Perşembe 01.01.2015

Havaya yazdık

Egeli Sabah 2014'te birbirinden çarpıcı dosyaları İzmir'in gündemine taşıdı. Ancak özellikle Büyükşehir Belediyesi, belgeleriyle ortaya konulan "skandal icraatların" sorumluluğunu üstlenmek yerine, ya "kara propaganda yapılıyor" bahanesine sığındı, ya da kulaklarını tıkadı

İzmir kamuoyunun gündemini, dün yolcu ettiğimiz 2014'te, Egeli Sabah'ın açtığı haber dosyaları belirledi. İzmir Büyükşehir Belediyesi'nin en hafif tabiriyle "skandal" diye adlandırılacak icraatları belgeleriyle kamuoyuna duyuruldu. Ancak, temel görevini yerine getirerek kamuoyunu bilgilendiren Egeli Sabah'ın haberleri bizzat Başkan Aziz Kocaoğlu tarafından "kara propaganda" diye itibarsızlaştırılmaya çalışılsa da belgeler hiç bir şekilde yalanlanamadı. Yerel medya ve ulusal medyanın Ege ilavelerine ilan dağıtırken, Egeli Sabah'ı liste dışı bırakarak, kamu kaynaklarını keyfince kullanan ve bu şekilde sözde intikam alan Büyükşehirin tutumu "anlat anlat faydasız" diye çevrilebilecek Arapça "Kellim kellim la yenfa" deyimini akıllara getirdi. İzmir Büyükşehir Belediyesi, şubat ayında, metro sistemini tamamlayıcı nitelikte inşa edilecek 12.6 kilometre uzunluğunda 19 duraklı Konak Tramvayı ile 9.7 kilometre uzunluğundaki 15 duraklı Karşıyaka tramvay hattının yapımı ile bu iki hatta çalışacak toplam 38 araç ve yedek parçalarının temini için ihale gerçekleştirmişti. Ancak tramvay yapım ihalesine ilişkin komisyon kararının firmalara tebliğ edilmesinin ardından, Comsa Sau & Pojazdy Sznynowe Pesa Bydgoszcz Spolka Akcyjna konsorsiyumu tarafından son gün yapılan itiraz ile ihale KİK'e taşınmıştı. İspanya-Polonya ortak konsorsiyumu tarafından yapılan bu itirazın KİK tarafından reddedilmesinin ardından ihale prosedürü tamamlanarak birinci avantajlı firma sözleşmeye davet edildi; yasal süre içinde imzalar atıldı ve temmuz ayı başında Gülermak Ağır San. İnş. ve Taah. A.Ş'ye yer teslimi yapıldı. Fakat geçen sürede, ne Üçkuyular-Halkapınar ne de Karşıyaka Tramvayı'nın yapımı için bir kazma vurulabildi. Egeli Sabah'ın yaptığı araştırma, yaşanan gecikmenin altında yatan skandalı ortaya çıkardı, İzmir Büyükşehir Belediyesi, her iki tramvay hattını da ihale ederken ihale dosyasına hattın geçeceği güzergahlardaki altyapı deplaselerini koymayı unuttu.

YÜZÜLEBİLİR KÖRFEZ UZAKTA
İzmir Körfezi, tarihte ilk kez bir gazetenin kendi kameraları ile görüntülendi. Egeli Sabah, deniz dibinin anlatıldığı kadar da temiz olmadığını ortaya koydu. Pasaport Mendireği ile Konak Pier Alışveriş Merkezi'nin arasında, Deniz Polisi'nin gözetiminde ile tüplü dalış gerçekleştiren muhabirimiz Onur Tungut'un çektiği görüntüler İzmir Körfezi'nin yüzülebilir deniz hedefinden çok uzakta olduğunu gözler önünde serdi.
ÜÇÜNCÜ UNUTKANLIK
İzmir Büyükşehir Belediyesi, metro ve yeni fuar alanı projelerindeki unutkanlıklarına Tramvay Projesi ihalesini de ekledi. Metronun ÜçyolÜçkuyular hattını yangın algılama ve söndürme sistemi olmadığı halde kullanıma açan, Gaziemir'deki yeni fuar alanı inşaatında yüksek gerilim hatlarının taşınması işini atlayan İzmir Büyükşehir Belediyesi'nin, bu kez de Üçkuyular ile Karşıyaka'da yapılması öngörülen 2 ayrı tramvay hattının ihale dosyasına altyapı deplaselerini koymayı unuttu.

PARALARI GERİ VERİN
İzmir Büyükşehir Belediyesi İZSU Genel Müdürlüğü'nün, 2007 yılında kurumda çalışan memurlara 2'şer maaş ikramiye verirken yaptığı yanlışlık Sayıştay denetimine takıldı. Aradan 7 yıl geçtikten sonra 800 memurdan 4'er bin lira yasal faizleriyle birlikte geri istedi.

SEL CAN ALDI
İzmir'de 7 Ağustos'ta öğle saatlerinde başlayan ve yaklaşık 2 saat süren sağanak, geride ağır bilanço bıraktı. Sel sularına kapılan 16 yaşındaki Ümit Özkan park halindeki bir kamyonetin altında sıkışarak boğuldu. Boğaziçi Mahallesi Muhtarı Yaşar Çavdan, yağmur suyu kanallarının yer altına alınmasıyla ilgili 2 ay önce İZSU'ya başvurduklarını ancak hiçbir cevap alamadıklarını söyledi. Bilirkişinin hazırladığı raporda İZSU Genel Müdürlüğü asli kusurlu, Büyükşehir ve Konak Belediyeleri de tali kusurlu bulundu. Özkan ailesi, üç kurumdan toplam 330 bin lira tazminat talep etti.
METRODA AKIL ALMAZ İHMAL
Özellikle İzmir Metrosu'nun Üçyol-Üçkuyular hattının yangın algılama ve söndürme sistemi olmadan hizmete açılması yalnızca kentin değin, ülkenin de gündemini meşgul etti. ODTÜ İnşaat Mühendisliği bölümünden Doç. Dr. Erdem Canbay'ın hazırladığı raporda, tünel inşaatı sırasında iki kez yırtılma meydana geldiğini, proje hazırlanırken su basıncının gözardı edildiğini, İzmirliler, Egeli Sabah'tan öğrendi. Yine söz konusu hatta yangın algılama ve söndürme sisteminin bulunmadığını Egeli Sabah'ın yazmasının ardından Büyükşehir Belediyesi Başkanı Aziz Kocaoğlu, söz konusu haberleri " kara propaganda" diye niteledi. Ancak bir süre sonra bu eksiklerin giderilmesi için ihale açıldı ve yazılanların "kara propanganda" değil "katkısız gerçekler" olduğu, yine Büyükşehir tarafından adeta teyit edildi. Bu kez yaklaşık bedel yanlış hesaplandığı için yapılan ihalenin iptal edildiğini ve aradaki farkın yaklaşık 3 milyon lira olduğunu yine Egeli Sabah, okurlarına duyurdu.
BELEDİYELERE RAĞMEN
İzmir'de yıl boyunca süren stat tartışmalarının nabzını da yine Egeli Sabah tuttu. Gençlik ve Spor Bakanlığı'nca ihalesi gerçekleştirilen Karşıyaka Stadı'nın bir an önce hizmete girmesi için destek sağlaması beklenen İzmir Büyükşehir Belediyesi ve Karşıyaka Belediyesi, buraya stat istemediklerini söyleyince, süreç uzadıkça uzadı. Yer teslimi yapılmasına rağmen, stat inşasına başlanamadı. Büyükşehir Belediyes Başkanı Aziz Kocaoğlu, "deniz kenarına stat mı olur" derken, karşıyaka Belediyesi Başkanı Hüseyin Mutlu Akpınar da "Çadır kurarım yine yaptırmam" diyerek tavrını ortaya koydu. Söz konusu stadı özlemle bekleyen Karşıyakalı taraftarlar ise "103 yıllık hayalimiz" dedikleri stadın yapımını engellemeye çalışan iki başkana "Sen bilemezsin hangisi doğru... Beceriksizsin Aziz Kocaoğlu... İster çadır kur, istersen ordu... O stat yapılacak Hüseyin Mutlu..." biçiminde slogan üreterek tepkilerini dile getirdi. AK Parti İzmir Milletvekili Aydın Şengül, engellemelere rağmen stadın yapılacağını duyurdu.
ENGELLİYE ENGEL
Eğitim faaliyetinde bulundukları üç küçük ofisin kira borcunu ödeyemedikleri için haklarında İzmir Büyükşehir Belediyesi'nce icra takibi başlatılan Türkiye Sakatlar Derneği İzmir Şubesi üyeleri durumu protesto için yaklaşık 1 ay belediyenin hizmet binası önünde oturma eylemi yaptı. "Başkanım görüşelim artık" diye seslendikleri Aziz Kocaoğlu'nun, "Görüşürüz" demesiyle umutlanan engelli vatandaşlar, geçen sürede bir daha ses çıkmayınca hayal kırıklığı yaşadı. Engelliler, Kocaoğlu'ndan umudu kesince, 1 Aralık'ta İzmir'e gelen CHP Genel Başkanı Kemal Kılıçdaroğlu'na konuyu aktardı. Kılıçdaroğlu, engellilerin protestosuyla karşılaşmamak için, parti toplantısınının yapılacağı fuardaki salona arka kapıdan alındı. Ancak daha sonra içeri alınan engelli temsilcileri sorunlarını aktardı. "Partizanlıkla" itham edilen engeller adına açıklama yapan Türkiye Sakatlar Derneği İzmir Şubesi Başkanı Erdem Çerçioğlu, "Bizler hiçbir parti mensubu ya da bir taraf değiliz. Amacımız derneğimizde faaliyetlerimize devam etmek" dedi.
HANİ İŞÇİ GÜVENLİĞİ?
Bir türlü tamamlanamayan Gaziemir'deki yeni fuar alanı inşaatındaki gecikmenin sebebini İzmir, Egeli Sabah'tan öğrendi. Bilirkişi raporundaki uyarılara rağmen İzmir Büyükşehir Belediyesi'nin yeni fuar alanının şantiyesinin tam ortasından geçen yüksek gerilim hattının başka bir yere taşınması işlemini yapmadığı anlaşıldı. Uzay çatı yapımında çalışan işçilerin ölümle burun buruna çalıştığı öğrenildi. Egeli Sabah'ın haberinin ardından inşaattta inceleme yapan Çalışma Bakanlığı müfettişleri, işçi güvenliğinin sağlanmasına yönelik 8 eksik belirledi ve inşaatı mühürledi. Daha sonra eksiklerin giderilmesiyle çalışmalar yeniden başladı.
ÇÖP SORUNU
Halen vahşi depolama yönteminin uygulandığı 22 yıllık Harmandalı Çöp Depolama Alanı'nın ömrünü doldurması üzerine yeni tesis yeri için arayış başlatan Büyükşehir kuzeyde Yamanlar, güneyde ise Menderes Palamutarası mevkisini belirledi. Sır gibi saklanan Palamutarası'nı Egeli Sabah'ın kamuoyuna duyurmasının ardından İzmir'de çöp tartışması alevlendi. AK Partili Aydın Şengül, Kocaoğlu'nu "kapalı kapılar ardında iş yapmakla" suçladı. Menderesliler ise çöp tesisinin, içme suyunu kirleteceğini, bölgede hayvancılığı bitireğini, bu yüzden kesinlikle bu tesisi istemediklerini dile getirdi. Harmandalı sakinleri ise yıllardır yaşadıkları sıkıntıları, bir belgesel filmle gündeme taşıdı. Harmandalı'nda patlama riski ve ağır kokunun bölgeyi yaşanmaz kıldığını anlatan vatandaşlar, sorunun artık çözülmesini istedi.
AKTARMALI EZİYET
Toplu ulaşımı kolaylaştırmak maksadıyla 29 Haziran'da başlatılan aktarmalı sistem, karmaşaya yol açtı. Kent merkezi ve ana arterlerdeki otobüs sayısının azaltılması vatandaşların işini daha da zorlaştırdı. Tek otobüsle gidilen yerlere artık 3-4 vasıta değiştirerek ulaşmak zorunda kalacaklarını ifade eden vatandaşlar, eski sisteme dönülmesini istedi. Çeşitli sivil toplum kuruluşları da aktarmalı sistemden vazgeçilmesi yönünde İzmir Büyükşehir'e çağrı yaparken, ulaştırmada çalışan personelin de bu sistem dolayısıyla mağdur edildiği belirtildi.
GEMİLERDE SORUN VAR
Büyükşehir Belediyesinin gemi ihalesini 117 milyon euro bedelle kazanan Özata firmasının yaptığı 15 gemiden ilki olan Çakabey 2 Şubat 2014'te İzmir'e getirildi. 8 Şubat'ta da Başkan Kocaoğlu, Üçkuyular Vapur İskelesi'nde düzenlenen törenle geminin tanıtımını yaptı. Fakat 84 gün iskelede bağlı duran geminin şartnameye uygun olarak üretilmediği, eksiklerinin bulunduğu anlaşıldı. 5 Mayıs'ta Karşıyaka ile Konak arasında ilk seferini yapan ve 5 ay seferde kalan gemi önce Bostanlı Vapur iskelesine çekildi, ardından da Yalova'ya geri gönderildi. 9 Eylül ve Atatürk 1881 isimli gemilerde benzer sıkıntılar olduğunu ve Yalova'ya geri gönderileceği ortaya çıktı. Egeli Sabah'ın tüm detaylarıyla kamuoyuna duyurduğu 117 milyon euroluk gemi fiyaskosunun altından denetim zaafiyeti olduğu, tersanede teknik eleman bulundurma maddesinin kağıt üstünde kaldığı ortaya çıktı. Şartnameye göre gemilerin imalatı sırasında belediyenin iki teknik elemanının sürekli tersanede bulunması ve imalatları denetlemesi gerekiyordu. Fakat bu madde kağıt üzerinde kaldı. Komisyon, üretim aşamasında değil, imalatlar bittikten sonra denetime gitti.
KİRALAMA SKANDALI
İzmir Büyükşehir Belediyesi hizmet binasının depreme dayanıksız olduğunun ortaya çıkmasının ardından, Halkapınar'daki Akdemir Plaza'yı 1 Haziran 2014 itibarıyla 175 bin lira aylık bedelle kiraladı. Ancak geçen sürede Akdemir Plaza'ya taşınmayı başaramayan Büyükşehir, her ay boşu boşuna 175 bin lira ödeyerek kamu kaynaklarını heba etmeyi sürdürdü. Egeli Sabah'ın duyurduğu skandala ilişkin Temiz İzmir Derneği, Aziz Kocaoğlu ve sözleşmeyi imzasılayan bürokratlar hakkında "kurumu zarara uğrattıkları" iddiasıyla Valiliğe şikayette bulundu. İzmir Valiliği, bunun üzerine iddiaları araştırması için muhakkik tayin etti. Muhakkikin ön araştırmasında iddiaya göre kiralama işleminde bazı eksiklikler ve hatalar tespit edildi. İzmir Valiliği de muhakkikin hazırladığı raporu İçişleri Bakanlığı'na gönderdi.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.