Cuma 21.02.2014 00:00

Ağaçlar çiçek açtı üretici sigortaya koştu

Ege'de sıcaklıkların mevsim normallerinin üzerinde seyretmesi nedeniyle meyve ağaçları yaklaşık 1 ay erken çiçek açtı. Mevsim dengelerinin değişmesi nedeniyle risklerin artmasından endişe eden üretici tarım sigortasına koştu.

Ege Bölgesi'nde mevsim normallerinin üzerinde seyreden hava sıcaklığı meyve ağaçlarının erken çiçek açmasına neden oldu. Mevsim dengelerindeki değişimden endişe eden üretici, tarım sigortasına koştu.
Türkiye'nin ihracatlık kiraz üretiminin önemli bölümünün yapıldığı İzmir'in Kemalpaşa ilçesinde erik, kiraz ve şeftali ağaçlarının normalden bir ay önce çiçeklenmesi üreticinin endişelerini artırdı. Aynı sorun nedeniyle 2007 yılında kiraz rekoltesinde yaklaşık yüzde 90'lık kayıp yaşayan üretici, çiçeklenmenin yine erken başlaması nedeniyle tedirgin.
Kemalpaşa Ziraat Odası Başkan Yardımcısı Serdar Karasüyek yaptığı açıklamada, sıcak geçen kış aylarının kuraklığın yanı sıra don riskini de beraberinde getirdiğine dikkati çekti.
Erkenci kiraz üretiminin yapıldığı ilçenin ovalarında ağaçların beyaza büründüğünü anlatan Karasüyek, şöyle konuştu:
"Çok sıcak bir şubat geçiriyoruz. Çiçeklenmenin normalde 15 gün sonra başlaması gerekiyordu ancak bir çok bahçe beyaza büründü. Bunun ardından gelecek bir soğuk havanın yaratacağı don riskinden korkuyoruz. Üretici her gün bahçede sıcaklık ölçüyor. Veri kaydedici cihazı olan bahçelerde sıcaklık ve nem takibi yapılıyor. Ayrıca internetteki meteoroloji sitelerinden haftalık tahminler çıkarıyoruz. Örneğin önümüzdeki hafta havaların soğuması bekleniyor. Bu bir don riski yaratıyor. Buna karşı önlemlerimizi şimdiden alıyoruz. Erken çiçeklenme nedeniyle yaşanabilecek don olayı tüm yılın emeğinin bir anda kaybolmasına neden olabilir. Havaların sıcak olması bir çok kişi için güzel olabilir ancak üretici çok kaygılı günler geçiriyor."
Bölgedeki üreticilere tarım danışmanlığı yapan Ziraat Mühendisi Hüseyin Gültekin ise meyve ağaçlarının soğuklama dönemini erken kapatarak çiçeklenmeye başladığını, sıcaklık değişikliklerine çok hassas olan kiraz, erik ve şeftali ağaçlarında riskli bir döneme girildiğini ifade etti.
Don riskiyle birlikte şiddetli yağmur riskinin de ağaçları tehdit ettiğine işaret eden Gültekin, risklerin artması nedeniyle üreticilerin tarım sigortalarına olan ilgisinde artış olduğuna değindi.
Gültekin, üreticinin doğal afet ve dona karşı sigorta yaptırdığında zararının tazmin edilip edilmeyeceği konusunda çekincesinin bulunduğunu belirterek, "Bölgede sadece bir noktada meteoroloji istasyonu var. Ancak ova çok geniş bir alanı içeriyor. Belli bölgelerde sıcaklık ova genelinin bir kaç derece altına inebiliyor. Ancak sigorta şirketleri, meteoroloji verisini baz alarak dondan dolayı kayıp oluşmadığı şeklinde bir yorum yapıyor. Ölçüm sistemlerinin bu kaygıları giderecek biçimde yeniden kurgulanması gerekiyor" diye konuştu.

İlgi beklenenin üzerinde


Tarım Sigortaları Havuzu (TARSİM) Manisa Bölge Müdürü Fahri Yıldırım da mevsimsel değişikliklerin riskleri artırdığını, tabiatın erken uyanmasının getirdiği olumsuzluklara karşı üreticinin ürününü teminat altına almak istediğini söyledi.
Geçen yıl bölge müdürlüğü kapsamındaki 7 ilde 146 bin 500 poliçe üretildiğini, bu yılın ilk iki ayında önemli oranda yükselme gözlendiğini ifade eden Yıldırım, "Bu yıl beklediğimizin üzerinde bir ilgi var. Bazı meyve türlerinde sigorta dönemi kapandı. Risklerin artmasının yanı sıra tarım sigortalarında yüzde 50 prim desteği sağlanması da üreticinin sigortaya yönelmesine neden oldu" şeklinde konuştu.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.