Perşembe 28.03.2014
Son Güncelleme: Cuma 28.03.2014

Bulunsa da yanıtsız kalabilecek 10 soru

20 gündür içindeki 239 kişiyle kayıp olan Malezya uçağının başnı a neler geldiğiyle ilgili sayısız soru var Ancak uçağın enkazı bulunsa da birçok uzman bazı soruların yantılarının yıllarca aranacağı görüşünde

Kuala Lumpur-Pekin seferini yaparken kalkışından kısa bir süre sonra içindeki 239 kişiyle kaybolan MH370 sefer sayılı uçağın enkazıyla ilgili arama çalışmaları devam ederken uzmanlar enkaz ve uçağın kara kutusu bulunsa bile kaza anı olanlar ile ilgili çözülmesi neredeyse imkânsız bilmeceleri içinde barındıran sorulara cevap arıyor. İşte BBC'nin hazırladığı o 10 soru ve o sorulara cevap arayan görüşler;
1- Uçak neden rota değiştirdi? İngiltere'deki Brunel Üniversitesi Uçak Güvenliği Laboratuvarı'ndan Dr. Guy Gratton böyle bir ani yön değişikliğinin "oldukça nadir" görüldüğünün belirterek, "Bu tip manevralar ciddi bir sorun yaşandığında yapılır" diyor. Cranfield Üniversitesi'nden uçak veri takip uzmanı David Barry'e göre ise böyle bir durumda uçakta bir yangın çıkmış olabilir. Diğer ihtimaller arasında, bölgede başka bir uçağın uçması ya da hava basıncında ani değişiklik olması da var. Pilotun ya da başka birinin uçağı sabote etmek amacıyla yön değiştirmesi de diğer bir seçenek.
2-Pilot intihar etmiş midir? Uçuş Güvenliği Ağı'na göre 1976'dan beri toplam sekiz uçak pilotlar tarafından kasten düşürüldü. Ancak Malezya uçağının Kaptan Pilotu Zahari Şah ve Yardımcı Pilot Faruk Abdül Hamid'in böyle bir şey yaptığına dair şu an için bir kanıt yok.
3- Kaçırılma mümkün mü? Uzmanlar kokpite zorla girmenin neredeyse imkansız olduğunu belirtiyor. İçeri girilse bile kabin ekibinden birinin imdat sinyali göndermesi oldukça kolay. Kokpit kapısı davetsiz misafirlere karşı bazı özel güvenlik önlemlerine sahip. Ancak yolculardan birinin kokpite davet edilmesi ihtimaller arasında.
4-Kaza olabilir mi? Şu ana kadarki teoriler uçağın haberleşme ve sinyal sisteminin kasıtlı olarak kapatıldığına dayanıyor. "Uçaklar Neden Düşer" isimli kitabın yazarı pilot Sylvia Wrigley uçağın sistemlerinin kendiliğinden kapanmış olabileceğini belirtiyor. 2005 yılında Helios Hava Yolları'nın 522 sayılı uçuşu sırasında kabin basıncı düşmesi sonrası uçaktaki oksijen bitmiş ve uçak Yunanistan'da bir dağa çarpmıştı. Wringley, "Eğer uçak dağa çarpmasaydı güzergâhında otomatik pilot sayesinde yakıtı bitene kadar seyredebilirdi." diyor.
5-Sinyal vericisi devre dışı kalınca neden bir şey yapılmadı?
Bir İngiliz veri takip uzmanı "Eğer uçak Avrupa'da kaybolsaydı hava trafik kontrol merkezinde birinin bunu fark edip alarm verirdi. Yakındaki bir başka uçakla temasa geçilip dolaylı temas sağlanırdı." diyor. Eski pilot Steve Buzdygan da, Vietnam hava sahasına girmeden önce iki ülkenin radarlarının alanında olmayan 10 dakikalık kara bir alan olduğunu söyleyerek "Malezyalı yetkililer uçağın Vietnam tarafına geçtiğini düşünerek takibi bırakmış olabilir. Bu sürede kimse alarm düğmesine basmamıştır." diyor.
6- Askeri uydu takip etmedi mi?
Brunel Üniversitesi'nde bir uzman bu soruya "Askeri uydular balistik füzeleri takip için ayarlı, uçağı seçebilecek aralıkta değil" yanıtını veriyor.
7-Uçak yakıtının bitmesi sonrası denize doğru mu süzüldü?
Eğer uçak pilotun kontrolünde ise yakıtı bitse bile su üzerinde süzülebilirdi. Uçak pilotun kontrolünde olmadan yakıtın bitmesi durumunda ise çok sert bir düşüş görülebilir.
8-Yolcular uçakta bir şeylerin yanlış gittiğini fark etti mi?
Eğer uçakta ciddi bir arıza yaşanmadı ve kabine de bunun yansıması olmadıysa yolcuların bir şeylerin ters gittiğini anlayıp anlamadığı bilmek belirsiz. Ancak Malezyalı yetkililerin açıklamalarına göre uçak istikametini değiştirdikten sonra 45 bin fite kadar yükseldiyse yolcuların irtifa değişikliğini fark etmiş olması gerekir. olayın bu kısmı da bir muamma.
9-Neden hiçbir yolcu cep telefonu kullanmadı?
11 Eylül saldırıları sırasında kaçırılan United Hava Yolları'na ait 93 sefer sayılı uçağın yolcularının başvurduğu bir yöntemdi bu. Fakat Malezya uçağı yüksek irtifada ise ve 700 kmden hızlı gidiyorsa cep telefonlarının kullanılabilmesi oldukça zor.
10- Neden uçaklar uydulara tam zamanlı veri gönderemiyor?
Kayıp cep telefonlarının bile takip edilebildiği bir dönemde uçağın nasıl kaybolduğu zor yanıt bulacağa benziyor. Bir güvenlik uzmanı "Eğer vericiler kapatılmasaydı uçaktan bilgiler alınabilirdi' diyor ve ekliyor: "Daha gelişmiş uydu sistemlerinin de manual olarak kapatılması sonrası bilgileri alamayabilir. Ancak manual olarak kapatma özelliğinin iptal edilmesi durumunda da başka riskler doğabilir." BBC
Tayland da 300 parça tespit etti

İngiliz uydu haberleşme şirketi Immarsat'ın uydular aracılığıyla uçağın yerini tespit ettiği haberinden sonra bölgeye doğru yola çıkan Avustralya ve ABD donanmalarına ait gemiler ve havadan tarama yapan uçaklar tropik fırtına nedeniyle karaya geri döndü. Bu da bataryası iki hafta içinde bitecek kara kutuyu bulmak için yapılan zamanla yarışa bir darbe daha vurulduğu anlamına geliyor. Öte yandan Fransa'dan gelen 120 parçalık cisim tespitinden sonra dün de Tayland denizde 300 parçan tespit ettiklerini açıklayarak lokasyonu ilgili birimlere bildirdi.
Pilotun oğlu: İddialara inanmıyoruz

Uçağın kasıtlı olarak kaptan pilot Zaharie Ahmad Shah tarafından düşürülmüş olabileceğine dair ortaya atılan tezler Shah'ın aile fertlerini üzüyor. Shah'ın 26 yaşındaki en küçük oğlu Ahmad Seth "Babam hakkında ortaya atılan tüm iddiaları okuyoruz. Ancak babamı herkesten daha iyi tanıyorum. O böyle bir şey yapmaz. Uçağın düşürüldüğüne dair net kanıtlar ortaya koymadan hiçbir spekülasyonu ciddiye almayız" dedi. Öte yandan kaptan pilotun bir arkadaşı Shah'ın eşiyle olan ilişkisinde yaşadığı sorunlar nedeniyle ruhsal durumunun iyi olmadığını ve yola bozuk ruh haliyle çıktığını iddia etti.
Ülke yasta Kraliçe golfte...

Kayıp uçakta bulunan 30 Malezyalı yolcunun yakınlarının yasta olması ülkede hükümetin kaza nedeniyle ilgili gerçekleri sakladığı iddialarıyla baskı altında tutulması, yapılan onlarca protesto eylemi, Çin'in baskısıyla ortam iyice gerildi. İşte sinir harbinin yaşandığı bu ortamda Malezya Kraliçesi Rja Agong Tuanku Hjah Haminah'ın katıldığı özel bir golf turnuvasında oldukça neşeli bir halde görüntülenmesi büyütk tepkiye neden oldu. Kraliçe ülkesinde yaşanan gerçeklere göz yummakla suçlanıyor. DIŞ HABERLER

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.