Son Güncelleme: Pazartesi 06.02.2017 11:39
Tüketici kimdir?
Pazarlama açısından tüketici; hayatını sürdürebilmek bakımından değişik konularda ihtiyaç duyan ve bunu gidermek için elinde imkan yada fırsatlar bulunan kişidir.
Tüketici değişik görünümlerde karşımıza çıktığından çoğu zaman kafa karıştırıcıdır. Bir "oyuncak tren isteyen çocuk" mu tüketicidir? Yoksa bunun "çocuğuna iyi bir doğum günü hediyesi olabileceğini düşünen ve eşini bu konuda ikna etmeye çalışan anne" mi tüketicidir? Yada ikisinin teklif ve isteklerini değerlendirerek "oyuncak treni almaya karar veren ve satın alan baba" mı tüketicidir?
1. Bu olayda rolleri farklı olmasına rağmen ailedeki herkes tüketicidir. Çocuk başlangıçta "ihtiyacı hisseden" iken sonuçta "kullanıcı" olarak tüketimde rol oynar. Anne fikrini açıklayarak "etkileyici" rolünü üstlenirken. Baba satın alarak "müşteri" rolünü oynamaktadır
2 .Tüketici, iktisadi mal ve hizmetleri belirli bir bedel karşılığında satın alarak kullanan kişidir.
3 .Tüketici davranışı tüketicinin ihtiyaç hissetmesi anından başlayarak ihtiyacını karşılamak için satın aldığı mal ve hizmeti kullanması, kullandıktan sonra ondan sağladığı faydayı değerlendirmesine kadar geçen süreç olarak pazarlamanın konusu olmuştur.
TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI Tüketici davranışlarını iki temel bölümde incelemek yerinde olacaktır. Bunlardan ilki dışarıdan ilk bakışta görülemeyen ancak tüketicinin zihninde işleyen karar alma sürecidir. İkincisi ise tüketicinin dışarıdan görülebilen kısmı ile tüketicinin bir malı satın alma sürecidir. Tüketicinin Satın Alma Kararı Tüketicinin bir ihtiyacı hissetmesinden satış sonrası değerlendirmeye kadar bir dizi karar verir. Bu kararlar dizisine satın alma karar süreci diyoruz. Tüketici daha önce sahip olduğu dengenin bozulması şeklinde bir ihtiyacının varlığını hisseder. Daha sonra bu ihtiyacını karşılayabileceği alternatifleri belirler.
Alternatiflerin listesini kafasında oluşturduktan sonra bunları fayda-maliyet ve kolaylık-zorluk açılarından değerlendirir. Değerlendirmenin amacı o an için alternatiflerden hangisinin tüketicinin diğerlerine oranla daha avantajlı olarak karşılayabileceğinin tespit edilmesidir. Satın almanın nerden gerçekleşebileceğine bu değerlendirmelerle ulaşılan seçim sonucu, tüketici ihtiyaç duyduğu mal yada hizmeti satın alır ve satın alma karar süreci noktalanır. Tamamlayıcı Kara Alma Modeli Tamamlayıcı modelin temel yaklaşımı tüketicinin satın alma davranışını bir sorun çözme olarak görmesidir. Tüketici, ihtiyaçtan kaynaklanan sorununu çözmek istemektedir. Ancak bu kararı bir anda vermek yerine, Şekil.3.3 de görüldüğü gibi adım adım vermektedir. Şekil.3.3 : Tüketicinin Satın Alma Davranışı Bu modele göre tüketici, ihtiyacının ne olduğunu ve nasıl karşılayacağını belirlerken kişisel özelliklerinin yanında çevresindeki dış değişkenlerden de etkilenir. Bu değişkenleri dışsal etkiler ve içsel olarak iki grupta toplamak mümkündür.
EN SON HABERLER
- 1 Ak Eş Anlamlısı Nedir? Ak Kelimesinin Eş Anlamlısı Olan Sözcük ve Cümle İçinde Kullanımı
- 2 Âdet Eş Anlamlısı Nedir? Adet Kelimesinin Eş Anlamlısı Olan Sözcük ve Cümle İçinde Kullanımı
- 3 Yel Eş Anlamlısı Nedir? Yel Kelimesinin Eş Anlamlısı Olan Sözcük ve Cümle İçinde Kullanımı
- 4 Vakit Eş Anlamlısı Nedir? Vakit Kelimesinin Eş Anlamlısı Olan Sözcük ve Cümle İçinde Kullanımı
- 5 Rehber Eş Anlamlısı Nedir? Rehberin Eş Anlamlısı Olan Sözcük ve Cümle İçinde Kullanımı
- 6 İstek Eş Anlamlısı Nedir? İstek Kelimesinin Eş Anlamlısı Olan Sözcük ve Cümle İçinde Kullanımı
- 7 İlave Eş Anlamlısı Nedir? İlavenin Eş Anlamlısı Olan Sözcük ve Cümle İçinde Kullanımı
- 8 İlan Eş Anlamlısı Nedir? İlan Kelimesinin Eş Anlamlısı Olan Sözcük ve Cümle İçinde Kullanımı
- 9 Giysi Eş Anlamlısı Nedir? Giysi Kelimesinin Eş Anlamlısı Olan Sözcük ve Cümle İçinde Kullanımı
- 10 Düşünce Eş Anlamlısı Nedir? Düşünce Kelimesinin Eş Anlamlısı Olan Sözcük ve Cümle İçinde Kullanımı