Giriş Tarihi: 11.6.2009 15:30 Son Güncelleme: 11.6.2009 15:31

ABD'de istihdamdaki düşüş devam ediyor

Manpower'ın gerçekleştirdiği "Küresel İstihdam Tahmin Anketi", üçüncü çeyrekte de işe alımlardaki düşüklüğün devam edeceğini ortaya koydu.

Manpower tarafından düzenli olarak yılda dört kez yapılan Küresel İstihdam Tahmin Anketi'nin 2009 yılı üçüncü çeyrek sonuçları açıklandı. Manpower İstihdam Tahmin Anketi şu anda 34 ülke ve bölgeden alınan bilgilerle hazırlanıyor. Arjantin, Avustralya, Avusturya, Belçika, Kanada, Çin, Kolombiya, Çek Cumhuriyeti, Fransa, Almanya, Yunanistan, Hindistan, İrlanda, İtalya, Japonya, Meksika, Hollanda, Yeni Zelanda, Norveç, İsveç, İsviçre, Birleşik Krallık ve ABD gibi ülkelerden 70 binden fazla özel sektör ve
devlet çalışanı ile yapılan görüşmeler sonucunda hazırlanan anketin 2009 yılı üçüncü çeyrek sonuçları krizin etkisinin hala devam ettiğini gösteriyor.
Ankete göre, küresel ölçekte 2009'un üçüncü çeyreğinde, işe alım hızında yılın ilk yarısındaki yavaşlık devam edecek. Dünya çapında işverenlerin büyük yüzdesi sahip oldukları personelle yola devam etme eğilimindeler. Avrupa'nın imalat sanayinde iş beklentileri Alman işverenlerin üç yıldan beri ilk kez negatif işe alım tahmini bildirmeleriyle daha da kötüleşmiş durumda. ABD'de ise işe alım tahminleri değişmeyerek ikinci çeyrekteki gibi kaldı.
ALMANYA SİNYAL VERİYOR
Manpower Inc. Yönetim Kurulu Başkanı ve CEO'su Jeffrey A. Joerres, "Üç ay öncesine göre dünya çapındaki işverenlerin daha büyük bir yüzdesi bize mevcut işgüçlerinde bir değişiklik yapmayı düşünmediklerini söylediler ki, bu en kötüsünü geride bıraktığımızı gösteriyor. Diğer taraftan ABD'de süregelen düşük işe alım hızı ise iş arayanlar için hala bir sorun çünkü işverenler hala krizden sağlam çıkmak ve büyümeye hazırlanmak için işgüçlerini yıl boyunca ayarlamaya devam ediyorlar. Avrupa'da imalat sektöründe çalışanlara karşı hala talep az. Hatta Avrupa'nın en büyük ekonomisi, Almanya'da imalatçılar işten çıkarmaların geçen çeyreğe göre yüzde dokuz artacağını düşünüyorlar" dedi.
Anketin yapıldığı 34 ülkeden 11'i önümüzdeki çeyrekte istihdamın artacağını düşünmekte, öte yandan 22 ülke ise gidişin negatif yönde olacağını düşünüyor, hatta bu 22 ülke içindeki 17 ülke ise anket yapılmaya başlanalı beri en düşük istihdam düzeyini bekliyor.
Her ne kadar tüm ülke ve bölgelerdeki işverenler yıldan yıla kötüleşen tahminler yapsalar da genel görünüm 12 ülkede geçtiğimiz üç ay öncesine göre daha iyi. Geçmişlerine göre daha kötü olsa da üçüncü çeyrekte istihdamın en yüksek olacağı ülkeler: Hindistan, Norveç, Polonya, Peru, Singapur ve Tayvan. En düşük olacağı ülkeler de: İrlanda, İspanya, Yunanistan, Romanya, İtalya, Japonya ve Birleşik Krallık.
HİNDİSTAN, ÇİN VE JAPONYA'DA DÜŞÜŞ DEVAM EDİYOR
Asya Pasifik bölgesinde ankete katılan sekiz ülke ve bölgede tahminler istihdamın düşük olacağı yönünde, Hindistan, Çin ve Japonya'daki işverenler anket başladığından beri en düşük değerleri vermekte. Hindistan ekonomisinin kötü gidişine karşın işverenler bu bölgedeki en iyimser topluluk. Öte yandan üç ay öncesine göre genel görünüm bu bölgedeki ülke ve bölgelerin yarısının durumunun iyileştiğini gösteriyor. Bu iyileşme en çok Singapur ve Tayvan da göze çarpıyor.
Joerres, "İkinci çeyrek raporumuzda Hindistan işgücü piyasası iyimserliklerini korumaya çalışıyorlardı fakat şu anda Hintli işverenler de yeni işe alımlarda daha kararsızlar. Hindistan'ın en önemli sektörü olan Hizmet sektöründe işverenlerin yüzde 11'i bize eğer denizaşırı müşterilerinden gelen talep düşerse personel azaltımına gideceklerini belirttiler. İyi bir gelişme olarak, Singapur ve Tayvan'ın iyiye giden genel görünümü ulaşım ve kamu hizmetleri sektöründeki yükselen talep nedeniyle iyice pekişti"
şeklinde konuştu.

NORVEÇ VE POLONYA'DA İŞ VAR

Avrupa, Ortadoğu ve Afrika (EMEA) bölgesindeki ankete katılan 18 ülkeden sadece Norveç, Polonya, İsviçre, Güney Afrika ve Çek Cumhuriyeti'ndeki işverenler üçünü çeyrekteki istihdam durumu hakkında olumlu, ancak mütevazı bir görüş bildiriyor. Geçen çeyrekte olduğu gibi yıldan yıla yapılan karşılaştırmalarda genel görünüm daha kötü. Bölgede iş bulma şansının en yüksek olduğu ülkeler, Norveç ve Polonya, en düşük olduğu ülkelerse İrlanda ve İspanya. Macar işverenler bu çeyrekte ilk defa ankete katıldılar ve bölgedeki çoğu benzerleri gibi negatif işe alım tahmini yapıyor. Norveç'teki pozitif genel görünümün sebebi hükümetin kamu sektörü, sosyal sektördeki teşvikleri ve ülkedeki eğitimci eksikliğinin işverenlerin iyimserliğini artırdığını ifade eden Joerres, "Bunun aksine Birleşik Krallıkta işverenlerin iyimserliği taban yapmış durumda. İşverenlerin yüzde 10'u önümüzdeki çeyrekte işçi çıkaracaklarını söylüyorlar. Polonya'da yaptığımız araştırmalar gösteriyor ki ülkedeki İnşaat sektöründeki altyapı iyileştirmeleri, emlak piyasasındaki düşüşe rağmen, güçlü işe alım planlarını
destekleyen en önemli etmen" dedi.
OTOMOTİV SEKTÖRÜ ABD'Yİ SARSIYOR

Amerika bölgesinden ankete katılan sekiz ülkenin beşinde işe alım tahminleri üç ay öncesine göre düşük. Bununla birlikte bu tahminler bir yıl önceye göre tüm Amerika ülkelerinde daha düşük.
Joerres konuyla ilgili olarak, "Kanada ve ABD'de imalat-dayanıklı tüketim malları sektöründe özellikle de otomotiv sanayinde iş arayanlar, işverenler talep sorunlarıyla pençeleştikçe önümüzdeki çeyrekte de bocalamaya devam edecekler" dedi.
Manpower Türkiye Genel Müdürü Ebru Coş, bu küresel krizin tüm dünyada olduğu gibi Türkiye'de istihdama olan olumsuz etkilerinin sektörden sektöre şiddeti farklı olduğunu belirtti.
Ebru Coş, "Bizim ülkemizde de krizden en çok etkilenen çalışanlar başta otomotiv ve otomotiv yan sanayi olmak üzere tüm sanayi sektörü ve sanayi ürünlerinin dağıtımını, satış-pazarlamasını yapan şirketlerin çalışanları oldu. Hepimizin bildiği sebeplerle Türkiye'de finans ve bankacılık sektörü, dünyaya kıyasla bu sefer krize çok daha iyi şartlarda yakalandı ve krizi daha iyi yönetti ama yinede işten çıkartmalar ve işe alım oranlarındaki önemli düşüşler sebebiyle genel istihdam seviyesindeki düşüşte
belirleyici sektörlerden birisi oldu" dedi.
Coş'un Türkiye ile ilgili olarak da şu değerlendirmelerde bulundu: "Diğer taraftan üretim dışı çeşitli sektörlerde faaliyet gösteren çokuluslu orta ölçekli yabancı şirketlerin Türkiye ofisleri arasında, işe alımlarını durdurmalarına rağmen en azından işten çıkartmaya direnmeyi başaran pek çok şirket olduğunu görüyoruz. Krizden en az etkilenen, hayatın dolayısıyla işe alım faaliyetinin de göreceli olarak devam ettiği sektörler ise telekomünikasyon, hızlı tüketim maddeleri, kozmetik, ilaç, enerji ve gıda
sektörleri.
2007'den 2008'in ortalarına kadar süren döneme göre, 2008'in son çeyreğinden itibaren Türkiye'de iş arayanların herhangi bir günde başvurabileceği ortalama açık pozisyon sayısı %50 oranında azaldı ki, bu çok ciddi bir küçülmedir. Açık olan işlerin çoğu ise çeşitli sebeplerle olmazsa olmaz pozisyonlardan ayrılan çalışanların yerini yeniden doldurmak, performansı zayıf çalışanları daha iyi olanlar ile değiştirmek gibi nedenlerden ortaya çıkan pozisyonlar, maalesef büyüme amaçlı işe alımların başlamasına tüm dünyada olduğu gibi bizde de zaman var görünüyor.
2009'un 3. çeyreği için ülkemizde işe alımlarda işverenler tarafında artan bir motivasyon gözlemlemiyoruz. Ancak hükümetin açıkladığı yeni teşvik ve istihdam paketinin hayata geçmesi ile bazı emek yoğun şirketlerde, özellikle dönemsel eleman istihdam etme konusunda bir cesaretlenme bekliyoruz. Diğer taraftan işten çıkartmaların bizde de hız keseceğine ve işverenlerin işe alım yapmasa da en azından mevcut personelleri ile krizle baş etmeye odaklanacaklarını tespit ediyoruz."

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.