Giriş Tarihi: 3.4.2019

Pırlanta gibi gençler

Türk gençleri elmas madenlerinde çalıştırılan Afrikalı çocukların hayatlarına dokundu. Laboratuvar ortamında elmas üretmeyi başaran henüz 20’li yaşlardaki beş genç bu alanda üretim yapan dünyadaki yedinci şirketi kurdu

Türkiye'de yapılan bir araştırmaya göre üniversite adaylarının yüzde 43'ü kendi işini kurmak yerine memuriyeti tercih edeceklerini söylerken çiçeği burnunda beş mezun genç örnek bir girişimciliğe imza attı. Sabancı Üniversitesi mezunlarından henüz 20'li yaşlardaki Alpcan Erdoğan, Buğra Kuloğlu, Gökay Hamamcı, Taylan Erol ile Melih Beşikçi laboratuvar ortamında elmas üretmeyi başararak bu alanda üretim yapan dünyadaki yedinci şirketi kurdu. Etik elmas olarak bilinen ve dünyada sadece 3 ülkede üretilebilen pırlantalar madenden çıkarılanlarla birebir özellikte. "Elmas madenlerinde çalıştırılan Afrikalı çocuklar artık ölmesin" diyerek yola çıkan gençlerin kurduğu Appsilon isimli şirket 2018'in sonunda seri üretime de geçti. Temel motivasyonlarını "Kaç insanın hayatına dokunabildiğin" olarak tanımlayan Appsilon ekibi "50 tane pırlanta sattığımızda oradaki maden şartları belki iyileşecek. Girişimciliğin sosyal bir hikâyesi de var. İnsanların da kendi hayatlarında girişimci olabilmeleri çok önemli. Üniversite bize en çok bunu öğretti" dedi.
6 FİRMA ÜRETEBİLİYOR
Şirketin kuruluş hikayesini SABAH'a anlatan Gökay Hamamcı "İlk denemelerin ardından başarılı sonuçlar alınca bir yatırım fonundan 1,5 milyon Euro'luk bir yatırım aldık ve ürünü ticarileştirmek için yola koyulduk" dedi. Küçük bir elmas parçasını kendi özünü taklit ederek büyük bir hale getirdiklerini söyleyen Kuloğlu "Bu büyütme işlemi çok hassas ve zor bir süreç. Dünyada 1 karatın üzerinde elmas büyütebilen sadece 6 firma bulunuyor. Madenden çıkarılan elmastan hiçbir farkı yok, sonsuza kadar kendini koruyabilecek sertlik ve yapıda" diye konuştu
HEM ETİK HEM HESAPLI
Ürettikleri elmasların kuyum sektöründe kullanılmaya başlandığını anlatan Hamamcı "Zeynep Erol Metamorfoz sergisinde bizim ürettiğimiz elmasları kullanarak tasarladığı takıları sergiledi. Böylece ilk kez Türkiye'de bir tasarımcı koleksiyonunda etik elmaslara yer vermiş oldu" dedi. Madenden çıkarılan elmasın aracılar nedeniyle daha pahalı olduğunu belirten Hamamcı "Bizde ise bu ticaret döngüsü daha kısa olduğu için maliyet açısından yüzde 30 daha avantajlı bir ürün. Ancak özellikle ABD ve Avrupa gibi pazarlarda laboratuvarda üretilen elmasın tercih edilme nedeni fiyat avantajından öte etik değerleri taşıması. İzleyenler Kanlı Elmas filmini hatırlayacaktır. Laboratuvarda üretilen elmaslarda ise böyle bir durum söz konusu değil, tamamen doğa dostu ve etik bir üretim söz konusu" dedi.
KANLI ELMASI BİTİREN SEKTÖR
Afrika'daki elmas işçilerinin dramını anlatan Kanlı Elmas filminin başrol oyuncusu Leonardo Di Caprio da etik elmas sektörünün en büyük yatırımcılarından biri. 2020 yılında 6 milyar dolarlık bir pazara sahip olması beklenilen laboratuvar pırlantasına Di Caprio'nun yanı sıra dünyadaki 12 milyarder de yatırım yaptı. Birleşmiş Milletler'in (BM) de çağrısıyla dünya genelinde maden elmaslarına olan talep azalıyor. Emma Watson, Penelope Cruz gibi ünlü Hollywood yıldızları ve hatta son olarak Kraliyet Ailesi'nden Düşes Meghan Markle da bu etik elmasları kullanmaya başladı. Ancak Afrika'da hala çok kötü koşullarda çalıştırılan en az 200 bin elmas madeni işçisi olduğu tahmin ediliyor.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.