Perşembe 23.07.2009
Son Güncelleme: Çarşamba 22.07.2009

Devlerin kârı krizde 6 milyar TL eridi

Türkiye'nin en büyük 500 şirketinin toplam kârı krizde 6 milyar lira eridi. Devlerin 2008 toplam kârı 11.2 milyar TL Tüpraş hem sanayinin hem de ihracatın şampiyonu olurken kârlılıkta sigara devi Philip Morris ilk sırada...

İstanbul Sanayi Odası (ISO) ''Türkiye'nin 500 Büyük Sanayi Kuruluşu 2008 Yılı Raporu'' nu açıkladı. Rapor, Türkiye'nin dev sanayi kuruluşlarının karlarındaki yaşanan erozyonu gözler önüne seriyor. İlk 500 şirketin toplam karlılığı 2007'de 17.2 milyar lirayken, bu rakam krizin patlak verdiği 2008 yılı sonunda 11.2 milyar liraya geriledi. Yani, devler karlarının yüzde 35'ini krize kurban verdi.
KÂRLAR ERİDİ

Zarar açıklayan şirket sayısı da patladı. 2007'de yalnızca 50 şirket zarar açıklamıştı. Bu rakam 2008 sonunda 148'e çıktı. Sektörel bazda krizden en ağır darbeyi elektrik sektörü aldı. Dönem kar ve zarar toplamına göre sektörün karı yüzde 347.7 azaldı. En çok kaybedenler sıralamasında ikinci sırayı 272.7 karlılık erimesi ile diğer imalat sanayisi, üçüncü sırayı ise yüzde 137.2 ile dokuma, giyim eşyası, deri ve ayakkabı sektörü aldı. Karında artış sağlayabilen tek sektör ise yüzde 18.7 ile madencilik sektörü oldu. İlk 500 sıralamasında ilk üç sıra değişmezken, 3 otomotiv şirketi ve bir de kamu şirketi ilk 10'a girmeyi başardı.
TÜPRAŞ YİNE BİRİNCİ

En büyük 500 sıralamasında Tüpraş yine birinciliğini kaptırmadı. 2008'de 8 milyar lira net satış gerçekleştiren Tüpraş'ı, 6.2 milyarlık satışla Elektrik Üretim A.Ş Genel Müdürlüğü (EÜAŞ) izledi. Üçüncü sırada geçen yılın ikincisi Ford Otomotiv Sanayi A.Ş geldi. Bu üç şirketi Ereğli Demir ve Çelik Fabrikaları T.A.Ş (ERDEMİR), Oyak-Renault Otomobil Fabrikaları, TOFAŞ Türk Otomobil Fabrikası A.Ş, Arçelik, İçdaş Çelik Enerji Tersane ve Ulaşım, Habaş, Sınai ve Tıbbi Gazlar ve Aygaz izledi. Habaş, 3.5 milyar liralık satışla 4 sıra birden yükseldi ve 9'unculuğa yükseldi.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.