Perşembe 21.05.2009

Sütçüler de etçilere özendi 'süt kardeşliği'nin sonu geldi

Perakendeciler ile alışveriş merkezi yatırımcıları arasında ortaya çıkan ayrışma süt ve et üreticilerine de yansıdı. Et üreticilerinden sonra paketli süt üreticileri de sadece süt işine odaklanacak bir dernek kurdu

Süt ve Et Üreticileri Birliği (SETBİR), bünyesinden ETBİR'den sonra Ambalajlı Süt Üreticileri Derneği de çıkardı. Başkanlığını Ülker Gıda Grubu Başkanı Ali Ülker'in yaptığı dernekle ilgili SETBİR Başkanı Erdal Bahçıvan "destek vermiyorum, bölünerek odakları dağıtıyoruz" eleştirisini yaparken, Ali Ülker derneğin güvenilir süt üretimi ve ihracatı için kurulduğunu belirtiyor. Bahçıvan'ın 'bölünme' olarak nitelendirdiği oluşuma Ali Ülker ise, 'SETBİR ile sorun yok. Üyeliklerimiz devam ediyor' yorumunu getiriyor.

SEKTÖRÜN % 60'I 6 FİRMANIN ELİNDE

Araştırma firması Nielsen'in verilerine göre derneğe üye Unilever, Ak Gıda, Güney Süt, Danone, Dimes ve Ülker Türkiye süt üretiminin yüzde 60'ına yakınını elinde bulunduruyor. Yani kurulan derneğin üyeleri sektörün ağır topları. Başkan Ali Ülker konuyla ilgili şöyle konuştu: "SETBİR'de et ve süt üreticileri bir arada bulunuyor ve burada bir çelişki yaşanıyor. Bu çok doğru değildi. Yine de hayvancılık konusunda SETBİR ile yoğun işbirliğimiz olacaktır. SETBİR'e üyeliklerimizi devam ettiriyoruz ama amacımız işlenmiş süt ürünlerinin besin değerini vurgulamak ve tüketimini artırmak." Ali Ülker, üyeler arasında Sütaş ve Pınar gibi firmaların yer almamasıyla ilgili olarak da "Pınar'ın üye olma taahhüdü var, prosedürle tamamlanıyor. Derneğin daha da tabana yayılma ihtiyacı var. Bizim için gıda güvenliğine uyan en küçük üretici dahi derneğe üye olabilir" dedi.

AMPD ÖRNEĞİ

ASÜD'den önce farklı sektörlerde de ayrışmalar yaşanmıştı. Alışveriş Merkezleri ve Perakendeciler Derneği çatısı altından çıkıp Alışveriş Merkezi Yatırımcıları Derneği (AYD)'yi kuran firmalar, AMPD çatısı altında kendi sorunlarına yeterince önem verilmediği ve söz haklarının olmadığı konusunda fikir birliğine varmış ve AMPD'den ayrılmıştı.
TÜRKLER İNGİLİZLERİN DÖRTTE BİRİ SÜT İÇİYOR
TÜRKİYE Süt, Et, Gıda Sanayicileri ve Üreticileri Birliği (SETBİR)'den yapılan açıklamaya göre kişi başına yıllık içme sütü tüketimi Finlandiya'da 139 litre, İngiltere'de 100 litre, İtalya'da 63 litre iken, Türkiye'de 24 litre. Başkan Erdal Bahçıvan, Türkiye'de hala süt tüketiminin yeterli düzeyde olmadığını ve amaçlarının şu an 12,5 milyon ton olan süt üretimini 2013'te 23 milyon tona çıkarmak olduğunu ifade etti.
'DERNEK KURULUR KURULMAZ 56 ÜLKENİN ÜYE OLDUĞU DÜNYA LİGİNE GİRDİ'
SÜT üreticilerinin ASÜD'den önce Avrupa'ya ihracatın yolunu açacak dünya süt örgütüne üye olamadığını dile getiren Ali Ülker, Türkiye'de tarımda istihdam edilen nüfusun kalkınmasında en büyük kaldıraçın Türkiye'nin süt ihracatını artırması olacağına söyledi. Ülker, "Bunun başlangıcı da Uluslararası Sütçülük Federasyonu'nun (IDF) karar mekanizması içinde yer alabilmektir. 56 ülkenin üye olduğu federasyona Türkiye maalesef bugüne kadar üye değildi. Biz ASÜD olarak kurulur kurulmaz bu organizasyona müracaat ettik ve müracaatımız kabul edildi. Böylece Türkiye dünya süt ligine çıkmıştır'' diye konuştu.
DAHA SERİ HAREKET EDİLECEK
HEM SETBİR hem de ASÜD üyesi olan Dimes'in Yönetim Kurulu Üyesi Ozan Diren, yeni oluşumla ilgili şunları söyledi: "Uzmanlaşma günümüzde önemli. SETBİR çatısı altında etten hayvancılık kooperatiflerine kadar çok fazla birim var. Doğal olarak birliğin sadece süt ürünlerine zaman ayrılması zor oluyor. Tek bir konuya odaklanan bir dernek daha seri hareket edebilir" diye konuştu. Diren, sektörün önemli firmalarının bir araya gelerek böyle bir oluşuma ihtiyaç olduğu yönünde karar vermesinin ardından ASÜD'ün kurulduğuna dikkat çekti.
'BÖLÜNEREK ODAKLARI DAĞITIYORLAR'
SÜT ve Et Üreticileri Birliği (SETBİR) Başkanı Erdal Bahçıvan, Ali Ülker'in başkanlığını yaptığı ASÜD ile ilgili olarak şu değerlendirmede bulundu: "SETBİR olarak bulunduğumuz yerde duruyoruz. Sektörde bütünlük önemlidir. Ancak bu tip dernekleşmeler bütünlüğe zarar veriyor. Bölünerek odakları dağıtıyoruz. Neden böyle bir oluşuma ihtiyaç duyulduğu noktasını iyi değerlendirmek lazım. Bütünlük kaybedilmesinden sektöre yarardan çok zarar gelir. Ben firmam olarak bu oluşuma destek vermiyorum. SETBİR'in bur çatı örgüt olmasını da mantıklı bulmuyorum
KAÇINILMAZ SON
SETBİR'e üye firmalar ise bu ayrışmaları kaçınılmaz son olarak tanımlıyorlar. Selçuk Yaşar'ın, Türkiye'nin en büyük et ve süt üreticisiyken kurduğu SETBİR'den sonra konjonktürün değiştiğini, et ve süt üreticilerin farklı dernekler altında dernekleşmesinin normal bir süreç olduğunu dile getiren sektör temsilcileri, SETBİR'in çatı organizasyon olması konusu üzerinde düşünüyorlar.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.