Perşembe 22.05.2014

Yasımızı sanalda yaşadık

Soma'da 301 işçinin yaşamını yitirdiği maden faciası, dünya ve sosyal medyada geniş yankı buldu. Twitter'da bir haftada yaklaşık 3.6 milyon kişi, üzüntüsünü tweet atarak dile getirdi

Yaşar Üniversitesi İletişim Fakültesi akademisyenleri, maden faciasının yaşandığı günden bugüne geçen bir haftada, #Soma hastagiyle yaklaşık 3.5 milyon, #günkömürkarası hastagiyle de 726 bin tweet atıldığını belirtti. Akademisyenler ayrıca, özellikle ilk 3 gün Twitter'da üretilen Türkçe içeriğin neredeyse tamamının Soma'yla ilgili olduğunu, hastagler haricinde yazılan tweet sayısının bu rakamların da çok üstünde gerçekleştiğini kaydetti. Yaşar Üniversitesi İletişim Fakültesi Halkla İlişkiler ve Reklamcılık Bölümü Öğretim Üyesi Doç. Dr. Özlem Aşman Alikılıç, insanların ortak acılarını dile getirmek için seslerini kolaylıkla duyurabildiklerine inandıkları sosyal medyayı seçtiklerini belirtti, "Soma faciası sonrasında Twitter'da adeta bir patlama yaşandı. Sebebine baktığımızda, Soma'da korkunç nedenleri olan ölümler var, insanların ortak acısı var, kötü sonuçları var. İnsanlar eleştirilerini sanalda yapıyor, bir şekilde seslerini duyurmak istiyor. Son dönemde bu gerçekleşti, insanların sosyal medyada yazdıkları da çeşitli kesimler tarafından dikkate alınıyor, onların eleştirilerine yanıt veriyor. Kullanıcılar da bu yüzden sosyal medyada seslerini duyurmak istiyor. Sesini duyurabileceği mecra arama çabası, diyebiliriz. Bu nedenle, Türkiye'de özellikle toplumsal olayların ardından sosyal medya kullanımı katlanarak artıyor" diye konuştu.
ALIŞKANLIK HALİNE GELDİ

Birçok insanın, üzüntüsünü ve yasını sanal alemde de yaşadığını ifade eden Alikılıç, "Soma faciasının ardından kaç kişi yas hayatına döndü, gerçekten gündelik hayatında tam anlamıyla bir yas yaşadı? Yası sanal yaşadık. Teknolojinin gelişmesi ile internetin bilgisayar dışında akıllı telefonlarda da kullanılabilmesi gündelik bir alışkanlık haline geldi" dedi. Yaşar Üniversitesi İletişim Fakültesi Araştırma Görevlisi Göker Gülay ise sosyal medya kullanıcılarının, ürettikleri içerikle gündem yaratabilme gücünü oldukça benimsediğini ve sevdiğini söyledi. Her olayın sosyal medyada kendi ayrı gündemini yarattığını gözlediklerini belirten Gülay, "Sıradan insanların kendi imkanlarıyla ürettiği görsel ve yazılı içerikle hem sosyal medya hem de geleneksel medya gündemini etkilemeyi başardığı vatandaş gazeteciliği örneklerine daha sık rastlamaya başladık" dedi.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.