Pazar 16.08.2009
Son Güncelleme: Pazar 16.08.2009

Telekomcuların rekabeti naklen sahalara yansıdı

3G ile mobil TV, hızlı internet ile IPTV gibi teknolojiler Turkcell ve Türk Telekom'un yeşil sahalarda da rekabetini iyice kızıştırıyor. 2010'da yapılacak yayın ihalesi için şirketler son hazırlıklarını yapıyor

Türkiye'de her ihale dönemi büyük tartışmaları da beraberinde getiriyor. Özellikle futbol maçlarını naklen kimin yayınlayacağı konusunda... Bir sonraki ihale 2010 Ocak ayında. Şirketlerin bu milyar dolarlara ulaşan ve futbolun finansmanında önemli pay sahibi olan ihale için harıl harıl çalıştıklarını biliyoruz ancak bu kez ihale daha çetin geçeceğe benziyor. Çünkü artık söz konusu olan sadece TV yayın hakları değil, mobil ve internet TV ile öne çıkacak olan içerik. Mobil hızlı internet olarak adlandırılan 3G hizmetinin başlamasıyla cepten maç yayları izlenebilecek. TTnet tarafından çalışmaları hızla sürdürülen IPTV ve internet televizyonu da artık naklen yayın ihalesinde masada olacak. Hal böyle olunca telekomünikasyonun devleri de zaten varoldukları yeşil sahalarda ciddi ter dökecekler. Rakipler sahaya çıkmadan önce biz de SABAH olarak şirketlerin ne yaptığıyla ilgili bir çalışma yapalım dedik.
İÇERİK SADAKAT SEBEBİ
NEDEN İSTİYORLAR? Telekom şirketlerinin futbol yayın ihalesine ilgi duymasının temel nedeni içerik. Futbol yayınlarını izlemek isteyen tüketici uzun vadeli kontratlara imza atmayı göze alıyor. Bir başka deyişle hızlı internet ve içeriğin karşılığı telekom şirketlerine sadakat olarak geri dönüyor. Türkiye'de tüketicinin 1 yıl ve daha fazla kontrat yaparak ödeme yaptığı en önemli içerik futbol. D Smart benzer şekilde şampiyonlar ligi ve Avrupa Kupası maçlarıyla Digiturk'e rakip olmaya çalışıyor.
YENİ MECRALAR: Hızlı internet bağlantısı, uydudan yayın yapan Digiturk ve D Smart'ın muhtemel rakipleri. Yaklaşık 6 milyon ADSL abonesi bulunan TTNET, yeni yatırımlarının maliyetini karşılamak için futbol maçlarının olduğu bir içeriğe ihtiyacı var. Ancak rakipler de boş durmuyor. 3G ile ADSL'ye rakip olan Turkcell'in iştiraki Superonline LİG TV'yi internet üzerinden vermeye başlayarak bu konuda hem ilk örneği oluşturdu hem de elindeki avantajı erken kullanmaya başladı.
GÖZLER ŞİRKETLERDE: Turkcell, Digiturk ile birlikte bir teklif oluşturmaya çalışırken, Türk Telekom'un da TRT başta olmak üzere farklı yayın gruplarıyla görüşmeye devam ettiği edindiğimiz bilgiler arasında. Rekabetin kızışması nedeniyle 2008-2009 sezonunda 273 milyon TL ödenen futbol yayın geliri için kulüpler 400 milyon dolarları telaffuz ediyor. Muammen bedel belirlenmesinin zararlı olacağını düşünen Digiturk Genel Müdürü Ertan Özerdem, "Yayın bedeli konusuna sürdürülebilirliğin de önemli olduğunu düşünüyoruz. Telafuz edilen 400 milyon dolar gibi tutarların yanlışlıkla söylendiğini düşünüyoruz. TL olarak söylenmek istendiğini tahmin ediyoruz. Yeni teknolojiler belki yeni bir gelir kalemi oluşturabilir ama bu çok büyük olmaz" dedi.
Avrupa'da dayanışma öne çıkıyor Türkiye'de performans kazandırıyor
TURKCELL Super Lig'de yayın gelirleri dağıtımı için 4 ayrı kritere göre belirleniyor. İngiltere ve Fransa'da "Dayanışma Oranı" öne çıkarken, Türkiye'de "Performans" kriteri öne çıkıyor. Daha önce 4 büyük takımın lehinde olan yayın geliri dağıtımı diğer 14 takımın lehine değişmeye başladı. Ancak Türkiye'de her takımın eşit olarak paylaştığı dayanışma yerine performans kriteri öne çıkıyor.
Performans oranı: Toplam pastanın yüzde 45'i takımların aldığı galibiyet, beraberlik oranlarına göre belirleniyor.
Dayanışma oranı: Super Lig'de oynayan 18 takım toplam gelirin yüzde 35'ini eşit oranda paylaşıyor.
İlk 6'ya başarı oranı: Toplam ilk 6'ya giriş payının yüzde 32.5'ini şampiyon alıyor. İlk 6 kriteri ise toplam gelirin yüzde 9'unu alıyor.
Şampiyon takımlar oranı: Şampiyon takımlara yüzde 11'lik oran veriliyor.
Türk Telekom 4 büyüklerde güçlü
FENERBAHÇE, Galatasaray, Beşiktaş ve Trabzonspor'un forma reklamı için 45 milyon TL ödeyen Türk Telekom grup şirketi TTNET aracılığıyla Türk Milli Futbol Takımları sponsorları arasında. Ayrıca Avea aracılığıyla gelir paylaşımlı olarak Fenercell, GSMobile ve Trabzonspor'a ile ayrı bir gelir kalemi yaratıyor. 40 bin Fenercell 20 bin üstünde GSMobile abonesi var. Trabzoncell için tanıtım yapıldı. Beşiktaş ise GSM şirketiyle bu alana girecek gibi.
Turkcell, Super Lig'e adını verdi
TURKCELL, Super Lig'e 2005'ten bu yana isim hakkı için yılda 10 milyon dolar ödüyor. Turkcell, Diyarbakır, Ankaragücü, Kasımpaşa, Antalya, Kayseri, Gaziantep, Sivas, Denizli, İBB, Gençlerbirliği, Bursa, Eskişehir'e forma reklamları ile katkıda bulunuyor. Ayrıca Milli Futbol Takımı'nın ana sponsoru olarak yer alıyor. Yine grup şirketi aracılığıyla iddaa isim hakkından 40 milyon TL ödeniyor.
Şampiyona 15.4 milyon $
GEÇTİĞİMİZ sezon şampiyon olan Beşiktaş, 15.4 milyon dolar, F.Bahçe 14.3 milyon dolar, G.Saray 13.5 milyon dolar, Trabzonspor 11.9 milyon dolar, ligi ikinci bitiren Sivasspor ise 11 milyon 52 bin dolar toplam yayın gelirinden performans, şampiyonluk, ilk 6 ve dayanışma kriterine göre pay aldı.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.