Cumartesi 20.01.2018

Kusurlarına sahip çık

Gençler arasında mükemmeliyetçilik salgını giderek yayılıyor. Özellikle sosyal medyada kendini akranlarıyla karşılaştıran gençler, depresyondan yeme bozukluğuna varan bir yelpazede psikolojik sorunlar yaşıyor

Son 30 yılda mükemmeliyetçiliğin nesilsel farklılaşmasını araştıran çalışmaların sayısında büyük bir artış oldu. Psychology Today dergisinde yayımlanan araştırmaya göre bugün üniversite öğrencileri önceki nesillerle karşılaştırılamayacak derecede mükemmeli arıyor.
Mükemmeliyetçilik, kişinin kendisi için aşırı yüksek beklentiler koyması ve bu beklentilere ulaşma konusunda endişe duyması, dolayısıyla kendine aşırı eleştirel yaklaşması durumu olarak tanımlanıyor.
Özellikle ergenlik çağındaki gençler arasında yaygın olan fotoğraf paylaşma ve selfie çılgınlığı beden imaj takıntısını da beraberinde getiriyor. Uzmanlar, sosyal medyada fotoğraflarını paylaşarak birbirleriyle güzellik savaşı veren genç kızların bir süre sonra kendilerinde hayali kusurlar gördüğünü belirtiyor. Vücudunun bir ya da birkaç bölgesini kafasına takan kişiler ise zamanlarının çoğunu kusurlarını düşünerek harcıyor. Mükemmel dişlere sahip olmak için dişçiye, kusursuz bir burun için estetisyene ve fit bir vücut için diyetisyene taşınan bedenler bir türlü mutlu olmadan gençliklerini tüketiyor.
42 BİN KİŞİ KATILDI
Mükemmeliyetçilik Zaman İçinde Artıyor adını taşıyan makaleye göre 1989-2016 yılları arasında doğanlar anne babalarından çok daha fazla kusursuzluk peşinde koşuyor.
Thomas Curran ve Andrew Hill tarafından ABD, İngiltere ve Kanada'da yaşayan yaklaşık 42 bin üniversite öğrencisi arasında yapılan araştırma üç farklı mükemmeliyetçiliğe odaklanıyor. Kendine yönelik mükemmeliyetçilik, başkasına yönelik mükemmeliyetçilik ve sosyal beklentilere bağlı mükemmeliyetçilik.
Kendine yönelik: Ulaşılması olanaksız ve gerçek dışı standartlar belirleme eğilimi. Kişi kendisine son derece yüksek beklentiler dayatır, hata kabul etmez ve sürekli olarak kendisini eleştirir.
Başkasına yönelik: Belirlenen gerçek dışı ve yüksek standartlara başkalarının uymasını bekleme eğilimi. Bu kişiler başkalarına iş veremezler, yaptıklarını beğenmez, sürekli hata bulurlar. Genellikle öfke ve doyumlu ilişki kuramama sorunları vardır.
Sosyal beklentiler: Başkalarının kendilerinden ulaşılması olanaksız beklentileri olduğu inancı. Bu kişiler çevrelerinden onay ve takdir görmek için çok yüksek standartlara ulaşmaları gerektiğine inanırlar. Genellikle öfke, depresyon ve başkaları tarafından yargılanma korkusu duyduklarında da sosyal kaygı sorunları vardır.
ESAS SEBEP SOSYAL MEDYA
İstatistikler konunun ciddiyetine ışık tutuyor. 1989-2016 arasında kendine yönelik mükemmeliyetçilik yüzde 10, başkasına yönelik mükemmeliyetçilik yüzde 16, sosyal mükemmeliyetçilik ise yüzde 33 oranında artış gösterdi.
Üniversite öğrencileri arasında mükemmeliyetçiliğin artmasının en önemli sebebi sosyal medya. Kendilerini diğer kişilerle karşılaştıran gençler giderek daha kusurlu ve eksik olduğu hissine kapılıyor. Bu hislerin ilerleyen zamandaki sonucu da depresyon, anksiyete ve yeme bozuklukları...
MÜKEMMEL YORAR
Mükemmeliyetçilikle baş etmek mükemmel olmadığımızı kabul etmemiz demek olduğu için cesaret gerektirir. Mükemmel olmanın yarar ve zararlarını ayrı ayrı sıralayın.
'Ya hep ya hiç' şeklindeki eleştirel düşünce tarzınızın farkına varın.
Eleştiriyle nasıl baş edebileceğinizi öğrenin: Mükemmeliyetçi kişiler eleştirileri kişisel saldırı olarak algılar ve tepkisel davranırlar. Hatasız öğrenme ve gelişmenin de mümkün olmayacağını unutmayın.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.