Cumartesi 16.05.2020
Son Güncelleme: Cumartesi 16.05.2020

Aylar sonra ilk kez restoranda

Koronavirüs sürecini Florida-Orlando’da geçiriyorum. Geçen hafta itibariyle burada AVM’ler ve restoranlar açıldı. Kapasite yüzde 25 indirildi, otoparklar bahçe oldu, menüler dijitalleşti... İşte yeni normalde mekanlardan ilk izlenimler...

Yaklaşık iki aydır kendi sağlığımız ve başkalarının sağlığı için evlerdeyiz... En fazla birkaç market ziyareti yapmışımdır bu süreçte... Ama yavaş yavaş normale dönüş süreci start aldı. Önce alışveriş merkezleri açıldı. Sırada restoran ve oteller var. Türkiye aldığı önlemlerle ve gelişmiş sağlık düzeniyle birçok ülkeye örnek olmuş durumda. Ben bu süreci dünyada en fazla vaka ve ölü sayısının olduğu ABD'de geçiriyorum. Burada bazı eyaletlerde kısıtlamalar devam ediyor. Ama ekonominin kötüye gitmesini engellemek amaçlı nispeten daha iyi durumda olan eyaletler işe geri dönüş kararı aldı. Zira işsizlik sayısı 36.5 milyona ulaştı. Bizim bulunduğumuz Florida eyaletinin bazı şehirlerinde işsizliği önlemek amacıyla ve normale dönüşü başlatmak için alışveriş merkezleri, kafe ve restoranlar açıldı. Bu sayfada yıllardır kent yaşamını, trendleri ve en çok da mekanları kaleme aldım. Üç aydır mekan yüzü görmemiş biri olarak acaba atmosfer nasıl, insanlar ne kadar rahat, sistem nasıl işliyor diye gözlemlemek adına yine mekanların yolunu tuttum. Seçimimi ise çok güvendiğim, müdavimi olduğum ve temizliğinden emin olduğum yerlerden yana kullandım. İşte yeni normalde restoranlar...

DİJİTAL MENÜLER
Restoranlar sadece yüzde 25 kapasite ile çalışabiliyor. Ama bu içerileri için geçerli. Dış masalara 1.5 metre mesafe korunduğu sürece istediğiniz kadar masa koyabiliyorsunuz. Ama pek çok mekan kendisi de ekstra kurallar koymuş. Öncelikle restoranda çalışan tüm personelin her işe geldiğinde ateşi ölçülüyor. Maske ve eldivenle servis yapıyorlar. Restoran girişlerine temassız dezenfekte aletleri konmuş. Sizi karşılayan kişi kibarca elinizi dezenfekte etmenizi söylüyor. Menülerde üç farklı çözüm uygulanmış. Kimi plastik menü yapıyor ve bunu her defasında dezenfekte ediyor. Kimileri tek kullanımlık menüler veriyor müşteriye. En sevdiğim ise dijital olanlar. Herkes kendi telefonundan menüyü inceleyebiliyor. Masaların arası 1.5 metre mesafe kuralına uymayan işletmelerden birkaçına ceza yazıldı ve kapatıldı. Bazı mekanlar içerideki oturma alanlarına sadece iki kişilik masaları alıyorlar. Neredeyse tüm mekanlar otoparklarını restorana çevirmiş. Daha önce masa koymanın yasak olduğu yerlere artık masa konabiliyor. Böylece dış oturma kapasitesi artırılıyor. Ayrıca yan yana restoranların sıralandığı bazı caddeler otomobil trafiğine kapatılmış ve buralara da masalar konulmuş.

KAĞIT PEÇETE YERİNE SICAK HAVLU
Gittiğimiz mekanda kağıt peçete istiyorum onun yerine aşırı sıcak tek kullanımlık havlu servisi yapıyorlar. Ayrıca bazı mekanlar tabak, çanakta da tek kullanımlık karton ya da plastikleri servis ediyor. Bir kişi kalktıktan sonra oturduğu masa steril hale getiriliyor ve bir süre bekletiliyor. Çocuklu gelen pek çok aile vardı. Güneşten, havadan, manzaradan konuşup eskisi gibi rahat biçimde mekanın keyfini çıkarıyordu. Tedirgin, sadece gözlemlemek için gittiğim mekana kısa sürede ben bile adapte oldum. Yine de oturduğum yeri, tuttuğum fincanı ıslak bezle silmeyi ihmal etmedim. Bu arada en popüler mekanlar caddesi olan Park Avenue'da tur atmayı da ihmal etmedim. Bugüne kadar o caddeyi hiç bu kadar kalabalık görmemiştim. Hatta caddenin ortasına sahne kurulmuş canlı müzik vardı. İnsanlar da oturdukları yerden ya da ayağa kalkıp masalarını terk etmeden şarkılara eşlik edip dans ediyordu. Normalleşme süreci kimileri için çok zor olmuyor demek. Dileyelim de vaka sayılarında artış yaşanmasın.


FUAT HASOĞLU (The H Cuisine kurucu ortağı) Daha çok müdavimler geliyor
Orlando'nun fine dining'de popüler restoranlarından biri olan The H'in ortaklarından Fuat Hasoğlu'na restorandaki son durumu soruyorum. Şu şekilde yanıtlıyor: "Gelen müşterinin yüzde 80'i zaten müdavim olanlar. Sanırım insanlar müdavim oldukları yerlere daha çabuk adapte oluyor ve güveniyor. Gelenler arasında hiç tedirginlik yaşayan olmadı. Hatta 'Ne gibi önlemler alıyorsunuz?' diye soran bile olmadı. Yine de işletme müdürümüz tek tek masalara gidip anlatıyor. Yüzde 25 kapasite çalışıyoruz ama saatlerimizi artırdık. En son müşteriyi hafta sonları 22.30'da alarak daha fazla kişi ağırlamış oluyoruz. Bu arada gelen müşteriler artık daha fazla saat geçiriyor. Ve eskiden nasıl geliyorsa aynı derecede bakımlı geliyor."


KAYA DEMIRER (TURYİD Başkanı) Her gün sağlık taraması yapılacak
"Restoranların fiziki mesafeleri masalar arası 1.5 metre ve yan yana oturma mesafeleri 60 santim olarak belirlendi. Bu fiziki mesafeler işletmeye göre yüzde 40-50 kapasitenin azalması demek. Bu yönden değerlendirdiğimizde bile kapasitelerin yüzde 45-50 gibi olacağı düşünülebilir. Her gün çalışanlarımızın sağlık taraması yapılacak. İşletmelerin aldığı önlemler hakkında da ziyaretçiler bilgilendirilecek. İşletmenin ziyaretçiler tarafından ulaşabileceği her noktasında gerekli hijyen araçları olacak. Aynı zamanda masalarda da tek kullanımlık yüzde 70 alkol içeren mendiller yer alacak.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.