Cumartesi 09.05.2009
Son Güncelleme: Cumartesi 09.05.2009

Sanayinin nabzı atmaya başladı

Ağustostan beri aralıksız gerileyen, şubatta yüzde 23.8 ile rekor kıran sanayi üretimindeki düşüş hız kesti. Martta yüzde 20.9 daralan üretim şubata göre yüzde 13.4 oranında artarak toparlanma sinyali verdi ÖTV ve KDV indirimleri özellikle otomotiv sektöründe etkisini gösterdi. Motorlu taşıt üretimi yıllık bazda yüzde 53 azalırken, aylık bazda yüzde 28 yükseldi. İmalat sanayisinde düşüş yüzde 23.5 ile devam etti

Sanayi üretiminde 8 aydır devam eden rekor düşüş hız kesti. Şubatta gecen yılın aynı dönemine göre yüzde 23.8 azalan sanayi üretimi bu rekor düşüşten sonra, martta yüzde 20.9 azaldı. Böylece yılın ilk çeyreğinde toplam sanayi üretimi yüzde 22 düştü. Piyasa beklentisi, sanayi üretiminin yüzde 23 düşeceği yönündeydi. Aylık bazda ise sanayi üretiminde toparlanma sinyalleri alınıyor. Toplam sanayi üretimi martta bir önceki aya göre yüzde 13.4 artış gösterdi. Hükümetin aldığı ÖTV ve KDV indirimlerinin özellikle otomotiv sektöründe etkisini gösterdiği dikkat çekti. Motorlu taşıt üretimi yıllık bazda yüzde 53’ün üzerinde azalmasına rağmen, aylık bazda yüzde 28 yükseldi. Dayanıklı tüketim mallarındaki artış, toparlanmanın en önemli etkenlerinden oldu. Ekonomistler, teşvik paketlerinin etkisini nisan ve mayıs aylarında daha güçlü olacağını tahmin ediyor. Büyümenin en önemli öncü göstergesi olan sanayi üretiminde ilk çeyrekte yaşanan yüzde 22’lik düşüşün ise milli gelirde iki haneli küçülmeye yol açacağı tahmin ediliyor.
‘GÜÇLÜ TOPARLANMA OLACAK’
Sanayi üretiminde dibin görüldüğünü söyleyen JP Morgan Türkiye Başekonomisti Yarkın Cebeci, “Hükümetin aldığı tedbirler mart ayında stokların eritilmesini sağladı. ÖTV ve KDV indirimlerinin etkilerini güçlü şekilde Nisan ve Mayıs aylarında göreceğiz. Ben sanayi üretiminde dibin görüldüğünü düşünüyorum. Pazartesi açıklanacak olan kapasite kullanım oranı ile birlikte güçlü bir toparlanma sinyali alacağımızı tahmin ediyorum” diye konuştu. Martta hız kesen daralmanın, güçlü bir toparlanmanın sinyali olabileceği tezine kuşkuyla bakan ekonomistler de var. Fortis Ekonomisti Erkin Işık, “Mevsimsel düzeltilmiş rakamlara göre mart ayında sanayi üretimindeki düşüş durmuştur. Reel Kesim Güven Endeksi başta olmak üzere, öncü göstergeler, sonraki aylarda toparlanmanın başlayabileceğini düşündürmektedir. Ancak bu durum, gerçek bir ekonomik canlanmadan çok, mamul mal stoklarının eritilmesi ile alakalıdır. Sonuçta, yeni veriler, 2009 için yüzde 5’lik daralma tahminimizi değiştirmedi” dedi.
‘FAİZ İNDİRİMİ DEVAM EDER’
Aylık bazda sanayi üretiminde bir canlanma yaşansa da, yıllık bazdaki düşüş hâlâ büyük boyutta. Düşüşün boyutu ise Merkez Bankası’nın beklentilerine paralel ilerliyor. Konuya ilişkin değerlendirme yapan TSKB ekonomisti Başar Yıldırım, üretimdeki düşüşün Merkez Bankası’nın faiz indirim politikasını desteklediğini vurguladı. Yıldırım şunları kaydetti: “Mart ayı itibariyle üretimde görülen aylık bazda toparlanmanın temel sebebi yapılan ÖTV indirimleri ve eriyen stoklardır. Sanayi sektörünün milli gelir içindeki yaklaşık yüzde 25’lik payı gözönünde bulundurulduğunda, geçtiğimiz hafta Merkez Bankası’nın nisan ayı enflasyon raporunda belirttiği ve 2009 birinci çeyreği için öngördüğü çift haneli küçülme beklentisi hayli gerçekçi. Bu da düşük gelen Nisan ayı enflasyon verisi sonrası devam edeceğine kesin gözüyle bakılan faiz indirim sürecini destekliyor.”

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.