Giriş Tarihi: 25.11.2012 14:49

Kazanan Hamas kaybeden Abbas

Gazze’deki ateşkes Ortadoğu dengelerini alt üst etti. Amerika ve İsrail, Türkiye’nin başrolde olduğu ateşkes sürecini Mısır’a mal etti.

Ateşkesin taraflarından olan Hamas, uluslar arası arenada yer edinirken, BM'ye üyelik başvurusuna hazırlanan Filistin Devlet Başkanı Mahmut Abbas, ekarte edilmiş oldu.

1-TÜRKİYE OLMAZSA ATEŞKES HAYALDİ

İsrail Gazze'ye saldırılarını sürdürürken, Türkiye ateşkes için devreye girdi. Başbakan Erdoğan'ın İstanbul'da, Kahire'de peş peşe yaptığı Gazze çıkışları, Ortadoğu'da büyük ses getirdi. Başbakan, Arap Birliği için "toplanıyorlar, yiyip, içiyorlar, böyle olmaz" dedi, ertesi gün Dışişleri Bakanı Ahmet Davutoğlu'nun önderliğinde 11 ülkenin Dışişleri Bakanları Gazze'ye girdi. Ömer Çelik ve MİT Müsteşarı Hakan Fidan, Kahire'de mevzilenip, İsrail'den gelen heyete ateşkes için bastırdı. Erdoğan ve Davutoğlu ateşkes sürecini baştan sona inşa edip, yürürlüğe girene kadar Mısırlıların da gayretleriyle sonuca getirdi.

2-OBAMA YENİ KABİNENİN HESABIYLA İSRAİL'İ MEMNUN EDEN BİR TEŞEKKÜR KONUŞMASI YAPTI

Tüm bunlar böyleyken Amerika Başkanı Obama'nın ateşkes sonrası sadece Mısır'a teşekkürü, Amerika Başkanının tamamen iç siyasete balans vermesinden ibaretti. Başbakan Obama'dan adil olmasını istedi. Obama ise yakında kuracağı kabinenin hesaplarını yapıyordu. 6 Kasım'daki seçimi kazandı ancak Kongrede hala yaklaşık 30 kadar senatör eksiği var, Cumhuriyetçilerin üstünlüğü bulunuyor. Bu aşamada Obama'nın, Yahudi lobisini incitmeden, onların desteğini almak adına İsrail ile Hamas arasındaki ateşkes sonrası İsrail'in isteğini yerine getirerek Türkiye'den teşekkürü esirgemiş olma ihtimali çok yüksek.

3-HAMAS ADINI İKİNCİ KEZ İSRAİL İLE YAN YANA YAZDIRDI

Ateşkes gecesi Gazze'de de, Batı Şeria'da da zafer ilan edildi. Geçen hafta İsrail Başbakan sözcüsü Mark Regev, ateşkes görüşmeleri için "operasyona büyük hazırlık yaptık ve devam ediyor, Hamas'ın bir sözüyle bu kadar hazırlığı geri çekemeyiz" demişti. Ancak İsrail ateşkesi kabul etti. Bunda Hamas'ın İsrail kentlerini tehdit altına alan misillemelerinin de etkisi büyüktü. Zira İsrail Başbakanı Netanyahu, Ocak'taki seçim öncesi Gazze'ye saldırarak oy toplama hesabındaydı. Ancak bir müddet sonra İsrailliler sirenlerle yaşamaktan bunaldı, Netanyahu'nun seçim savaşı, biraz daha uzasaydı, Ocak'taki erken seçimi kaybetmesinin etkeni olabilirdi. Bu nedenle İsrail, işi kara savaşına kadar götürüp, askeri kayıp vermeden bitirmek istedi. Ateşkes ile birlikte dünya televizyonları, "Hamas-İsrail Ceasefire" manşetleriyle ateşkesi duyurdu. Hamas, geçen yılki tarihi esir takası anlaşmasının ardından ikinci kez İsrail'le adını uluslar arası arenada yan yana yazdırmayı başardı. Bu Hamas'ın siyasi zaferi olarak değerlendirilebilir.

4-KAZANAN HAMAS KAYBEDEN ABBAS

İsrail, ateşkes ile hem seçim öncesi alacağını alıp, kaybetmeden işi bitirdi. Hem de Hamas'ı yüceltti. Burada bir tezat varmış gibi görünüyor. İsrail, nefret ettiği Hamas'ın neden reklamını yaptırmış olabilir. Akla ilk gelen Filistin Yönetiminin, 29 Kasım'da BM'ye yapacağı üye olmayan gözlemci devlet başvurusu. İsrail buna şiddetle karşı çıkıyor, Hamas'ı ön plana çıkartırken, Filistin yönetimini uluslar arası alanda bitirmiş oldu. İsrail bu hamleyle, Mahmut Abbas'un, 29 Kasım'da BM'de Filistin'in devlet olabilmesi için başvuru yaparken, "Filistin'i sen mi temsil ediyorsun yoksa Hamas mı?" sorusuyla karşılaşma ihtimalini arttırdı.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.