Cumartesi 29.11.2014
Son Güncelleme: Cuma 28.11.2014

Kebaba turist dopingi

İstanbul'da restoranlar arasında rekabet kızıştı. Mekanlar ayakta kalabilmek için yabancı turiste ihtiyaç duyuyor. Yabancılarsa tercihini dünya mutfağından değil, kebaptan yana kullanıyor

İstanbul'a gelen yabancı turist profili hızla değişiyor. Bunu bir restorana ya da sanatsal aktiviteye gittiğimizde bizzat gözlemleyebiliriz. Artık daha çok harcayan, sanattan anlayan ve gustosu yüksek turist de tatil için İstanbul'a geliyor. Ama gelme nedeni ne olursa olsun turistler balık, dünya mutfağı ya da füzyon yemekler değil illa kebap yemek istiyor. Bunun en keskin örneğini Eminönü'nde muhteşem bir manzarada hizmet veren Surplus'ta görebiliriz. Vedat Başaran öncülüğünde füzyon menüsüyle dikkat çeken restoran bugÜne kadar dünyaca ünlü isimleri ağırladı. Rahmi Koç ve Harvard Üniversitesi mezunları restoranda yemek yiyen isimler arasındaydı. Hem konumu hem de bulunduğu binanın tarihi özelliği nedeniyle Surplus cazibe noktası olmuştu. Mekanda oturduğunuzda İstanbul'un bilinen en önemli simgelerini görmek mümkün. Süleymaniye Camii, Mısır Çarşısı, Sultanahmet Camii, Ayasofya, Topkapı Sarayı... Bir başka deyişle İstanbul'un tüm güzellikleri görülüyor. Ama gelen yabancıların kebap isteklerine daha fazla karşı koyamadı ve Surplus Restaurant ve Kebap konseptiyle yenilendi.
YABANCILAR KEBAP İSTİYOR

Surplus ilk açıldığında füzyon menüsüyle büyük yankı yaratmıştı. Şimdiyse geleneksel Türk mutfağının örnekleri ve en çok da kebap çeşitleri karşımıza çıkıyor. 550 kişilik restoran neredeyse her öğlen ve akşam dolu. Ağırlıklı olarak da yabancılar geliyor. Ama sosyo-ekonomik gücü yüksek ve gusto sahibi yabancılardan bahsediyorum. Füzyon mutfağa sahipken istediği ilgiyi görmeyen mekan şimdilerde hıncahınç dolu oluyor. Yıllardır balık restoranları işleten mekan sahipleri durumdan epey memnun: "Yabancılar kebap yemek istiyor" diyor. Mekanın en öne çıkan lezzeti Kapalıçarşı'da özel olarak hazırlatılan tepsileri. Tepsinin orta bölümüne mezeler konuyor, ortasına da et yerleştiriliyor. Dört kişilik bu tepsiyi yemek için gelenler küçümsenemeyecek kadar az. Süt danası kemiğine sarılı kuzu kebap da menüdeki öne çıkan yemeklerden biri. Şiş yerine etler kemiğe geçirilip pişiriliyor.
TURİST MÜŞTERİ ÇOK ÖNEMLİ

Kebap işinde olan ve yabancı ilgisinden epey memnun bir başka işletmeci de Köşebaşı restoranlarının sahibi Ali Akkaş. Akkaş "Rekabet o kadar arttı ki yabancı müşteri çok önemli. Bizim restoranımızın yüzde 30'unu yabancılar oluşturuyor. Zaten aksi işletmeler ayakta kalamaz. Bugün işletmeleri yabancılar ayakta tutuyor" diyor. Tike, Develi, Set Kebap, Namlı... Bugün birçok kebap restoranından içeri girdiğinizde yabancı müşteriler hemen göze çarpıyor. Bazı işletmeler sırf yabancı misafirlere özel ıspanaklı lahmacun, az acılı Adana gibi tatlar da menülere eklemişler. Etiler'de hizmet veren Zerafet'in işletmecileri, "Türk müşteriler steak house modasına uyduğu için menüye steak ekledik ama yabancılar en çok nar ekşili lahmacun ve kebap çeşitlerini seviyor. Patlıcan salatası gibi mezelere de bayılıyorlar" diyor.
NELER SEVİYORLAR?
Avrupalılar çok acı sevmiyor. Körfez ülkelerinden gelenlerse acıya karşı daha dayanıklı.
Nar ekşisini Uzakdoğulu müşteriler çok seviyor. Tatlı ekşi karışımını kendi soslarına benzetiyor. Hatta bu sosu soran ve giderken satın alanlar da var.
Kebap çeşitleri arasında en çok çöp şişi tercih ediyorlar. İlk defa deneyenler için çöp şiş eğlenceli ve lezzetli bir deneyim oluyor.
Rakı içebilenler yanında az acılı şalgam içiyor.
Ayran birçok yabancı misafirin favori içeceği olmuş bile.
İçli köfte en çok beğenilen ara sıcaklar arasında.
Formuna dikkat eden kadın müşteriler için mekanlar kepekli lahmacun ve pide gibi alternatifler menüye eklemiş. Bunlara talep de oldukça fazla.
Turistlerin favori tatlısı elbette baklava. Ama dondurmalı irmik, ayva ve kabak da çok seviliyor.
Genelde turistler kebap restoranında denemekten çekinmiyor, ortaya karışık söylüyor ve mezelerden de mutlaka tadıyor.
Artık iyi kebapçılara, menüyü bilen, para harcayan, iyi bahşiş bırakan turist geliyor.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.