Salı 23.02.2016

Bu nasıl sanata destek?

Egeli Sabah'tan Neşem Yaşar'a özel açıklamalarda bulunan İzmir Devlet Klasik Türk Müziği Korosu şefi Erhan Parlat, İzmir Büyükşehir Belediyesi'nin merkezin otoparkını kapatmasıyla seyirci sayısında yüzde 15 düşüş yaşandığını, dünyanın hiçbir yerinde böyle bir uygulamanın görülemeyeceğini söyledi

Erhan Parlat kimdir? Bize kendinizden bahsedebilir misiniz?
1968 Gaziantep Islahiye doğumluyum. İlk, orta ve liseyi Ankara'da okudum. Müzik yaşamıma TRT Ankara Radyosu TSM Gençlik Korosu'nda başladım. Yine aynı dönemde Ahmet Hatipoğlu yönetimindeki TRT Ankara Radyosu Türk Tasavvuf Müziği Korosu'nun kayıtlarında ses sanatçısı olarak görev aldım. Üniversite yıllarına kadar bu kurumdaki eğitimim devam etti. 1988 yılında İTÜ Türk Musikisi Devlet Konservatuarı Ses Eğitimi Bölümü'nü birincilikle kazandım. 1989 yılında Kültür Bakanlığı İzmir Devlet Klasik Türk Müziği Korosu'nun açmış olduğu sınavları kazandım ve ses sanatçısı olarak göreve başladım. Müzik eğitimimi 1996 yılında Ege Üniversitesi Devlet Türk Musikisi Konservatuarı Ses Eğitimi Bölümü'nden mezun olarak tamamladım. 15.10. 2002 tarihinde İzmir Devlet Klasik Türk Müziği Korosu şef yardımcılığı görevine getirildim. 2007-2008 yılları arasında koro müdürlüğü görevinde bulundum. 2011 Kasım ayı itibariyle de halen koro şefliği görevimi yürütmekteyim
* İzmir Devlet Klasik Türk Müziği Korosunun tarihçesinden bahsedebilir misiniz?
- İzmir Devlet Klasik Türk Müziği Korosu; Klasik Türk müziğinin geliştirilmesi, yozlaştırıcı müzik türlerinin etkisinden korunması, yurt içinde ve yurt dışında tanıtılması amacıyla, 1985 yılında Kültür ve Turizm bakanlığı tarafından kurulmuştur. İstanbul Devlet Klasik Müziği Korosundan sonra ikinci resmi "Türk Müziği İcra Kurumu" olma özelliğini taşımaktadır. Koronun kurucu şefi Devlet Sanatçısı Dr. Teoman Önaldı'dır. İzmir Devlet Klasik Müziği Korosu birbirinden başarılı sayısız turneler gerçekleştirmiştir. 91 ses ve saz sanatçısı bulunmaktadır.

30 YILDIR BİNASI YOK

l Koronun misyonunu ne olarak görüyorsunuz?
-
Bizim aldığımız gibi, bizden sonraki nesile Klasik Türk Müziği'nin kültür bayrağını bırakıp, onların da bu bayrağı kendilerinden sonraki nesile taşıması asıl hedefimizdir. 30 yıldır İzmir Devlet Klasik Müziği Korosu'nun bir binası bulunmamaktadır. Şu an içinde bulunduğumuz bina kütüphaneye bağlı bir binadır. Bu binanın da Haziran 2016 tarihinde yıkılacağını öğrendik. Yine yersiz kalıyoruz. Buradan Valiliğimize ve Büyükşehir Belediye Başkanlığı'na da duyuru yapmak isterim. Bunun yanı sıra biz konserlerimizi Atatürk Kültür Merkezi'nde veriyoruz. Ama otoparkı yok.

BÜYÜKŞEHİR KAPATTI

Otoparkı vardı ama ne hikmetse Sayın Büyükşehir Belediyesi yetkilileri orayı kapattılar. Dünyanın her yerinde kültür merkezlerine otopark yapılır. Otopark yoksa o kültür merkezini açmazlar. Bizde de var olan, yıllarca orada açık olan otoparkı kapattılar. Şu an seyircimizde yüzde on, yüzde on beş oranında düşüş bu nedenle yaşandı. Biz ne yaptıysak ne ettiysek lütfedip Büyükşehir Başkanı herhangi bir çözüm üretmedi. Böyle bir sorunumuz var.
* Koro bünyesinde farklı topluluklar var mı?
- Urfa Sıra Gecesi Musikisi Topluluğumuz var. Kurduğumuz bu topluluk yaklaşık 7-8 yıldır yurt içi ve yurt dışında çok ilgi gördü. Bunun yanı sıra Tasavvuf Müziği Topluluğumuz var
* Konserlerinize halkın ilgisini nasıl buluyorsunuz?
- İzleyici ilgisinden oldukça memnunuz. Özellikle projeli olan konserlerde ilgi daha da fazlalaşıyor. En fazla amatör Türk Müziği Korosu olan şehir İzmir. Yaklaşık 350 tane koro var.
* Gençlerin Klasik Türk Müziğine olan ilgisini artırmak için sizce neler yapılması gerekiyor?
- Bizim formatımız gençlere ciddi, köşeli ve sert gelebiliyor. Her ne kadar gençler popüler kültürü benimsiyorlarsa da onlarda ilgi uyandırabilecek sanatçılardan Klasik Türk Müziği dinlemelerinin etkili olacağını düşünüyorum. Örneğin Tarkan'ın seslendireceği bir Dede Efendi gençlerde ilgi uyandıracaktır. Bu konuda çocukların ve gençlerin benimsediği kültür elçilerinin olması gerektiğini düşünüyorum.
* Repertuvarınıza Klasik Türk Müziği'nin yeni eserlerini alıyor musunuz?
Yeni eserlere klasik formatı bozmamak kaydıyla yer veriyoruz ama çok da kayda değer eserler yok maalesef. Yine de umudu yitirmemek lazım. Daha nitelikli bestelerin çıkabilmesi için konservatuarlardaki kompozisyon bölümlerinin daha da yoğunlaştırılmasının gerektiğini düşünüyorum. Ayrıca gençlerin bu konuda heveslendirilmesi gerektiğini düşünüyorum.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.