaşlarım sayesinde ralli izlemekten tut da pist yarışına gitmeye kadar otomobil hep hayatımdaydı" diyor.
ASLI KAYADENİZ BORUSAN OTOMOTİV BMW PAZARLAMA İLETİŞİMİ MÜDÜRÜ
DUYGUSAL ZEKA BİR AVANTAJ
16 yıldır otomotiv sektöründe çalışan Aslı Kayadeniz, Borusan Otomotiv'te BMW Pazarlama İletişimi Müdürü olarak görev yapıyor. Otomotivin canlı bir sektör olduğunu bu yüzden de çalışanları da her türlü şekilde canlı kalmaya zorladığını söyleyen Kayadeniz, "Hızlı değişebilen dinamikler nedeniyle, her zaman hızlı aksiyon almaya hazır bulunmalı, yenilikleri yakından takip ederek hayata adapte etmelisiniz. Kadınların sahip olduğu duygusal zeka da burada bir avantaj" diyor.
BAĞIMLILIK YARATI
Aslı Kayadeniz, otomobil sektörüyle ilgili görüşlerini şu sözlerle anlatıyor: "Bağımlılık yaratan, içine girdiğiniz zaman kopamadığınız, dinamik bir sektör olması bana keyif veriyor."
SİBEL YENER PALANDÜZ OPEL TÜRKİYE PAZARLAMA MÜDÜRÜ
KADINLARIN BAKIŞI ERKEKLERDEN FARKLI
1998'den bu yana otomotiv sektöründe çalışan Sibel Yener Palandüz, sektörde kadın olmanın dezavantajını hiç yaşamadığını söylüyor. Otomotiv sektöründe çalışan erkek sayısının daha çok olduğunun altını çizen Palandüz, "Ancak 15 yıldan daha uzun bir süredir bu sektörde çalışan birisi olarak, kadın olmak ile ilgili bir dezavantaj yaşadığımı, farklı hissettiğimi hatırlamıyorum. Tam tersine zaman zaman daha farklı bakabilmek, daha titiz yaklaşabilmek avantaj" diyor.
18'İNDE EHLİYET İÇİN BAŞVURDU
Otomobillere küçük yaşlarda ilgi duyan Palandüz, 18 yaşını doldurur doldurmaz ehliyet işlemlerine başlamış. Otomobilleri her zaman çekici bulduğunu söyleyen Palandüz, sektöre dahil olduktan sonra bu sevdası daha da güçlenmiş.
OTOMOBİLLERİ ÇOK ÇEKİCİ BULUYORUM
Ayşe Ertunç Anadolu Grubu'nun otomotiv şirketlerinden Çelik Motor'da Kia, Çelik Motor Filo ve ikinciyeni markalarının pazarlamasının başında bulunuyor. Bir süre önce kısa dönemli kiralama markası Garenta'nın eklenmesiyle yönettiği markaların sayısı dörde çıktı. Ertunç, otomotiv gibi erkek egemen bir sektör olan elektronikten geliyor. Bu yüzden otomotive alışmakta çok zorlanmamış. Kadın olmanın dezavantajını hiç hissetmediğini ifade eden Ertunç, aksine maskülen bir dünyaya kadın gözüyle farklı bir bakış açısı getirebilmenin avantajını yaşadığını söylüyor: "Eskiden otomobil sadece güç ve performans olarak algılanıyor ve sadece erkeklere ait bir ilgi alanı olarak tanımlanıyordu. Ancak günümüzde otomobillerde estetik ve tasarım nosyonları da ön plana çıkmaya başladı. Dış görünümü, iç tasarımı, konforu ve sağladığı güven hissi sayesinde, seçimlerini daha duygusal kriterlere göre yapan biz kadınlar da, erkeklerin ilgi alanı gibi algılanan bu kulvara kayıyoruz."
BEBEK YERİNE OTOMOBİLLERLE OYNADI
Ayşe Ertunç'un otomobil sevdası küçük yaşlarda başlamış. Bebek yerine abisinin otomobilleriyle oynayan Ertunç, gençliğinde babasının otomobilini bile kaçırmış. İlk otomobiline 20 yaşında sahip olan Ertunç, klasik otomobillere tutkusuyla biliniyor.

DİDEM ALTUĞLU ÖZTAŞ - SEAT SATIŞ MÜDÜRÜ


'ERKEK İŞİ' DENİLEN SATIŞTAN SORUMLU
16 yıldır otomotiv sektörünün içinde olan Didem Altuğlu Öztaş, bugün Doğuş Otomotiv'de Seat Satış Müdürü olarak görev yapıyor. Sektörde kadın olmanın avantaj ya da dezavantajlarının çok eski dönemlerde kaldığını söyleyen Öztaş, "Otomotivde erkek çalışanların ortalama bir sektörden daha fazla olduğunu söylemek mümkün. Ancak, Doğuş Otomotiv'de, kadın olduğum için herhangi dezavantaj yaşadığım bir durum hiç olmadı. Aksine satış gibi tamamen 'erkek işi' olarak adlandırılan bir bölümde dahi bana görev yapma fırsatı verildi" şeklinde konuşuyor. Son yıllarda yetkili satıcıların sorumluluklarını iyi eğitim almış kızlarına devrettiğine dikkat çeken Öztaş, şunları anlattı: "Yetkili satıcılarla aramızda işin yapısı gereği sürekli bir iletişim sözkonusu, bu anlamda kadınlar matematiksel verileri analiz etmeye ek olarak, dinlemek ve empati yapmak konusunda erkeklere nazaran daha başarılılar. Bu da iş yapış şekillerimize olumlu olarak yansıyor.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.