Çarşamba 16.09.2009

Fortis, Dexia, Halifax... Kriz artık Avrupa'da

ABD'deki krizin Avrupa'ya sıçraması gecikmedi. İzlanla batıyoruz derken Fortis ve Dexia kamulaştırıldı

Kriz, ABD'de başlamıştı ancak Avrupa'ya sıçraması fazla zaman almadı. 29 Eylül tarihine gelindiğinde hasar giderek artıyordu. İflas etmekten kılpayı kurtulan İzlanda hükümeti, sıkıntıdaki ülkenin üçüncü büyük bankası Glitnir Bankası'nın yüzde 75'ini kamulaştırdı. ABD'de paketin Senato'da geçtiği 2 Ekim'de Avrupa da Hollanda'nın önerisiyle 300 milyar euroluk (o günkü kurla 430 milyar dolar) bir kurtarma paketi tartışmaya başladı. Önerinin Hollanda'dan gelmesi doğaldı. Çünkü önce Hollanda-Belçika- Lüksemburg bankası Fortis ardından Dexia sıkıntıya girmişti. Fortis kısmen kamulaştırıldı. Dexia'ya ise ül ülke 6.4 milyar euro aktarmak zorunda kaldı. Bu arada Dexia CEO'su Axel Miller ve Yönetim Kurulu Başkanı Pierre Richard'ın istifaları kabul edildi. Fortis de sahibi olduğu ABN Amro Bank, gazetelere tam sayfa ilan vererek mevduat sahiplerine 'sakin olun' diyordu. ABD'de 3 Ekim akşamı 850 milyar dolara çıkarılan 'tatlandırıcılı' kurtarma paketinin onayından saatler sonra 4 Ekim'de Almanya, İtalya, İngiltere, Fransa başbakanları Paris'te bir araya geldi. 300 milyar euroluk paket kabul görmedi ve sadece zordaki kurumlara destek kararı çıktı. Almanya'nın istediği gibi 'herkes başının çaresine baksın' düşüncesi ağır bastı. Birlik olamayan AB'de ülkelerin başına bakma çaresi bazı ülkelerin mevduatlara tam garanti vermesine neden oldu. Danimarka, İrlanda, İzlanda, Yunanistan ve İngiltere garanti limitini ya artırdı ya sınırsıza çıkardı. Hypo Bank için çözüm bulamaması üzerine titreme sırası bu kez Almanya'ya geldi ve 5 Ekim'de alelacele mevduata tam garanti verdi, Ama bu 6 Ekim'deki 'Kara Pazartesi'yu
durduramadı.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.