Pazar 17.05.2015

Sanatçılık onun genlerinde var

Küçük yaşlarda çamura şekil vererek sanata ilk adımını atan Prof. Dr. Gülten İmamoğlu, sonra profesör oldu. Üslubunu geliştirip kendine has yöntemiyle Türkiye'nin en önemli ressamlarından biri olmayı başardı

Prof. Dr. Gülten İmamoğlu, Çerkez'inden Gürcü'süne, Kürt'ten Yörük'e kadar çok değişik dokuyu kanatları altına alan Tokat'ta dünyaya geldi. Ağa oğlu babası, çocuklarının okuması için baba ocağını terk edip, Samsun'a gitse de sonradan eserlerinde karma renkler olarak ortaya çıkacak karma kültür Gülten İmamoğlu'nun genlerine yerleşti. İlkokuldaki despot öğretmeni daha küçücük yaşlarda çamura şekil veren, kardeşleriyle girdiği resim yarışmalarında birinci olan kız çocuğunu resimden, sanattan soğuttu ama ilkokul mezunu aydın annesi ve ortaokuldaki gerçek eğitmeni sayesinde ileride pek çok yarasını iyileştirecek sanatla tanıştı. Yalnız kariyerine odaklanmadı, ona resimlerinde ilham olan iki kız çocuğunu da masterleri, doktoraları arasında oya gibi işleyerek büyüttü. Çocuklarıyla beraber, resimde kendi üslubunu da geliştirdi, 'organik metastrata' dediği tekniğin isim hakkını aldı. Kurtlar sofrası diye tanımladığı, sanatçıyı çok kolay tüketmesinden yakındığı İstanbul'a, Gülten İmamoğlu olarak tanınıp, kendi üslubunu yarattıktan sonra gitti. İstanbul onu, o birbirinden ünlü resim galerilerini parlattı. Las Vegas South Nevada Fine Art Museum' da 2, Almanya Haggen Osthaus Museum'da bir eseri kalıcı olarak sergilenen, Türkiye'deki en önemli renk öğretim ressamlarından Ondokuz Mayıs Üniversitesi ve İstanbul Üniversitesi Öğretim Güzel Sanatlar Fakültesi Öğretim Üyesi Prof Dr. Gülten İmamoğlu, sanatsal ve akademik başarılarından ötürü American Biyografi Center'dan, 2011' de "Yılın Kadını Ödülü" nü aldı. Gülten İmamoğlu ile insanoğlunun ışığa doğup, ışıktan yok oluş gerçekliği ve bunu yöneten zamana çaresizliğini ortaya koyduğu "Işığa Doğru" isimli sergisini açtığı Ekol Sanat Galerisi'nde bir araya gelip, kadın olmanın güçlüğü, sanatı üzerine konuştuk.
Sergide kaç tane eseriniz var?
- Ekol Sanat'ın salonu çok güzel çok görkemli olduğu için bayağı fazla eser getirdik. İzmir' de ilk sergi oluşundan dolayı istedik ki biraz daha kapsamlı, detaylı, sanatçıya ait eserler görülsün.
İlk defa bu kadar bakımlı profesör görüyorum...
- Ben hep böyleyim. Çocuk da yaparım kariyer de. Bir taraftan kendine saygından da kendine bakman gerekiyor. Çocuklara her yönümle örnek olmam lazım.
KADINA KARŞI ÖNYARGI VAR
Kendinize camiada yer bulmak zor oldu mu?
- Sanat camiası kurtlar sofrası. Sanat daha erkek egemen bir camia. Bir defasında tartışmıştık, neden kötülük tanrıçası kadın diye. Çünkü mitolojiyi de erkekler yazmış. Her şey erkeklerin elinde. Bakıyorsunuz bütün kalıcı olan şeyleri erkekler yönettiği için kadınlar bir şekilde yok ediliyorlar. Çok vahşi bir camia. Kadına karşı bir önyargı var.
Ressam olmaya nasıl karar verdiniz?
- Üretmek ve yaratmak benim doğamda vardı. Doğayla iç içe büyüdüğüm için çamura biçim vermek, çamurla oynamak, çok keyif veriyordu bana. İlkokulu bitirdikten sonra çok iyi bir sanat eğitmenim vardı. Çok hoş biriydi. Sanata orada aşık oldum. Sanat eğitimcileri gerçekten çok farklı insanlar. Hayatımda böyle bir öğretmen modeli görmemiştim. Onun için benim üniversitede öğrencilerime model olmak dediğim şey bu. Öğretmenim hem benim kendimi keşfetmemi sağladı hem de annemle işbirliğine girip "Gülten çok yetenekli, mutlaka güzel sanatlara gitsin" diyerek böyle bir şeyin varlığından annemi haberdar etti.
İstanbul'a ne zaman gittiniz?
- Bütün bu altyapıyı hazırlayıp sanatsal manada güçlenip isim olarak İstanbul'da yer aldıktan sonra İstanbul'a geldim. İstanbul'a geldiğim zaman zaten Gülten İmamoğlu ismi markaya dönüşmüştü. Ve profesör olarak geldiğim için de o çarkın içinde çok yıpranmadım.
YENİ BİR TEKNİK GELİŞTİRDİ
Organik metastrata ne demek?
- Fırça kullanmıyorum, elimle yapıyorum, bedenen üretiyorum ben. Tekniğimde üst üste binmiş katmanlar var. Bunu en iyi ifade edecek kelime aradım. Organik Metastrata adını verdim ve bu tekniğin isim hakkını da aldım.
Para kazanabiliyor musunuz?
- Aslında para kazanıyoruz, ama kazandığınız parayı bir sonraki sergiye harcıyorsunuz. Aynı anda 3 sergi denk geliyor. Sergiler çok maliyetli. Her sergi, sanatçı için çok büyük bir maliyet.
Takıları yapmaya ne zaman başladınız?
- Bu benim çok arzu ettiğim bir şeydi. Los Angeles'ta ünlü bir moda tasarımcısı, benim eserlerimden yola çıkarak kıyafet tasarımı yapmıştı. O gün bugündür ben de tekstil, takı gibi sektörlerde ne yapabiliriz diye düşünürken bu da benim başka bir projem oldu. Takılar. Altın ya da pırlanta ile kombinler var. İstanbul'da bir ustayla çalıştık. 8 tane resim yaptık. İlk defa burada sergileniyor.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.