Salı 10.01.2012 13:51
Son Güncelleme: Salı 10.01.2012 13:55

MEB, "hayat boyu öğrenme" için kolları sıvadı

Milli Eğitim Bakanlığı, ''Hayat Boyu Öğrenme Stratejisi''ni belirlemek için İŞKUR, TOBB, Mesleki Yeterlilik Kurumu, iş veren ve işçi sendikalarıyla çalışmalara başladı.

Hayat boyu öğrenme sisteminin temel çerçevesini belirleyecek yaklaşımların oluşturulmasına destek verecek kurumsal çalışma grupları bir araya geldi.
''Türkiye'de Hayat Boyu Öğrenme'nin Geliştirilmesi Projesi'' faaliyetleri kapsamında yürütülen bu çalışmalar, hayat boyu öğrenmeyle ilgili yasal mevzuatın geliştirilmesine de kaynak teşkil edecek.
Hayat Boyu Öğrenme Stratejisi'nin ve politikalarının belirlemesine yönelik ulusal ve yerel düzeydeki öncelikler ve uygulama önerilerini içeren çalışmaların tamamlanarak, Milli Eğitim Bakanlığına taslak bir öneri halinde sunulması öngörülüyor.
MEB Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürü Mustafa Kemal Biçerli, hayat boyu öğrenmenin kişisel, kamusal, sosyal veya istihdam perspektifi içinde bilgi, beceri ve yeterliliklerin geliştirilmesi amacıyla hayat boyunca dahil olunan tüm öğrenme faaliyetlerini içerdiğini belirtti.
Örgün, yaygın ve okul dışı eğitimi kapsayan hayat boyu öğrenmenin, yaş, sosyo-ekonomik statü veya eğitim seviyesine sınır koymadığını ifade eden Biçerli, öğrenme sürecinin, öğrenmenin sadece okullarda değil kişilerin yaşam boyu dahil oldukları toplumsal, siyasi, kültürel ve eğlence alanlarında da devam ettiği gerçeğine dayandığını vurguladı.
Biçerli, ''Hayat boyu öğrenmenin amacı, bireylerin hayatları boyunca aldıkları her türlü eğitimin tanınması, derecelendirilmesi ve AB ülkelerinde de geçerliliğini sağlanması, önceden öğrenilen bilgilerin de değerlendirilmesi yoluyla istihdam edilebilirliğe katkı sağlanmasıdır'' diye konuştu.
Lizbon Stratejisi bağlamında büyüme ve istihdamla Avrupa'yı rekabet gücü en yüksek ekonomi yapmayı amaçlayan Avrupa Komisyonunun, hayat boyu öğrenmeye daha fazla öncelik tanınması gerektiğini vurguladığı üzerinde duran Biçerli, HBÖ politikalarının farklı eğitim ve öğretim sistemleri arasındaki geçişi ilerletmeyi de amaçladığını, böylece kişilerin ilerleyebileceğini anlattı.
''Projenin bütçesi 7,4 milyon avro''

Milli Eğitim Bakanlığının ''Türkiye'de Hayat Boyu Öğrenme'nin Geliştirilmesi Projesi'' hakkında da bilgi veren Biçerli, bu projenin hayat boyu öğrenme operasyonun bir parçası olduğunu ifade etti.
Projenin, uygun ve kapsamlı hayat boyu öğrenme stratejilerinin geliştirilmesini ve uygulanmasının desteklenmesini hedeflediğini anlatan Biçerli, ''Projeyle her tür öğrenmeye değer vermek üzere tasarlanmış bir sistem kapsamında, istihdam fırsatlarının artırılması için bireylerin eğitime erişimlerinin desteklenmesi amacıyla, AB uygulamaları doğrultusunda, kurumsal çerçeve ve kapasite oluşturulacak'' dedi.
Projenin 43 ilde, Kayseri, Şanlıurfa ve Erzurum'daki bölgesel koordinasyon ofisleri ve pilot kurumlar aracılığıyla sürdürüldüğünü belirten Biçerli, projenin bütçesinin 7,4 milyon avro, operasyon bütçesinin ise 15 milyon avro olduğunu bildirdi.
Biçerli, ''Proje çerçevesinde, MEB, Ulusal Hayat Boyu Öğrenme Strateji Belgesi'nin ilgili kısımlarında belirlenen kurumlar, iş dünyası ve mesleki eğitim öğretim kurumları arasında etkin iş birliği temelinde, hayat boyu öğrenmenin geliştirilmesine yönelik mevzuat düzenlemelerinin hazırlanmasına yönelik çalışmalara, oluşturulan çalışma gruplarınca başlanmıştır'' diye konuştu.
''İllerde koordinasyon birimleri kurulacak''

Biçerli, altyapısal, kurumsal ve insan kaynakları konusundaki kapasitenin artırılması konusunda illerdeki mevcut ve yeni oluşturulacak Hayat Boyu Öğrenme Koordinasyon Birimleri (HBÖKB) ve Hayat Boyu Öğrenme Koordinasyon Merkezinin (HBÖKM) desteklenme ve yenilerinin kurulması çalışmalarıyla ilgili hazırlıkların da sürdüğünü aktardı.
HBÖKB'nin, bireylerin eğitime olan ilgi ve isteklerini artırmak için bulundukları illerde tanıtım faaliyetlerinin yanında yönlendirme amaçlı rehberlik faaliyetleri de yapacaklarını anlatan Biçerli, ''Örneğin yeni beceri edinmek isteyen ya da mevcut becerilerini geliştirmek isteyen bireyler bu birimler aracılığıyla hangi beceriyi nerede, ne kadar sürede ve ne kadar maliyetle edinebilecekleri hakkında bilgilendirilerek öğrenme faaliyetlerine yönlendirilecekler'' diye konuştu.
Avrupa Yeterlilik Çerçevesi (AYÇ) ile uyumlu, tümüyle işlevsel Ulusal Mesleki Yeterlilik Sisteminin (UMYS) hayata geçirilmesi konusunda Mesleki Yeterlilik Kurumu (MYK) ve VOC-TEST merkezlerinin (Mesleki Bilgi Beceri Sınav ve Belgelendirme Merkezi) desteklenmesine de yakın zamanda başlayacağını söyleyen Biçerli, şunları kaydetti:

''Mesleki eğitim ve öğretim sisteminde halen kullanılan en az 50 mesleki alanda yeterliliklerin geliştirilmesi, AYÇ ve Mesleki Eğitim Kredi Transfer Sistemi (MKTS) ile uyumlu modüllerin kredilendirilmesinin sağlanması amacıyla MEB çalışanları, paydaşlar ve sosyal ortaklar bünyesindeki uzmanlara, personele eğitim verilmektedir.''
Biçerli, pilot illerde hayat boyu öğrenme yaklaşımı konusunda farkındalığın artırılması için bilgilendirme toplantılarına başlandığını da duyurdu.
''Yabancı uzmanlar da görev yapıyor''
Projenin program otoritesinin Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı olduğunu ifade eden Biçerli, projenin İŞKUR, MYK, TOBB, TESK, TİSK, TÜSİAD, TÜRK-İŞ, HAK-İŞ, Kamu-Sen, Memur-Sen, Birleşik Kamu-İş temsilcilerinin katıldığı çalışmalar; Milli Eğitim Bakanlığı ve bağlı genel müdürlükleri ve proje bünyesinde görev alan yerel ve uluslararası uzmanların koordinasyonunda gerçekleştiğini kaydetti.
''Türkiye'yi öğrenen toplum olarak görmek ve toplumda bir öğrenme iklimi oluşturma isteğinde'' olduklarını vurgulayan Biçerli, bu amaçla bireylerin eğitime erişimlerini arttırmak için mümkün olan her yolun denendiğini belirtti.
Pilot il olarak seçilen 12 ilde örgün ve yaygın mesleki teknik eğitim öğretim kurumlarının yanında üniversitelerin sürekli eğitim merkezleri ve meslek yüksekokullarının da pilot kurum olarak tanımlandığını anlatan Biçerli, öncelikli olarak bu pilot kurumların yönetici ve öğretmenlerinden başlanarak bir dizi eğitim faaliyeti gerçekleştirileceğini söyledi.
Biçerli, ''Hayat boyu öğrenmeyi yaygınlaştırmak amacıyla 43 ilin tamamında bilgilendirme faaliyetleri yapılacaktır'' diye konuştu.
''Önceki öğrenme''lerin tanınmasıyla ilgili kapasite geliştirme çalışmalarının pilot illerde yürütülecek en önemli faaliyetlerden biri olduğuna işaret eden Biçerli, proje sırasında yaklaşık 720 kişi değişik meslekler için önceki öğrenmelerin tanınması amacıyla değerlendirme araçları geliştirme konusunda eğitileceğini bildirdi.
Biçerli, proje kapsamında 5'i uluslararası olmak üzere 20'ye yakın uzman çalıştığını belirterek, ''Türk ve yabancı uzmanlarımız AB Hayat Boyu Öğrenme, politika oluşturma, eğitim, iletişim gibi farklı alanlarda görev almaktadır'' dedi.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.