Cumartesi 23.05.2020

Parlak fikirler maratonu online’a taşındı

Gençlik ve Spor Bakanlığı tarafından üç farklı kategoride düzenlenen fikir maratonunda gençler, girişim ve proje fikirlerini online ortamda sundu. Görme engelliler için uygulama tasarlayan da var, yazılım öğrenme platformu oluşturan da...

Gençlik ve Spor Bakanlığı gençlerin evde de üretmesini desteklemek amacıyla Online Genç Ideathon (Fikir Maratonu) yarışmasını düzenledi. Gençlerden evde spor, evde gönüllülük ve evde kişisel gelişim kategorilerine ait bir fikir bulup proje tasarlamaları istendi. Yarışmaya, 14-29 yaşlarındaki 1000'in üzerinde genç katıldı.
İnovatif Gençler takımıyla Sebahattin Ünlü ve Özlem Cingöz, geliştirdikleri bilgisayar yazılımı 'Spor İnsan' ile evde spor kategorisinde, FYE (From Your Eyes) takımıyla görme engelliler için uygulama tasarlayan Zülal Tannur ve Nilsu Kula evde gönüllülük kategorisinde, Gophers takımıyla Abdullah Işık ve Emre Önal ise oluşturdukları yazılım öğrenme platformu ile evde kişisel gelişim kategorisinde birinciliği elde etti.
T.C. Gençlik ve Spor Bakanlığı Bakan Danışmanı Doç. Dr. Nihat Gültekin: "Önceki yarışmalarda gençleri fikirlerini geliştirmeleri için kampa alıyorduk. Virüs nedeniyle yapamadık. Ama gençlerimizden ve fikirlerinden ayrı kalmak istemedik. Evde sıkılan gençlerimizin aktivite yapmalarını sağlamak amacıyla yarışmayı online yapmaya karar verdik. Diğer yarışmalarımıza oranla başvuru sayısı ikiye katlanarak 450'den fazla takım başvurdu. Sonra alanında uzman kişilerden oluşan final jürisi oluşturduk. Sayın bakanımız da gençler ile online olarak görüştü" diyerek yarışma sürecini anlattı... Biz de kendi kategorilerinde birinciliğe ulaşan ekipte yer alan gençlerle projelerini konuştuk.
- Her biriniz birincilik elde eden projelere imza attınız. Biraz bu projelerinizden bahseder misiniz?
- Zülal Tannur: Projemiz benim gibi görme engelli bireylerin fotoğraf, video gibi materyalleri yazılı ya da sözlü olarak tasvir edilmesini sağlayan bir uygulama. Görme engelli kullanıcıları gönüllüler ile buluşturuyor. Gönüllüler, kendi gözlerinden yaptıkları betimlemeleri görme engelli kullanıcılara aktaracak. Bir video betimlenirken içerisinde yer alan nesnelerin veya kişilerin özellikleri detaylıca dış görünüşleri, jest ve mimikleri ile açıklanacak.
- Sebahattin Ünlü: İnsanlar evde spor yaparken çabuk sıkılabiliyor ve düzenli devam ettiremiyor. Bu proje evde spor yapmak isteyenlerin daha eğlenceli ve düzenli bir şekilde spor yapmalarını sağlayan, görüntü işleme teknolojilerini içinde barındıran bir bilgisayar yazılımı projesi.
- Abdullah Işık: Türkçe yazılım kaynağı eksikliği olduğunu gördük ve bunu gidermek için yazılım dili öğrenmek isteyen insanlara yardımcı olabileceğimiz bir yazılım öğrenme platformu geliştirdik. Web sitesinde herkes ücretsiz olarak en basitten en ileri seviyeye kadar yazılım öğrenebilecek. Yazarlar makaleler yazıp videolu dersler verecek.
- Peki Zülal, görme engelli biri olarak senin için bu projenin anlamı nedir?
- Zülal Tannur: Dünyada 284 milyon görme engelli var. Bu uygulama aslında küresel bir ihtiyaç. Diğer uygulamalar fotoğrafta sadece bir insan olduğunu söylüyor. Görme engelliler için o insanın bütün fiziksel özellikleri önemli aslında. Türkiye'den dünyaya yayılacak bu inovasyon fikri görme engellilerin hayatını kolaylaştıracak ve ilk olacak.
- Projelerinizin uygulaması nasıl olacak?
- Nilsu Kula: Uygulamada oturum açan görme engelli kullanıcı betimlenmesini istediği dokümanı hesabına yükleyecek. Sonra dokümanın ne kadar sürede betimlenmesini istediği ve betimlemeyi sesli mi yazılı mı almak istediği sorulacak. Bu talep çevrimiçi olan gönüllülere bildirim olarak düşecek. Gönüllü yapay zeka desteği alarak dokümanın yüzeysel olarak yazılı betimlemesine ulaşacak.
- S.Ü: Kullanıcılar kendi karakterlerini oluşturacak ve karakterler egzersiz sırasında, kullanıcıların hareketlerine göre hareket edecek. Bireyler uygulamadaki egzersizleri, eğitmen videosuyla eş zamanlı olarak yapmaya çalışacak ve bu şekilde puanlar toplayacak. Bu puanlarla seviye atlayabilecek ve çeşitli sanal rozetler kazanabilecek.
- A.I: Türkiye'nin güncel yazılım içeriğine ulaşmasını hedefledik. Sosyal medya platformlarının kullandığı metodoloji derslerini vermeyi planlıyoruz. Siteye giren kişi sıfırdan yazılım öğrenebilecek. Bunları Türkçe kaynak olarak sunuyoruz.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.