Çarşamba 18.11.2009
Son Güncelleme: Çarşamba 18.11.2009

Merkez'le sanayicinin arasını bu sefer de 'kalite farkı' açtı

MB Başkanı Yılmaz, bir araştırma sonucuna dayanarak, "Artan ithalatın nedeni kur değil, kaliteli mal üretilememesi" deyince, sanayici ve bakan köpürdü

Merkez Bankası'nın (MB) 450 sanayici üzerinde yaptığı anket çalışmasının ortaya koyduğu sonuçlar yeni bir tartışma başlattı. Yapılan araştırmanın sonuçlarına göre Türkiye'nin artan ithalat bağımlılığının nedeni döviz kurları değil, yurt içindeki ara malların kalitesizliği. Ankete katılan sanayicilerin yüzde 53.3'ü, ithal mallara yönelmelerinin nedeni olarak yurt içi üretim olmaması/yetersizliği olmamasını gösterdi. Kaliteli ve kesintisiz mal temin edemediği için ithalat yapanların oranı ise yüzde 18.8. Uzun süredir sanayicilerin şikâyetçi olduğu düşük döviz kuru konusunda ise çalışma, çok tartışılacak sonuçlara ulaştı.
'BECERİKSİZLİĞE KATILAMAM'
Buna göre, sanayicilerin sadece yüzde 20.1'i ucuz olduğu için ithalatı tercih ettiğini belirtti. MB Başkanı Durmuş Yılmaz bu çarpıcı sonucu şöyle değerlendirdi: "Firmalara ilişkin veriler, ithalat bağımlılığını artıran temel faktörün fiyatlar olmadığını göstermektedir. Kaliteli ürün eksikliği ve yurt içi üretimin bulunmaması veya yetersizliği, ara ve yatırım malı temininde firmaları ithalata yönlendiren esas unsurlar olarak ortaya çıkmaktadır." MB Başkanı'nın bu açıklamasına tepki ise Devlet Bakanı Zafer Çağlayan'dan geldi. Çağlayan, ucuz ithalatın olduğu yerde Türk sanayicisinin dışarıdaki ürünle rekabet etmesinin mümkün olmadığını ifade ederek, "Böyle bir ortamda Türk ihracatçısı da ithalata yönelmek zorunda kaldı. Bu, Türk sanayicisinin beceriksizliğini ortaya çıkaran bir durum değil'' dedi. Çağlayan, konuşmasını şöyle sürdürdü: "Benim 27 yıllık sanayicilik yapmış biri olarak buna katılmam mümkün değil. Bizim sorunumuzun acaba mal kalitesinden mi, yoksa finansman sorunu başta olmak üzere başka problemlerden mi kaynaklandığını çok iyi analiz etmek gerekiyor. Türkiye emek yoğun sistemden teknoloji yoğun sisteme döndü. Bunu, Türkiye'de üretilen malın kalitesizliği değil, kesinlikle Türk sanayicisine yeterince bankalar tarafından verilmeyen finansman desteğinin arkalarında olmadığı açısından değerlendiriyorum.''

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.