Çarşamba 20.05.2009

'Piyasalardaki iyimserliğin altı boş'

Merkez Bankası Başkanı Durmuş Yılmaz, son dönemde global piyasalardaki iyimserliğin altının boş olduğunu söyleyerek, "Ben bardağın boş tarafına bakıyorum. Şu an 130 km hızla düşeceğimize, 110 km hızla düşüyoruz" dedi

Global piyasalarda son döndemdeki iyimser havayı değerlendiren Merkez Bankası Başkanı Durmuş Yılmaz, "Son dönemdeki iyimserliğin altı boş. Veriler bunu göstermiyor. Önceden 130 km hızla düşeceğimize şimdi 110 km hızla düşüyoruz" dedi. Yılmaz, kendisinin bardağın boş tarafına bakmayı tercih ettiğini söyledi. Tüketici güven endeksinde son aylarda başlayan toparlanmayı da değerlendiren Yılmaz, kalıcı bir toparlanma belirtisi olarak güven endekslerinin tek başına yeterli olmadığını sözlerine ekledi.
'İÇ TALEP TOPARLAYACAK'
Krizden her ülkenin türev ürünlerin oluşturduğu riskten etkileneceğini, bu etkinin ticaret, portföy ve kredi olmak üzere 3 kanaldan diğer ülkeleri etkileyeceğini ifade eden Yılmaz, ''Ben kredi kanalının çok daha etkin olacağını düşünmüştüm ama yanılmışım. Ticaret kanalı hepsinden etkin çıktı'' şeklinde konuştu. ''Toparlanma iç talep yoluyla başlayacak'' diyen Yılmaz, küresel ekonomide toparlanmanın ne zaman başlayacağı konusunun belirsizliğini koruduğuna işaret etti.Yılmaz, ''Merkez Bankası olarak beklentimiz önümüzdeki dönemde dünya toparlanmasının kademeli ve yavaş olacağı şeklindedir. Mevcut ortamda uluslararası kredi piyasalarındaki sorunların devam ettiği ve küresel ekonomide henüz belirgin bir toparlanma gözlenmediğine ilişkin değerlendirmemiz geçerliliğini korumaktadır'' diye konuştu. Yılmaz, özel sektörün yatırım harcamalarında önümüzdeki dönemde hızlı bir toparlanma beklenmediğini, işsizlik oranındaki olumsuz seyrin 2009 yılı boyunca devam edeceğini belirtti.
'DÖRDÜNCÜ ÇEYREKTE'
Yılmaz, politika faizlerinde yapılan 750 baz puanlık indirimin iktisadi faaliyetteki aşırı dalgalanmaların şiddetinin hafifletilmesine önemli ölçüde yardımcı olduğunu gösterdiğini belirtti. "Son dönemde politika faizlerindeki indirimler ve alınan mali tedbirler sonrasında, içinde bulunduğumuz yılın ikinci çeyreğinde ülkemizde yurt içi talebin göreli olarak istikrar kazanabileceğini ve son çeyrekten itibaren büyümenin pozitif rakamlara geçeceğini öngörmekteyiz" diyen Yılmaz, Türkiye ekonomisinde toparlanmanın küresel ekonomiye göre daha erken başlayabileceğini belirtti.
'HEDEFİ TEREDDÜTLE REVİZE ETTİK'
MERKEZ Bankası'nın (MB) enflasyon hedefini mecbur kalmadıkça revize etmemesi gerektiğini söyleyen Yılmaz, "Biz 2008 ortasındanki revizyon tereddütte kalarak yaptık. MB'ler belirledikleri hedefi revize etmeyecek şekilde politika uygulamalıdırlar. Enflasyon hedefi toplumla yapılan mutabakattır. Diyorsunuz ki topluma 'ben enflasyonu şu vadede şu noktaya getireceğim'. MB, sık sık hedef revize ederse hiç bir güvenilirliği kalmaz. Hedef şu anda 7,5 ama elimizdeki verilere, petrol fiyatlarına bakıyoruz, beklentilere bakıyoruz, emek piyasasına bakıyoruz, kamu maliyesine bakıyoruz, iç-dış talep koşullarına bakıyoruz ve bu koşullar altında diyoruz ki enflasyon hedefin altında olacak" dedi.
'ZORLAMAYLA OLMAZ'
YILMAZ, bankaların kredi maliyetini neden düşürmediğine ilişkin olarak da, "Kredi piyasasında sıkılık devam ediyor. Fakat faiz indirimlerinden sonra ortaya çıkan konjonktür gelişmeleri dikkate aldığımızda şu anda kredi faiz oranları dünyada likiditenin kuruduğu dönemin oldukça altında, ama olması gereken seviyede değil. Bu işler zorlamayla olmaz. Görevimiz bankalarımızın kredi vermesini sağlayacak likiditeyi yerinde ve zamanında vermek. Biz de bunu yapıyoruz'' dedi.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.