Giriş Tarihi: 24.2.2015

Yola trafik lambası koymaya benzemez

İzmir Büyükşehir Belediyesi'nin eski Raylı Sistem Daire Başkanı Hanefi Caner, metronun ÜçyolÜçkuyular hattında tüneldeki hatalardan başka sinyalizasyonda da problem bulunduğunu söyledi

İzmir Büyükşehir Belediyesi'nde 11 yıl kızakta bekletilen eski Raylı Sistem Daire Başkanı Hanefi Caner, metronun Üçyol-Uçkuyular hattına ilişkin Egeli Sabah'a yaptığı çarpıcı açıklamalara bir yenisini ekledi. Günde ortalama 300 bin kişinin kullandığı, toplam uzunluğu 5.5 kilometreyi bulan tünelde tren trafiğini düzenleyen sinyalizasyon sisteminin problemli olduğunu iddia eden Caner; "İhale dosyası hazırlanırken belediye bürokratları büyük hata yaptı. Hat üzerindeki sinyalizasyon işleri için dünyaca ünlü Siemens 22.5 milyon dolar, Üçyol-Bornova hattının sinyalizasyon işlerini yapan İsveç firması 18 milyon euro bedel biçti. Belediye bürokratları ise tüneldeki sinyalizasyon işleri için ihale şartnamesine 15 bin lira keşif bedeli koydu" diyerek, aradaki uçuruma dikkat çekti.
SANKİ DÖRT YOL AĞZI

Hanefi Caner, normal koşullarda 22.5 milyon dolara mal olacak iş için ihale şartnamesinde keşif bedeli olarak bu günün parası ile 15 bin lira fiyat konulmasının aslında her şeyi açıkladığına vurgu yaparak, şöyle devam etti: "İhaleye giren firmalar, konusunda uzman, ehil firmalar olmadığı için şartnamedeki bu hatayı fark etmeyerek teklif verdiler. Bozoğlu, 22.5 milyon doları duyunca işi yarım bırakıp gitti. Bu tabloyu görünce 'Metro güvenilir ya da çökmez. Metronun sağlamlığından endişem yok, fesatlık yapıyorlar, yanlış konuşuyorlar' demenin saçmalığını düşünebiliyor musunuz? Öyle bir ekip ki sanki 15 bin liraya dört yol ağzına trafik lambası koyuyormuş gibi keşif bedeli belirliyor. Sinyalizasyondaki problem nedeniyle tren setlerini istasyonlardaki güvenlik görevlileri telsizlerle idare ediyor. "Üçyol-Üçyuyular hattının o süreçte 90 milyon liraya Bayındır İnşaat'a ihale edildiğini hatırlatan Caner, çarpıcı açıklamalarını şöyle sürdürdü: "Bayındır işi yapamayınca daha önce 90 milyon liraya ihale edilen iş bu sefer 136 milyon liraya Bozoğlu'na verildi.
5 LİRAYA MERCEDES!
Üstelik, Bayındır, sözleşme fesih edilmeden önce bir miktar iş yapıp öyle gitmişti. Bozoğlu, işin elektromekanik kısmını hiç bilmeyen bir firma. İhale dosyasında 450 keşif kalemi var. İhaleye katılacak firmalara 1 hafta süre tanındı. Firmalar da metro konusunda deneyimsiz oldukları, işi bilmedikleri için keşif kalemlerini doğru düzgün inceleyemeden komik teklifler verdiler. İşin içine girince de neye uğradıklarını şaşırdılar. Deneyim sahibi bir firma olsa, daha ihale dosyasını incelerken yapılan hatayı fark eder sinyalizasyon işinin 15 bin liralık değil, 20-25 milyon dolarlık maliyeti olduğunu görür, itiraz ederdi. Bu iş aynen Mercedes marka otomobile 5 lira fiyat yazmaya benziyor. 5 liraya Mercedes olur mu? Bu ihaleye ne Alarko, ne Yapı Merkezi ne de İtalyan Astaldi girdi. Teklif dahi vermediler. Adamlar ihaleye girecek, şartname ile ilgili belediyeye soru soruyorlar. Belediye sorulan sorulara cevap bile veremedi. İhale açıyorsun, adamları davet ediyorsun, 'gelin ihaleye teklif verin' diyorsun. Ama belediye olarak adamların sordukları soruya bile cevap vermiyorsun. Çünkü belediyede, sorulara cevap verecek teknik yeterliliğe sahip bürokrat yok. Bu kadar berbat bir süreç...
CAHİLCE TEDBİRLER

Dediğim gibi çöktü, çatlamalar oldu. Metro inşaatı dünyanın en zor işlerinden biridir. Çünkü yaptığınız tünel hangi tünel olursa olsun bunlar yüzlerce yıl hatta binlerce yıl kalacak tünellerdir. Bunlar kalıcı, büyük inşaatlar. Gördünüz inşaat sırasında bir sürü çökme oldu. Alınan tedbirler son derece cahilce ve yanlıştı." Caner, Egeli Sabah'a yaptığı açıklamada metro inşaatında gabariyi tutturmak için tünellerin tıraşlandığını, binanın kolonlarını inceltmeye benzeyen bu işlemin güvenlik açısından ciddi risk oluşturduğunu söylemişti.

ÇİNLİLERE YAPTIRACAKLAR

Hattın yolculu seferlere açılmış olmasına rağmen Üçyol-Üçkuyular arasında sinyalizasyon probleminin halen daha çözülemediğini iddia eden Caner; "Sinyalizasyondaki problem nedeniyle tren setlerini istasyonlardaki güvenlik görevlileri telsizlerle idare ediyor. Sinyalizasyon sistemini önümüzdeki süreçte belki tamamen değiştirecekler. Aldığımız duyumlara göre sinyalizasyonu Çinlilere yeniden yaptıracaklar. Vagonları da oradan aldılar, Bir yana bizim aldığımız vagonları diğer tarafa ise Çin'den gelen vagonları koyun. Bu vagonlar onlarca yıl kullanılacak. Bugün Çin'in rekabet gücünü, sattığı ürünlerin ucuzluğunu herkes biliyor. Ama fiyatla birlikte tabii ki kalite de ona göre değişiyor"diye konuştu.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.