Çarşamba 03.06.2009 00:00
Son Güncelleme: Çarşamba 03.06.2009 18:08

Enflasyonda düşüş sürüyor

Türkiye'nin 1970'den beri gördüğü en düşük enflasyon seviyesine ulaşıldı.Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK), Mayıs ayında tüketici fiyatları endeksinin (TÜFE) yüzde 0,64 artarken, üretici fiyatları endeksinin (ÜFE) ise yüzde 0,05 gerilediğini açıkladı.
TÜİK'in 2003 baz yıllı verilerine göre, Mayıs ayı itibarıyla yıllık enflasyon ise TÜFE'de yüzde 5,24 artarken, ÜFE'de yüzde 2,46 geriledi.
Yılın 5 ayında, TÜFE yüzde 1,71, ÜFE yüzde 2,3 oranında artış gösterdi.Mayıs ayı itibarıyla 12 aylık ortalamalara göre yıllık enflasyon ise tüketici fiyatlarında yüzde 9,49, üretici fiyatlarında yüzde 8,96 düzeyinde gerçekleşti.
MAYIS AYININ ZAM ŞAMPİYONU PATATES
Tüketici fiyatları endeksi kapsamındaki mal ve hizmetler içinde Mayıs ayında en yüksek fiyat artışı yüzde 27.56 ile patateste görüldü. Türkiye İstatistik Kurumu'nun (TÜİK) tüketici fiyat endeksine (TÜFE) göre, Mayıs ayında en yüksek fiyat artışı gösteren patatesi yüzde 25.91 ile elma, yüzde 10.63 ile kuru soğan, yüzde 9.74 ile taze balıklar, yüzde 8.93 ile kabak çekirdeği, yüzde 8.48 ile etek izledi. Kahvede yüzde 5.86, çocuk pantolonunda yüzde 5.85, pantolon-ceket-takımında (bayan için) yüzde 5.84, erkek tişörtünde yüzde 5.77 artış yaşandı. TÜFE kapsamında Mayıs ayında en fazla fiyat düşüşü ise yüzde 60.41 ile sivri biberde görüldü. Bunu yüzde 28.10 ile salatalık, yüzde 22.19 ile patlıcan, yüzde 21.85 ile doğalgaz, yüzde 9.10 ile domates, yüzde 6.65 ile yumurta izledi.

ÜFE'DE EN YÜKSEK ARTIŞ FUEL-OİLDE

Üretici Fiyatı Endeksi (ÜFE) kapsamında ise Mayıs ayında en çok fiyat artışı yüzde 11.10 ile fuel-oilde (no:6) görüldü. Bunu yüzde 9.5 ile kurşunsuz benzin, yüzde 7.69 ile erkek gömlekleri, yüzde 7.61 ile ince bayan çorapları izledi. Mayıs ayında ÜFE kapsamında en fazla fiyat düşüşü ise yüzde 16.58 ile tıraş losyonlarında yaşandı. Deri bayan ayakkabılarında yüzde 13.01, alaşımsız çelikten soğuk profil haline getirilmiş saclarda yüzde 7, LPG'de ise yüzde 6.36'lık düşüş yaşandı.

Öte yandan Reuters'e konuşan ekonomistler ise enflasyon rakamlarını şöyle değerlendirdi:

Fortis Bank Ekonomisti Erkin Işık:

"TÜFE beklentilerin biraz üzerinde geldi. Gıda fiyatlarındaki artış etkili olmuş gibi görünüyor. Yılın geri kalanında enflasyonda daha fazla düşüş olması zorgörünüyor. Baz etkisi giderek azalıyor. Merkez Bankası'nın 25 baz puanlık bir faiz indirimi yapmasını bekliyorduk. Enflasyon verileri, bu beklentimizde bir
değişikliğe neden olmadı. Merkez Bankası'nın 25 baz puanlık bir faiz indirimine daha
giderek, faiz indirimlerinin sonuna gelmesine yönelik beklentimizi koruyoruz."

JPMorgan Başekonomisti Yarkın Cebeci:

"Sürpriz yok, çekirdek enflasyon tam beklediğimiz gibi geldi. Enflasyon baskısının
düşük olduğunu görüyoruz, ÜFE'nin gerilemesi de bunun göstergesi. İç talepte
kıpırdanma varsa önümüzdeki dönemde tüketici fiyatlarına baskı yapıp yapmayacağını
göreceğiz. Ben bundan sonra enflasyonda daha fazla düşüş olacağı kanısında değilim.
Merkez Bankası da tahminlerimize göre 25 baz puanlık indirimden sonra enflasyonun
seyrini görmek için bir süre bekleyecektir. Tarım fiyatlarında bir artış görünüyor
ancak bu tüketici fiyatlarında değil üreticide. Rekolte bu yıl zaten çok üst düzeyde
olacağından dolayı gelecek dönemde bunun normalleşeceği görüşündeyim."

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.