Cuma 05.07.2013

Ege'nin devleri

Üretimden satışlara göre 30 milyon lira sınırını geçen 146 firmanın yer aldığı listede 14.8 milyar lira ciro ile Tüpraş birinci, 3.9 milyar lira ile Petkim ikinci, 1.8 milyar lira ile Philsa üçüncü oldu

E
ge Bölgesi Sanayi Odası (EBSO), 2012 yılı üretimden satışlara göre üyesi olan 100 büyük sanayi kuruluşunu açıkladı. Üretimden satışlara göre 30 milyon lira sınırını geçen 146 firmanın yer aldığı listede 14 milyar 871 milyon lira ciro ile birinci Tüpraş, 3.9 milyar lira ciro ile ikinci Petkim, 1.8 milyar lira ciro ile üçüncü Philsa oldu. İzmir Demir Çelik, JTI Tütün, Kocaer Haddecilik, Özkan Demir Çelik ve Küçükbay da ilk 10'da yer almayı başardı. Sanayiciler Kulübü'nde düzenlenen basın toplantısında EBSO'nun 100 büyük şirketini açıklayan Ege Bölgesi Sanayi Odası Yönetim Kurulu Başkanı Ender Yorgancılar, listede yer alan firmaların üretimden satışlarının bir önceki yıla göre yüzde 22'den yüzde 8.9'a düştüğünü belirterek, sanayicilerin özkaynaklarının eridiği ve firmaların fason üretime yöneldiği uyarısında bulundu. Özellikle son günlerde karşılıksız çeklerin patladığına dikkat çeken Yorgancılar, "Dünyada üretim yapmayan ülkelerin hepsi bitti. Bitmek istemiyorsak üretim yapmalı, yatırım iklimini iyileştirmeliyiz" dedi. Listedeki firmaların yüzde 80'inin üretim yerinin İzmir olduğunu belirten Yorgancılar, geçen yılki listede yer alan 55 firmanın sırasında yükseldiğini, 30 firmanın düştüğünü, 10 firmanın yerini koruduğunu, 5 firmanın da listeye yeni girdiğini açıkladı. Yorgancılar, "Üretimden satışlar bir önceki yıla göre yüzde 22'den yüzde 8.9'a düştü. 2010-2011'de yakaladığımız başarılı ivmeyi 2011-2012 döneminde gerçekleştiremedik. Avrupa Birliği ve iç talepte daralmadan dolayı istenen performans gerçekleşmedi. Türkiye geçen yıl yüzde 2.2 büyümeyi yeni ihracat pazarları bularak gerçekleştirdi" diye konuştu. İlk 100'de Ar-Ge çalışması yapan 40, yabancı sermayeli 22, zarar bildiren 16, kar bildiren 84 firmanın olduğunu belirten Yorgancılar, ekonomideki olumsuz durumun firmaları etkilediğini kaydetti. Yorgancılar, şöyle konuştu:
ÖZSERMAYE YETERSİZLİĞİ
"Firmaların özsermayenin azalmasına, erimesine engel olamadıkları sonucu ortaya çıktı. Faiz oranları düştüğü için faiz giderleri aşağı indi ama özsermaye yüzde 11.2 düştü. Özsermaye yetersizliği olduğunu biliyoruz. Bu nedenle firmalar döviz bazlı borçlanmaya gidiyorlar. Öz kaynaklarını borç yoluyla karşılıyorlar. Bankalardan kredi almadığı müddetçe şirketlerin sistemi devam ettirmesi sözkonusu değil. İstihdamda yüzde 6.4'lük bir azalma olduğunu tespit ettik. 100 firmanın 55 bin olan çalışan sayısı 51 bine düştü. Sanayici daha az insanla verimliliği artırarak performansı yakaladı. Ayrıca firmaların fason üretime yöneldiğini gördük".
ÇEKLER ÖDENMİYOR

Firmanın özkaynak yetersizliğinin borç stoğunu artırdığını belirten Yorgancılar, kardan taviz veren sanayicinin vadeleri de 5-6 aya çıkardığına dikkat çekti. enflasyondaki artışa rağmen sanayicinin fiyat artıramadığını belirten Yorgancılar, "Özellikle son günlerde çeklerin önemli oranda ödenmediği, karşılıksız çıktığı şikayetleri geliyor" dedi. Türkiye'nin yatırım iklimini ve istihdam politikalarını iyileştirmeye ihtiyacı olduğunu vurgulayan Yorgancılar, "Üretim yapmayan ülkelerin hepsi bitti. Biz de bitmek istemiyorsak üretim yapmak zorundayız. Dünya ticaretinin batıdan doğuya kaydığı bir ortamda Türkiye'nin bulunduğu konum nedeniyle önü açık. Türkiye büyüyecekse sadece ihracatla, yurtiçi taleple büyümemeli. İki bacaklı büyümeliyiz. Bunlar da yatırımla olacak konular. Belirsizliklerin kalkması ve istikrar çok önemli" diye konuştu.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.