Perşembe 12.11.2009 00:00
Son Güncelleme: Perşembe 12.11.2009 12:56

Nasıl ve ne sıklıkta kullanıyoruz?

MasterIndex araştırması, kredi kartı sahiplerinin, alışverişlerinin yüzde 46'sını kredi kartı ile yaptığını, kredi kartının cüzdanlardan ayda ortalama 12 kez çıktığını, işlem başına ortalama harcama tutarının ise 84 lira olduğunu ortaya koydu.

MasterCard tarafından yıllık olarak düzenlenen ve Türkiye'nin kentsel nüfusunu temsil eden 11 il merkezinde bin kişi üzerinde yapılan MasterIndex araştırmasının Ekim 2009 sonuçları açıklandı.
Araştırma sonuçlarına göre, cebimizde ortalama 1.8 adet kredi kartı bulunuyor. Banka kartı adedi ise geçen senenin aynı döneminde ortalama 1.4 iken büyük bir sıçrama ile 1.8'e çıktı. MasterIndex'e göre tüketiciler birçok alışveriş noktasında nakit yerine kredi kartı kullanmayı tercih ediyor. Bunların başında ise, giyim mağazaları, süpermarketler ve akaryakıt istasyonları geliyor.
Açıklamada yer alan sonuçlara göre, yeni kart alırken bankaya duyulan güven ve kredi faizinin düşüklüğü en önemli unsur. Kredi kartı kullanımında ise en fazla, indirim ve taksit olanaklarına önem veriliyor. Sıra kart borcu ödemelerine geldiğinde ise Türk halkının çoğunluğunun kredi kartı borcunu kredilendirmeden tamamını ödediği ortaya çıkıyor.
KREDİ KARTINI, KADINLAR DAHA ÇOK KULLANIYOR
MasterCard tarafından gerçekleştirilen MasterIndex araştırmasında, Türk halkının son aylardaki kredi kartı kullanım alışkanlıklarına ilişkin şu veriler elde edildi:
''MasterIndex'e göre kredi kartı sahipleri, harcamalarının yüzde 46'sını kredi kartıyla yapıyor. Geçtiğimiz yıl aynı dönem MasterIndex verilerine bakıldığında bu rakam yüzde 40'idi. Bu oran yüksek gelir grubunda yüzde 55'e çıkarken alt orta gelir grubunda yüzde 43'e düşüyor. Yaş gruplarına bakıldığında 45–54 yaş grubunun harcamalarının yüzde 53'ünü kredi kartı ile yaptığı görülüyor. Bu oran 20–24 yaş grubunda yüzde 39'da kalıyor. Alışverişlerinde kredi kartını en fazla kullanan bölgeye bakıldığında İç Anadolu Bölgesi'nin yüzde 63'le liderliği elinde tuttuğu, bu bölgeyi sırasıyla Akdeniz Bölgesi (yüzde 51), Marmara Bölgesi (yüzde 39), Ege Bölgesi (yüzde 38), Güney Doğu Anadolu Bölgesi (yüzde 38), Karadeniz Bölgesi (yüzde 35) ve Doğu Anadolu Bölgesi (yüzde 27) takip ediyor.
Araştırmaya göre, Türk halkı, kredi kartlarını ayda ortalama 12 kere cüzdanlarından çıkartıyor. Bu rakam geçen senenin aynı döneminde 8'idi. Kredi kartı kullanım sıklığında kadın erkek ayırımına bakıldığında kadınların ayda 12.5 kere kullanımla, 11.3 kere kullanan erkekleri geride bıraktığı görülüyor. Kart kullanım sıklığı sosyo-ekonomik seviyeye göre incelendiğinde üst gelir grubunun ayda 14 sefer kullanımla lider, orta gelir grubunun ise ayda ortalama 7 kez kullanımla son sırada yer aldığı görülüyor.
Kredi kartını en sık kullanan yaş grubu ise ayda 15 seferlik kullanımla 45–54 yaş grubu. Kredi kartı kullanım oranları bölgesel bazda incelendiğinde ise 21 kerelik kullanımla İç Anadolu Bölgesi'nin kredi kartını en fazla kullanan, ayda 5 seferlik kullanımla Doğu Anadolu'nun ise en az kullanan bölge olduğu ortaya çıkıyor.''
Kredi kartı sahiplerine hangi tutardaki harcamalarını kredi kartı ile ödedikleri sorulduğunda ortaya çıkan rakamın ortalama 84 lira olduğu belirtilen açıklamada, bu rakamın kadınlarda 72 liraya düşerken, erkek kredi kartı kullanıcılarında ortalama 93 liraya çıktığı, sosyo ekonomik seviyeye göre incelendiğinde ise alt orta gelir seviyesindeki kullanıcıların ortalama 99 lira ile ilk sırada yer aldığı görülüyor. Alt gelir grubu ise işlem başına ortalama 58 liralık kullanımla en alt sırada.
ARAŞTIRMADAN ÇIKAN ÖNEMLİ SONUÇLAR
Araştırmadan çıkan bazı önemli sonuçlar da özetle şöyle sıralandı:
''Kredi kartının cüzdanlardan çıkma ortalamasına yaş gruplarına göre baktığımızda ise 30–34 yaş grubu ortalama 104 TL ile kredi kartlarını en yüksek meblağda cebinden çıkaran kesim.
Kredi kartı sahiplerine kredi kartı ödemelerinde kredilendirme yapıp yapmadıkları sorulduğunda yüzde 54'lük kesimden ''yapmıyorum'' yanıtı alındı.
Türk halkının cebinde ortalama 1.8 adet kredi kartı bulunuyor. Geçen sene aynı dönem verilerine bakıldığında cüzdanlardaki kredi kartı adedinin 1.7 olduğu görülmüştü. Banka kartı adedi ise geçen senenin aynı döneminde ortalama 1.4 iken bu sene 1.8 adet ile son beş yılın en yüksek ortalamasına ulaştı.
Kredi kartı ve banka kartı sahipliğinde üst gelir seviyesine ait kişiler diğerlerini geride bırakıyor. Araştırmaya göre bu grubun cüzdanlarında ortalama 2.9 adet kredi kartı, 2.2 adet banka kartı bulunuyor.
Cüzdanlardaki kart adetleri yaş kırılımına göre incelendiğinde, en fazla kredi kartına sahip kesimin ortalama 2 kartla 35–44 yaş, en fazla banka kartına sahip kesimin ise 2.4 adet kartla 25–29 yaş olduğu görülüyor.
Kredi kartı sahipleri birçok alışveriş noktasında nakit yerine kredi kartı kullanmayı tercih ediyor. Kart sahiplerinin yüzde 85'i giyim mağazalarında, yüzde 79'u süpermarketlerde, yüzde 75'i akaryakıt istasyonlarında ağırlıklı olarak kredi kartı kullanıyor.
Kredi kartı sahiplerinin alışveriş noktalarında kredi kartı kullanma oranları üç yıl öncesiyle kıyaslandığında kredi kartı kullanım alışkanlığının gözle görülür şekilde arttığı anlaşılıyor.
Son bir yıl içerisinde Türk halkının yüzde 63'ünün kullandığı kredi kartı sayısında bir değişiklik olmadığı tespit edildi. Yeni bir kredi kartı talebinde bankaya duyulan güven, kart faizinin düşük olması ve yıllık kart aidatının düşük olması en önemli unsurlar.
Türk halkının yüzde 30'u kredi kartlarında biriken puanları mağazada kasada soruldukça kullanıyor.''

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.