Cumartesi 14.03.2015

Modada ön sıra ekonomisi

İstanbul'daki moda haftası için geri sayım başladı. Moda haftası demek defilelerde ön sıra savaşı demek... Oysaki yurtdışında marka ve tasarımcılar ön sıralarda oturmasını istedikleri ünlülere binlerce dolar ödüyor

İstanbul, pazartesi günü moda dolu bir haftaya uyanacak. Modayla ilgilenen binlerce kişi, bir hafta boyunca tasarımcıların koleksiyonlarını Antrepo 7 ve Antrepo 1'de takip edecek. Moda haftasında yine ön sıralarda kim oturacak konuşmaları başladı. Yine listelere rağmen hayal kırıklıkları yaşanacak. Defilelerde işleri nedeniyle ön sıralara oturmak isteyen gazeteciler, moda editörleri ve satın almacılar çoğu zaman daha geri sıralarda kendilerine yer ayrılmasına tepki gösterecek. Tasarımcıların davetli listelerini oluşturmasıyla, en ünlü müşterileri arasında yine kim daha önde oturdu gerilimi yaşanacak.
ÖN SIRA İÇİN 100 BİN DOLAR
İstanbul'un moda haftası dünyanın önemli başkentlerindeki diğer moda haftalarına göre çok genç, henüz emekleme aşamasında. Paris, New York, Londra ve Milano gibi moda başkentlerinde çoktan bu ön sıralar farklı denklemlere yerleştirilmiş durumda. Basın mensupları ve satın almacılar en ön sıralarda oturuyor. Defilelerde fotoğraflanan şov, müzik ve sinema dünyasının ünlü isimleriyse bu etkinliklere markalara ve tasarımcılara olan gönül bağlılıkları nedeniyle değil, kazandıkları paralar nedeniyle katılıyor. 2007 yılında Lily Allen, Paris Moda Haftası'nda Yves Saint Laurent defilesini ön sırada izlemek için markadan 5 bin sterlinlik alışveriş yaptığını açıkladığında yer yerinden oynamıştı. Ancak geçen yıllar içinde tasarımcılar ve markalar basında ve sosyal medyada daha geniş yer almanın yolunun ünlüleri defilelerine çağırmak olduğunu anlayınca resmen kesenin ağzını açtı. 2012 yılında Rihanna'nın, Paris Moda Haftası'nda sadece Chanel'in defilesini takip etmek için 100 bin dolar aldığı İngiliz basınında yer alınca olayın ciddiyeti göz önüne serildi. Beyonce de menajerleri aracılığıyla ön sırada bir defileyi takip etmek için yaklaşık 100 bin dolar talep ediyor. Bir zamanlar 40 bin dolar karşılığı defile takip eden Kim Kardashian'ın eşi Kanye West ve kızı North ile bir defileyi izlemesi karşılığında 500 bin dolardan fazla para aldığı konuşuluyor.

KARŞI ÇIKANLAR VAR
İngiliz Telegraph gazetesi, geçtiğimiz yıl tek bir defileye katılan ve tasarımcı için defile sırasında özel çekimlere de dahil olan çok ünlü bir oyuncunun 800 bin dolar aldığını açıklayarak olayın ne boyutlara geldiğini gözler önüne seriyor. Orta sınıf oyuncuların ve şarkıcıların bile birçoğu bir defileye katılma karşılığında 15 bin dolar kazanıyor. Aynı şekilde iddialı moda blogger'ları defileye katılma karşılığında en az 10 bin dolar kazanıyor. Ortalama bir blogger da yaklaşık bin 500 dolar vererek bir defileyi takip ediyor. Tabii bazı ünlü isimlerin markaların moda haftalarında yer almaları kontratla kontrol altına alınıyor. Örneğin Dior'un yüzü olan Jennifer Lawrence, katıldığı tüm önemli etkinliklerde Dior giyiyor ve markanın defilesine de ektra bir ücret almadan katılıyor. Tüm bu ağır ticari atmosfere rağmen Zac Posen ve Marc Jacobs gibi az sayıdaki bir grup tasarımcı da asla bir ünlüyü para karşılığında defilelerine konuk etmediklerini söylüyor.
LİSTEYE GENÇ TASARIMCILAR EKLENDİ
Bu sezon 41 tasarımcı defile ve sunumlarını sergiliyor, Bu isimlerin 21'i defile yaparken, 16 tasarımcı Studio alanında mini defile ya da yaratıcı sunumlar eşliğinde koleksiyonlarını sunmayı tercih ediyor. Moda haftası genç bir marka olan Affair'in defilesiyle başlayacak ve Tween defilesiyle sona erecek. Murat Aytulun, Belma Özdemir, Başak Cankeş, Salih Balta Mercedes-Benz Fashion Week Istanbul'un en yeni isimlerinden. Raşit Bağzıbağlı ve Nedret Taciroğlu da bu sezon ilk defa koleksiyonlarını MBFWI'de sergiliyorlar. Mercedes-Benz Fashion Week Istanbul'da da Mercedes-Benz, İspanya'da desteklediği tasarımcı David Catalan'ın NO SIGNAL isimli koleksiyonunu Türk moda sektörüne tanıtacak.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.