Cuma 05.06.2009 00:00
Son Güncelleme: Cuma 05.06.2009 12:05

FT'ten teşvik paketi yorumu

Türk hükümetince açıklanan yeni teşvik paketinin iş dünyasınca sıcak karşılanmadığı öne sürüldü.

Financial Times gazetesi, "Türkiye'de iş olanakları ve yatırımları artırmaya yönelik vergi ve teşvik paketi, önlemlerin, sadece hükümetin aynı zamanda inandırıcı uzun vadeli bir mali politikasını formüle etmesi halinde sonuç verebileceğini söyleyen iş dünyasınca soğuk karşılandı" diye yazdı.
Ekonomi gazetesi Financial Times, Başbakan Recep Tayyip Erdoğan tarafından açıklanan yeni teşvik paketini, Türkiye muhabirini Delphine Strauss imzalı, "Türkiye'de iş yaratma önlemleri soğuk karşılandı" başlıklı bir haberde değerlendirdi.
Açıklanan önlemlerin, büyük yatırımlar ve kritik sektörler için vergi kolaylıklarının yanısına şirketleri, daha yoksul bölgelere çekmeyi amaçlayan kurumlar vergisi indirimlerini de içerdiğine dikkat çekilen haberde "Etnik gerilimler ve Kürt ayrılıkçıları ile çatışmaların yaşandığı" Güneydoğu illerinde 2010 yılından önce yatırım yapan şirketlerin ödedikleri kurumlar vergisinin, yedi yıllık bir süre için yüzde 20'den yüzde 2'ye indirileceğine işaret edildi.
Daha önce bölge için sağlanan çeşitli teşvik olanaklarının sonuçsuz kaldığı kaydedildiği haberde, paketin yeni işçi alan şirketlere sübvansiyon sağlayacağı, 120 bin kişinin kamuda istihdam edileceği, 200 bin kişiye de mesleki eğitim verileceği belirtildikten sonra Türkiye'de işsizliğin yüzde 16'ya yükseldiği, gençler arasında işsizliğin yüzde 28 gibi yüksek bir düzeyde bulunduğu bildirildi.
"IMF'DEN FİNANSMAN SAĞLANMASI UMUDU DAHA DA SÖNDÜ"

İngiliz gazetesi, basın toplantısı sırasında Başbakan Erdoğan'ın, paketin, hükümetinin "hızlı bir biçimde genişleyen bütçe açığının finansmanını nasıl etkileyeceği" yolundaki sorularını yanıtsız bıraktığını belirtirken, "Ancak, IMF'yi "siyasi amaçlı' talepleri nedeniyle eleştirerek Türkiye'nin, IMF'den finansman sağlaması umutlarını daha da söndürdü" diye yazdı. Gazete şu yorumu yaptı:
"Türkiye, gelişmiş ekonomiler tarafından benimsenen müsrif canlandırma paketlerine başvuramadı ama, inandırıcı orta vadeli planlar için ayrıntılı mali kuralları belirleme taahhüdünü yerine getirmeden harcamaları hızlı bir biçimde artırdı."
"PAKETİN MALİ YÜKÜ AĞIR OLABİLİR"
Bu arada, yeni teşvik paketini değerlendiren Goldman Sachs iktisatçısı Ahmet Akarlı "Teşvik önlemler akıllıca gibi görünüyor ancak mali yükü ağır olabilir ve hükümet, şimdiden gerilmiş olan finansman planlarını nasıl etkiyeceğine ilişkin ayrıntılı bilgi vermedi" diye konuştu.
Financial Times, TÜS İAD Başkan Yardımcısı Ümit Boyner'in görüşlerini de aktardı. Boyner, şirketlerin, daha yüksek bir kamu borçlanmasının, yakında onlar için bankalardan kredi almayı zorlaştırmasından kaygı duyduklarını belirterek, "Büyük bir açık var ve hükümetin bunu nasıl finanse edeceğini bilmek önemlidir" dedi. Boyner "Bölgesel teşviklerin olumlu karşılanmakla birlikte geçici olması ve sonuçların yakından izlenmesi gerektiğini sözlerine ekledi.
"SIKINTIDAKI KOBİLERE PEK YARDIMCI OLMAZ"
Öte yandan, gazete, Hazine'nin de, KOBİ'lere yönelik kredilere destek amacıyla amacıyla 1 milyar lira tutarında kredi garantilerini sağlayacağına dikkat çektikten sonra JPMorgan ekonomisti Yarkın Cebeci'nin değerlendirmesini de aktardı.
Yarkın Cebeci ise, katı kriterlerin nedeniyle, düzenlemenin, finansal sıkıntıları olan KOBİ'lere çok yardımcı olmasının beklenmediği"ni belirtirmekle birlikte paketin mali disipline bir tehdit oluşturduğunu sanmadığını da ifade etti.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.