Cumartesi 15.04.2017
Son Güncelleme: Cuma 14.04.2017

Balıkçıda menü istemek raconu bozar mı?

Ülkemizdeki lüks balıkçıların neredeyse hiçbirinde masaya menü gelmiyor. Fiyatlarını bilmeden ardı ardına söylediğimiz mezeler sonucu da gelen hesap astronomik oluyor. Peki ama yediğimiz balığın, ısmarladığımız mezelerin fiyatlarını biz nasıl öğreneceğiz?

Hiç Boğaz'daki balıkçılarda ya da lüks balık restoranlarında menüye bakan birilerine rastladınız mı? Rastladıysanız da turist olma ihtimalleri yüksektir. Ya da belki bilinçli müşteridir. "Menüye bakmak racona ters. Biz ne yiyeceğimizi bilir, onun siparişini veririz" diyebilirsiniz. O zaman gelen hesap için de lütfen söylenmeyin... Balıkçıda menü, adisyon ve hesap sorunsalı yıllardır çözülemedi. Ne zaman Boğaz'da balık yeme mevzusu açılsa hemen sesler yükseliyor, "Geçen gün iki kişi 400 lira ödedik" şeklinde serzenişler başlıyor. "Üstelik balık da yemedik" diye de hemen arkasından ekleniyor. İyi de siz mezeleri ikram niyetine mi söylüyorsunuz. Örneğin bir ahtapot salataya bugün Boğaz'daki balıkçıların 20-25 TL aldıklarını bilmiyor musunuz? Muhtemelen bilmiyorsunuz. "Menü vardı da bakmadık mı?" diyebilirsiniz. Zira işletmeler masaya menü dağıtmıyor. "Sorsalar fiyatları söyleriz" bahanesinin arkasına sığınıyorlar. Bir de günlük değişen balık fiyatlarını öne sürüyorlar. En azından içki ve meze menüsü getirebilirsiniz...
BALIK FİYATLARI DEĞİŞİYOR
İşletmeler menü vermediği gibi yurdum insanını da fiyat sormak bozuyor. Bu durumu bilen bazı balıkçılar da meze fiyatlarını şişiriyor da şişiriyor. Zaten işletmecilerle konuştuğumuzda "Türk insanı bonkör olduğu için balıkçıya geldiğinde fiyat sormak, etrafından cimri gibi algılanmak istemez" diyorlar. Sonuçta ne mi oluyor? 20'şer liradan ortaya gelen dört meze 80 lira ediyor. Buna balığı, salatası eklenince de hesap astronomik rakamlara ulaşıyor. Böylelikle de Boğaz'da balık keyfimize deyim yerindeyse limon sıkılmış oluyor. İşletmelerin haklı oldukları taraf her gün değişen balık fiyatları konusu. Örneğin bir hafta kilosu 80 TL olan kalkan ertesi hafta 200 TL'ye çıkabiliyor. O halde biz de balık fiyatlarını mostraya yazın da görelim diyoruz.
SALATA DAHA KÂRLI
Düşünsenize bir gün gittiğinizde iki kişi 200 TL hesap öderken ertesi hafta aynı balığa 400 TL ödeyebiliyorsunuz. Bu yüzden özellikle kalkan, logos gibi balıklarda mostrada yazmıyorsa da mutlaka fiyat sormakta fayda var. Balık lokantası sahipleri balıktan para kazanamadıklarını söylüyorlar. Salatalardan daha çok kar ettiklerini anlatıyorlar. Yine de kalamar ızgaraya 60 TL yazan mekan görmüşlüğüm var. Ortaya iki tane geldiği için 120 lira sırf kalamar tutmuştu. İtiraz edince de özür dileyerek, rakamın yanlış girildiği bilgisi aktarıldı. Siz siz olun adisyonu kontrol etmekten ve balık fiyatlarını sormaktan kaçınmayın. Boğaz'da balık keyfi yapacaklar için ipin ucunu kaçırmama rehberi hazırladım. Bir-iki sevdiğim işletmeden de görüş aldım. O halde herkese afiyet olsun...
Fiyatlar günlük değişiyor
Murat Çelikkanat (Hisar Balıkçısı)

"Menü hazırlamak çok zor. Balık fiyatları günlük olarak değişiyor. Kalkanın kilosu geçen hafta 150 liraydı, bu hafta 80 lira. Bir de bizim toplumumuzda böyle bir alışkanlık yok. Kafelerdeki balıklar genellikle çiftlik balığı, fiyatları aşağı yukarı aynı. Mostraya fiyat konabilir ama bu sefer de müşteri pazarlık yapmak isteyebilir. İşletmelerin balıktan zaten çok kar ettikleri bir durum yok. Bir de Boğaz'daki mekanların kiraları da astronomik."
Menü olmalı
Süreyya Üzmez (Trilye)

"Her balıkçıda menü mutlaka olmalı, balıkların fiyatları günlük olarak yazılmalı. Balık mostrasının yanına fiyat listesi asılmalı."
Kâr oranlarımız minimumda
Seyfettin Taştan (Uskumru Balık)

"Uskumru'da yakında girişe vitrin koyacağız. Maydanoz bile burada sergilenecek ama fiyatlar yazmayacak. Çünkü günlük değişiyor. 'Et müşterisi hovarda, balık müşterisi evcimen olur' derler. Genellikle balık müşterisi müdavim olduğu için ne isteyeceğini ve gelecek hesabı bilir. 20 kilo ahtapotu haşladığınızda iki kilo kalıyor. Kar oranlarımız minimumda böyle bakıldığında. Ayrıca çay, kahve hatta çoğu kez tatlıyı ikram ediyoruz."
BALIK YİYECEĞİM DERKEN OLTAYA GELMEYİN
- Bir balık lokantasına gitmeden önce bir kişinin ortalama kaça çıktığını öğrenin. Daha önce giden bir arkadaşınıza danışabilirsiniz.
- Birçok balıkçıda menü mevcut, istemekten çekinmeyin.
- "Menü istemek bana yakışmaz" gibi bir düşünceniz varsa, balığı görerek seçme yolunu deneyin ve mostra tezgahına yönelin. Genellikle mostra tezgahlarının yanında günlük balık fiyatları yazar.
- Balık fiyatı yüksek geldiyse, yine mostranın yanında (masadan uzakta) pazarlık yapabilirsiniz. En lüks balıkçılarda bile bu pazarlık söz konusu. Ancak indirim genellikle yüzde 10'la sınırlı kalıyor.
- Balık yemeyi planlıyorsanız, lokantadan içeri girince balığınızı seçin. Meze siparişi verirken seçtiğiniz balığı da göz önünde bulundurun.
- Balığı seçmiş olsanız da, siz garsona 'Tamamdır' demeden pişirilmemesini söyleyin. Baktınız mezeler çok geldi, herkes doydu, balıkları iptal etmekten çekinmeyin.
- Mezeleri menüden seçerken fiyatların adet hesabı mı yoksa porsiyon hesabı mı olduğuna dikkat edin.
- İçki menüsünü de isteyin ve bütçenize göre seçim yapın.
- Kalabalık bir müşteri grubunu yemeye çıkarıyorsanız, önceden arayıp grup indirimi alabilirsiniz. Fiks menü uygulaması tercih ederseniz, ne ödeyeceğinizi de önceden bilirsiniz.
- Türk kahvesi ve çay, lüks balıkçılarda ikram olarak veriliyor.
- Adisyon istemekten çekinmeyin.
Bazı mekanlarda sadece 'Yemek bedeli' ve 'İçki bedeli' yazan bir hesap masaya gelir. Bir yanlışlık olup olmadığını anlamak için dökümlü adisyon isteyin.
- Birçok balıkçı adisyonla birlikte servis ücretini de alıyor. Eğer servis ücrete tabi ise bahşiş bırakıp bırakmamak size kalmış. Ortalama bahşiş, hesabın yüzde 10'u ile 15'i arasında değişiyor.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.