Giriş Tarihi: 30.12.2014

'Kayıp uçak dibe çökmüş olabilir'

Endonezya-Singapur seferini yaparken içindeki 162 kişiyle radardan kaybolan uçaktan şimdilik iz yok. Uzmanlar denizin dibini işaret ediyor. Ancak dip taraması için ekipman yardımı isteniyor

Malezya merkezli Air Asia Şirketi'ne ait kayıp uçağı havadan arama faaliyetlerine dün de devam edildi. Endonezya, Singapur, Malezya ve Avustralya'dan kalkan uçaklar, arama çalışmalarında Borneo ile Cava adaları arasına yoğunlaştı. Avustralya'ya ait bir uçak, Borneo'dan 160 kilometre uzaklıkta "şüpheli" bir nesne gördü. Burası QZ8501 sefer sayılı uçağın radardan kaybolduğu bölgeye bin 120 kilometre uzaklıkta bir alan. Endonezya Devlet Başkanı Yardımcısı Yusuf Kalla, enkaz parçasının bulunduğunu doğruladı. Ancak Kalla, kısa süre sonra söz konusu nesnenin Air Asia'ya ait olmadığını aktardı.

YAKIT SIZINTILARI YANILTIYOR
Aynı bölgede keşif uçuşu yapan bir helikopter deniz yüzeyinde yakıt sızıntısı tespit etti. Yakıt izleri hakkında henüz detaylı bir açıklama yapılmadı. Ancak yetkililere göre iki yakıt izinin uçakla bağlantısı bulunmuyor. Yaşananlar 8 Mart'taki faciayı hatırlattı. O dönem de okyanustaki birçok yüzen enkaz Malezya Havayolları'na ait sanılmıştı. Endonezyalı arama-kurtarma ekibinin lideri Bambang Soelistyo ise "Uçağın düştüğünü düşünüyoruz. Son görüldüğü koordinatlardan yola çıktığımızda da uçağın denizin dibine gömüldüğü ihtimali ağırlık kazanıyor" dedi. Arama çalışmalarına 12 gemi, üç helikopter ve beş askeri hava araçla katıldıklarını söyleyen Soelistyo, denizin derinliklerinde arama çalışmaları yapacak kapasitede ekipmana sahip olmadıklarını açıkladı ve uluslararası topluma yardım çağrısı yaptı. Bölgedeki derinliğin 40 ile 50 metre arasında olduğu belirtildi. Ancak tıpkı pazar günkü gibi dün de bölgede etkili olan şiddetli rüzgar nedeniyle arama-kurtarma çalışmalarında sıkıntılar yaşandı.
'YAVAŞ UÇTUĞU İÇİN TÜRİBÜLANSA GİRDİ'
Kalkıştan 42 dakika sonra, uçağın radardan kaybolduğu an neler olduğu ise hala bir muamma. Uçağın Endonezyalı pilotu Penerbang Irianto'nun kayıt edilen son sözleri "Kötü hava koşulları" nedeniyle uçağın rotasını değiştirmek istediği yönündeydi. Ancak dün pilotun bu isteğinin yönünü değiştirmek istediği rotada başka bir uçağın bulunması nedeniyle geri çevrildiği ortaya çıktı. Olay anında bölgenin bulutlu olduğu ve şimşeklerin saptandığı belirtildi. Ancak rüzgar hızı ve muson yağmurları etkisinin uçağın gidişini etkilemeyecek oranda olduğu kaydedildi. İngiliz havacılık uzmanlarına göre ise kaza sırasında uçak bulunduğu yüksekliğe göre çok yavaş uçuyordu. Aniden manevra yapılması gerekince de fırtınanın uçağı kolayca türibülansa sokarak düşürdüğü ileri sürüldü. Uzmanlara göre söz konusu pilotaj hatasını 2009'da düşen Air France uçağının pilotu da yapmıştı. Air Asia CEO'su Tony Fernandes de "Şimdiden 'kazanın nedeni kötü hava şartlarıydı' diyemiyoruz" dedi.
ŞİRKET CEO'SU MORAL VERİYOR
Uçakla irtibatın kesilmesinden sonra Surabaya'daki havaalanına akın eden yolcu yakınları burada endişeli bekleyişini sürdürüyor. Endonezya Devlet Başkanı Yardımcısı Yusuf Kalla ve Air Asia CEO'su Tony Fernandes yolcuların yakınlarıyla bir araya gelerek onlara moral verdi.

SABIKALI ŞİRKETTEN GELDİ
Öte yandan uçağın Endonezyalı pilotu Penerbang Irianto'nun kızı sosyal medyadan babasının fotoğrafını paylaştı. Yakınları Irianto'yu "Ailesine düşkün, şefkatli, motosikletlere ve camilere tutkun" biri olarak tanımladı. 6 bin 100 saat uçuş tecrübesi olan Irianto'nun daha önce ardarda meydana gelen kazalar sonrası kapanan Adam Air Şirketi'nde çalıştığı öğrenildi. Öte yandan endişeli bekleyiş sürerken sefer için bilet alıp son anda iptal ettiren 5 kişilik bir aile de ortaya çıktı. Chandra Susanto, eşi ve üç çocuğu için bilet almıştı. Ancak babası hastalanınca uçuş tarihinden bir gün önce biletlerini iptal etti. Böylece kendisi ve ailesi mucize eseri kaybolan uçağa binmekten kurtuldu.
KAZA SAYISI AZALIYOR, ÖLÜ SAYISI ARTIYOR
Uluslararası kaza denetim kurumlarının raporlarına göre 2014 yılı 1949'dan bu yana en az uçak kazasının yaşandığı yıl olurken bunun tam aksine en çok can kaybının meydana geldiği yıl oldu. Son 12 ayda 'Air Asia' vakası hariç 111 uçak kazasında toplam bin 50 kişi hayatını kaybetti. Bu yıl yaşanan en büyük üç kaza Ukrayna hava sahasında 537 yolculu Malezya uçağının düşürülmesi, Mali'de Cezayir Havayolları'na ait bir yolcu uçağının 116 yolcusuyla birlikte düşmesi ve Tayvan'da TransAsia Havayollarına ait uçağın yere çakılması sonucu 49 yolcunun ölümüyle gerçekleşti.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.