Çarşamba 14.03.2024
Son Güncelleme: Perşembe 14.03.2024

YKS’de sıkı rekabet olacak

YKS için 3 milyon 36 bin öğrenci başvurdu. Mezunların başvuru sayısı azaldı. Bu da motivasyonu yüksek bir grubun sınava gireceğini gösteriyor

8-9 Haziran tarihlerinden düzenlenecek 2024 Yükseköğretim Kurumları Sınavı (YKS) başvuruları tamamlandı. Bu yıl sınava 3 milyon 36 bin 945 aday başvuruda bulundu. Geçen yıl depremzede adaylardan sınav ücreti alınmadığı için 2023't rekor bir başvuru yaşanmış, 3 milyon 527 bin 443 aday sınava başvuruda bulunmuştu. Ancak başvuru yapan adayların 532 bini sınava girmemiş ve 2 milyon 995 bin aday 2023 YKS'ye katılmıştı. Bu yıl ise başvuran toplam aday sayısında 490 binlik bir azalma oldu. Peki başvuru profili bu yıl nasıl oldu? En çok hangi düzeyde başvuru var? Bu sayılar 2024 YKS'yi nasıl etkileyecek?

Eğitim Uzmanı Salim Ünsal, SABAH'a şu değerlendirmelerde bulundu:
MEZUNLARIN BAŞVURUSU AZALDI
YKS'de baraj puanlarının kaldırılamasıyla son 3 yıldır mezun adaylarda ciddi bir başvuru patlaması yaşanıyordu. Ancak bu yıl mezun adaylarda başvuru isteği azaldı. Daha önceden liseden mezun olup üniversiteye yerleşmeyen aday sayısında 254 bin, bir üniversitede kayıtlı aday sayısında 245 bin ve üniversite mezunu olup yeniden sınava girmek isteyen aday sayısında ise 220 binlik bir azalma gerçekleşti.
LİSE SONLARDA REKOR BAŞVURU
Lise son sınıf düzeyindeki aday sayısında geçen yıldan bu yıla 224 bin 942 artış gerçekleşti. Bunun nedeni 2012-2013 Öğretim yılında 60 aylık olarak ilkokula başlayan adayların sınava gireceği ilk yıl olması. O yıl okula 351 bin 700 fazladan öğrenci başlamıştı. İşte bu fazlalık 12 yıllık ilk ve ortaöğretimin sonunda geçen yıldan 224 bin daha fazla lise son sınıf düzeyi adayın sınava başvurmasına yol açtı.
SINAV MOTİVASYONU YÜKSEK BİR GRUP SINAVA GİRECEK
Başvuru sayısının azalması ilk bakışta rekabetin ve puanlar arası yığılmanın da azalması anlamına geliyor. Ancak durumun beklenen kadar rahat olmayacağını düşünüyorum. Zira geçen yıl YKS tarihinin başvuru rekoru kırılmış olsa da sınava giren ve puanı hesaplanan aday sayısı 2022 yılından daha az oldu. Bu yıl sınava girecek aday sayısı artacaktır.

SINAV MÜFREDATI NORMALE DÖNDÜ
Öte yandan geçen yıl yaşanan deprem nedeniyle AYT'de 12'nci sınıf 2'nci dönem konuları çıkarılmış ve nispeten daha dar bir müfredattan sorular yöneltilmişti. Bu da doğal olarak adayların önüne daha kolay bir sınav çıkmasına neden olmuştu. Bu yıl tüm müfredatın sınava dahil olması daha zorlayıcı ve ölçücü soruların sınavda adayların karşısına çıkabileceği olasılığını doğurmaktadır.
KONTENJANLAR DA ÖNEMLİ
Sınavda adayların şansını artırıp azaltan unsurlardan biri elbette aday havuzudur ama bir o kadar önemli olan 2 faktör daha bulunuyor. Onlardan biri uygulanacak sınavın zorluk kolaylık derecesi, diğeri de üniversitelerin ve programların kaç öğrenci alıp almayacağı. Aday havuzu, sınav zorluk kolaylığı ve kontenjan dağılımı üçlü değişken olarak şansları artırıp azaltabilecek.
SÜREÇ KESİNTİYE UĞRAMAMALI
Adayların başvuru azalmasını bir şans artışı olarak görüp rehavete kapılmadan süreci planlı, programlı ve dikkatli bir şekilde yönetmeleri gerekiyor. Özellikle bu tarihlerden itibaren yapılan çalışmaların, çözülen testlerin ve girilen deneme sınavlarının sürece katkısı olumlu olacaktır. Hazırlık süreci asla kesintiye uğramamalı ve adaylar asla rehavete kapılmamalı.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.