Pazartesi 02.03.2015

"Bu iş böyle olmaz" demişler dinlememiş

Metronun 9 yılda bitirilebilen 5,5 kilometrelik hattının şartnamesini gören bu alanda dünyaca ünlü Yapı Merkezi'nin CEO'nun "Böyle iş yaparsanız, rezil olursunuz" diye uyarıda bulunduğu, ancak Başkan Kocaoğlu'nun buna kulak asmadığı ortaya çıktı

İzmir Metrosu'nun 9 yılda ancak bitirilebilen ve bu süreçte civardaki çok sayıda esnafın iflasına yol açan 5,5 kilometrelik ÜçyolÜçkuyular hatttındaki sıkıntıların uzmanlarca daha yolun başında dile getirildiği ancak Büyükşehir Belediyesi Başkanı Aziz Kocaoğlu'nun bu uyarıları dikkate almadığı bildirildi. Söz konusu hatta gabariyi tutturmak için tünellerin tıraşlandığını ve sinyalizasyonun son derece ilkel yöntemlerle, telsizle sağlandığını daha önce Egeli Sabah'a açıklayan İzmir Büyükşehir Belediyesi'nin eski raylı sistem daire başkanı Hanefi Caner, çarpıcı ifşaatlarına bir yenisini ekledi. Hanefi Caner, metro konusunda dünya çapında üne sahip BornovaÜçyol hattının yüklenicisi Yapı Merkezi'nin CEO'su (Üst Yönetici) Başar Arıoğlu'nun süreç başlamadan önce İzmir'e geldiğini belirterek, şu bilgileri verdi: "Yapı Merkezi Üçyol-Bornova Metrosu'nu tamamladıktan sonra dünyanın en büyük metrosu olan 6.5 milyar dolarlık Dubai Metrosu'nu tamamlayıp hizmete soktu. Ardından da Marmaray Projesi'nin bir bölümünü inşa etti. Şu anda da boğaz geçişinde otomobillerin kullanacağı bölümü yapıyorlar. Bu şirketin CEO'su Başar Arıoğlu, büyükşehir belediyesi tarafından ihale şartnamesi yayınlandığında İzmir'e geldi. Şartname konusundaki kaygılarını ifade etti. Ben de kendilerine Başkan Kocaoğlu ile görüşmelerini, bu kaygıları kendisi ile paylaşmalarını önerdim. Başar Arıoğlu randevu alıp Kocaoğlu ile görüştü. Görüşmede yaşanabilecekler konusunda kendisini uyardı. Arıoğlu, Başkana 'Bizim halen başka ülkelerde devam etmekte olan çok sayıda işimiz var. Biz zaten ihaleye girip bu işi almak istemiyoruz. Ama İzmir Metrosu'nun birinci bölümünü biz yaptık. İzmir'i seviyoruz. Bu keşif bedelleri ile bu ihale şartnamesi ile ihaleye çıkılmaz. Eğer çıkarsanız bu işi bitiremez, rezil olursunuz' dedi, ikaz etti. Ama Kocaoğlu uyarıların hiç birine kulak asmadı. Dünyaca ünlü, bu kadar yetkin bir firma olmasına rağmen Yapı Merkezi İzmir'de şu anda problemli olan bölgenin ihalesine bile girmedi. İhaleyi alan firmaların hiçbirisinin metro tecrübesi yoktu. Sonuç ortada." Eski belediye başkanlarından Burhan Özfatura'nın "ihale Yüksel Çakmur döneminde yapıldı" diye, başlarda metro projesine çok sıcak bakmadığını belirten Caner, "Projenin en kritik, en riskli bölümü Konak ile Basmane arasıydı. Üçyol'dan Konak'a kadar 1700 metrelik bölüm 'Yeni Avusturya metodu' denen delme yöntemi ile yapıldı. Halilrıfatpaşa'dan Konak'a 1700 metrelik Nene Hatun Tüneli'ni açtık. Ondan sonra Konak'tan çift tüple Basmane'ye çift tüple geçtik. O süreçte Türkiye'de hatta dünyada ilk defa uygulanan bir yöntem kullandık. Yüklenici Yapı Merkezi bu yöntemle Marmaray'da daha büyüğünü yaptı. Basmane'den sonra Bornova'ya kadar birer kilometre arayla 11 istasyonu olan gayet güzel bir metro inşa ettik. Özellikle Konak geçişi sırasında tamamen suyun ve balçığın içinde çalıştık. Konak İstasyonu, Almanya Münih Üniversitesi'nin inşaat mühendisliği bölümünde ders olarak okutuldu. Bu hakikaten övünülecek bir şey. Konak İstasyonu'nu incelemek için Japonya'dan Almanya'dan heyetler geldi. Konak İstasyonu, hiçbir ankrajı, hiçbir temeli olmadan, diyafram duvarlar tekniği ile yapılmış, suyun içinde kendi ağırlığı ile duran bir bina şu anda. Depremde de son derece güvenli bir yer. Biz böyle inşaatlar yaptık. İçinde bir gram su bulamazsınız. Yeni yapılan tünelleri de görüyorsunuz. Her tarafından su akıyor" diye konuştu.
KAMUOYUNA TAŞIDIK
Büyükşehir'in 9 yıl süren inşaatın sonunda, eksiklerine rağmen Temmuz 2014'te seferlerine açtığı Üçyol-Üçkuyular Metro hattının yapım aşaması hayli maceralı geçmişti. 2005'te dönemin CHP Genel Başkanı Deniz Baykal tarafından temeli atılan hatta 9 yıllık süreçte iki sözleşme feshi, çok sayıda göçük ve sıkıntı ile karşı karşıya kalındı. Çalışmalar 9 yılda bitince metro güzergahının geçtiği İnönü Caddesi'nde büyük çile çekildi. İnşaat nedeniyle işleri bozulan esnaf kepenk kapatmak zorunda kaldı. Çok sayıda esnaf iflas etti. Egeli Sabah'a hattın hizmete açıldığı süreçte, tünel yırtıklarını ortaya koyan ODTÜ raporunu ve hatta yangın algılama söndürme sisteminin olmadığını kamuoyuna duyurdu.
ÜÇÜNCÜ AYDA 'GÜMLEDİLER'
İlk ihaleyi alan Bayındır İnşaat'ın raylı sistemler konusunda uzman bir firma olmadığını anlatan Caner, "Bu firmalar hafriyata, kazıya ve dolguya fiyat verdikleri için işin elektromekanik kısmını hiç düşünmeyip iş oraya geldiğinde keşif artışı yaparız dediler ihaleye öyle girdiler. Adamlar geldi 90 milyon lira fiyat verdi. Sonra da üçüncü, dördüncü ayda gümleyip gitti"diye konuştu.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.