Giriş Tarihi: 4.7.2019

Kara propagandaymış

Üçyol-Buca Metro hattı projesi için her fırsatta hükümeti suçlayan CHP’li İzmir Büyükşehir, duvara tosladı. Projenin hazırlanan hatalı fizibilite raporunun kurbanı olduğunu ortaya çıktı

İzmir Büyükşehir Belediyesi her geçen gün daha da çekilmez hale gelen Buca trafiğini rahatlatmak amacıyla çalışma başlattı. Bu kapsamda Üçyol Buca Metrosunun proje ihalesine çıkıldı. İzmir Valiliği de Ekim 2017'de toplam uzunluğu 13.5 kilometreyi bulan Buca Metrosu için ÇED Gerekli değildir kararı verdi. İzmir Büyükşehir Belediyesi projenin finansmanını sağlamak için uluslararası kredi kuruluşları ile temasa geçti. Metro hattı uluslararası kredi ile hayata geçirileceği için proje Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı Altyapılar Genel Müdürlüğü'nce onaylandıktan sonra Kalkınma Bakanlığı Yüksek Planlama Kurulu'nun onayına gönderildi. 24 Haziran seçimlerinden sonra Kalkınma Bakanlığı kapatılınca dosya Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı Sektörler ve Kamu Yatırımları Genel Müdürlüğü'ne devir oldu. İzmir Büyükşehir Belediyesi, 31 Mart yerel seçimleri öncesi her fırsatta henüz ihalesine çıkılamayan Üçyol - Buca Metrosu için merkezi hükümeti suçladı. İzmir Büyükşehir Belediyesi eski başkanı Aziz Kocaoğlu, Tunç Soyer'e görevi devretmeden kısa süre önce Kemalpaşa'ya yaptığı veda ziyaretinde yaşananlardan hükümeti sorumlu tuttu. "Buca metrosunun her şeyi tamam" diyen Kocaoğlu; "Proje, Altyapılar Genel Müdürlüğü'nde onaylandı. Şu anda Kalkınma Bakanlığı'nda. Formaliteden bir üst yazı yazılarak imzalanacak. Bir günlük iş için üç yıldır bekliyorum" dedi. Büyükşehir Belediyesi Genel Sekreteri Buğra Gökçe de geçtiğimiz aylarda İzmir Ekonomik Kalkınma ve Koordinasyon Kurulu Üyelerine verdiği brifing de Buca Metrosunun Ankara'da onay beklediğini belirterek; "Teknik olarak bu yatırımı yapmak için bir eksiğimiz yok" dedi.
HATALAR DÜZELTILMELI
Egeli SABAH'ın yaptığı araştırma, seçim sürecinde vatandaşın CHP'li Büyükşehir tarafından yanlış bilgilendirildiğini gözler önüne serdi. Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı Sektörler ve Kamu Yatırımları Genel Müdürlüğü, 26 Nisan'da İzmir Büyükşehir Belediyesi'nin Buca Metrosu'nun 2019 yılı yatırım programına alınması için yazdığı yazıya cevaben gönderdiği yazıda Büyükşehir Belediyesinin hazırladığı fizibilite raporundaki hataları bir bir sıraladı. İlkesel olarak projeyi olumlu bulduklarını belirten genel müdürlük büyükşehir belediyesinden fizibilite raporundaki hataların düzeltmesini istedi.
İŞTE O TESPİTLER
Araç maliyeti hariç kilometre başına yapım maliyeti tarafımızca 67 milyon ABD Doları olarak hesaplanmış olup bu tutarın bu güne kadar yapılan metro inşaatlarının ortalama kilometre başına yapım maliyeti olan 40-45 milyon ABD Dolarının çok üzerinde olduğu değerlendirilmektedir.
Yine fizibilitede 1,9 milyon ABD Doları kabul edilen birim araç maliyetinin yüksek bir varsayım olduğu değerlendirilmektedir. Nitekim hali hazırda yürütülmekte olan metro projelerinin birim araç maliyeti ortalama 1.1 - 1.4 milyon ABD Doları arasındadır.
Ortalama bilet ücreti; indirimli, ücretsiz ve aktarma ile yolculuk yapanlar da dikkate alınarak 0.82 TL (0.22 ABD Doları) olarak kabul edilmiş ve bilet gelirleri için yıllık yüzde 5 oranında enflasyon öngörülmüş olup belirtilen ortalama bilet ücretinin ve ücret artış oranının oldukça düşük varsayıldığı değerlendirilmektedir.
Diğer taraftan finansal ve ekonomik analizlerde yapım maliyetleri haricinde tüm hesaplamalarda 2018 yılı program kuru olan 1 ABD Doları = 3.733 TL esas alındığı, ancak projenin maliyetinin tahmininde 2019 yılı program kuru olan 1 ABD Doları eşittir 5.60 TL'nin alındığı görülmektedir.
Ayrıca ekonomik analizde ABD Doları cinsinden yüzde 10 kabul edilen indirgeme oranının piyasa koşulları dikkate alındığında yüksek olduğu değerlendirilmektedir.
Projenin hizmete gireceği yıl olan 2022'de doruk saat tek yön yolculuk talebini 17 bin 235 yolcu / saat olduğu görülmekte olup, bu talep seviyesinin 10. Kalkınma Planında yer alan metro sistemlerinin yapımı için gerekli olan asgari 15 bin yolcu /saat değerini karşıladığı görülmektedir. Ayrıca güzergahta ilk işletme yılında yıllık 105 milyon 403 bin 454 yolcu günlük ise 319 bin 404 yolcu talebi olacağı öngörülmüştür. İzmir'de mevcut durumda 20 km uzunluğundaki metro hattı 23 km uzunluğundaki tramvay hattı, 136 km uzunluğundaki banliyö hattı, deniz yolu ile yapılan yolculuklarda günlük toplam yolcu sayısı 1 milyon 705 bin 470 iken sadece 13.3 km uzunluğundaki proje ile günlük 319 bin 404 yolculuk öngörüsünün fazla iyimser olduğu değerlendirilmektedir.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.