Devrim arabalarının ruhu rayların üzerinde dolaşıyor
Bundan 48 yıl önce "Biz yapamayız" zihniyetine karşı açılan yerli otomobil üretme projesi raylara taşınıyor. Devrim otomobilini yaratan demiryolu mühendisleri şimdi Türkiye'nin ilk hızlı trenini hazırlıyor
ÇALIŞAN BİLEZİĞİNİ VERDİ
Ancak asıl anlamlı destek TCDD bünyesindeki Türkiye Ulaşım Sendikası çalışanlarından geldi. Çalışanlar yaklaşık üç yıldır ellerinden avuçlarından artırdıkları ne var ne yoksa gidip Sabahattin Çelik'e veriyor. Örneğin 15 yıldır kurumda memur olarak çalışan bir kadın, bilezik, birkaç parça Cumhuriyet altını ve 300 dolardan oluşan kişisel servetini çekinmeden bu adama verdiğini anlatıyor. Çelik, bugüne kadar topladığı rakamı açıklamıyor ama "183 ortağım var, en fazla 15 bin lira, en az bin 500 lira topladım" diyor.
MALİYETİ 2.7 MİLYON DOLAR
Çelik, yaklaşık 10 yıldır 'tren yapmaya' çalışıyor. TCDD'nin memurları da Çelik'e inanmış durumda. TCDD ve Ulaştırma Bakanlığı TCDD'nin Behiçbey tesislerindeki iki bin metrekare kapalı alanı cüzi bir bedelle kiralamış ve hatta Samsun-Çarşamba hattındaki bir alanda deneme yapmasına da izin verilmiş. Sadece motor aksamı yurtdışından gelen ve maksimum 150 kilometre hıza ulaşan prototip lokomotif geçen yıl raya indi. Çalışır haldeki versiyonun ilk maliyeti 3.5 milyon lira, seri üretimde ise maliyet 2.7 milyon lira.
ÇELİK'İN treninde enerji üretmek için iki adet -her biri 200 HP olan- dizel veya benzinli motor var. Bunlar sadece jeneratör ile elektrik üretmek için kullanılacak.
TÜM vagonlar, lokomotif olarak tasarlanmış. Normalde bir lokomotifin ağırlığı 110 ila 120 bin ton. Bunun nedeni arkadaki vagonları çekerken patinaj yapmasına engel olmak.
150 kişilik trenin ortasında gürültü ve titreşim yaratan ekipmanlar -klima, tuvalet, akü, iki dizel motor yer alıyor. Ayrıca Çelik'in iddiasına göre treni yüzde 5'lik eğimleri bile tırmanabiliyor.
KLASİK trenlerde sağ ve sol tekerlek birbirine mille bağlı. Çelik'in tasarımında ise sağ ve sol tekerlekler birbirinden ayrılmış. Bu şekilde diferansiyel problemini çözdüklerini savunan Çelik. "Tren kurpa girdiğinde sağ ve sol tekerlek farklı yol alıyor" diyor.
EN SON HABERLER
- 1 Tarımda başarı! Ektiği bitkiyi 200.000 TL'den satışa çıkardı
- 2 Türkiye'nin tohumda İsrail'e bağımlılığı yok
- 3 Astımda risk faktörlerine dikkat!
- 4 Türkiye'de 54 ilin ihracatı artış gösterdi
- 5 TOBB'dan 4 bine yakın sanayi kapasite raporuna onay
- 6 SON DAKİKA: Uzay misyonunda 2.aşama! Türk astronot Atasever için tarih belli oldu
- 7 SIFIR FAİZLİ KREDİ SON DAKİKA: 25.000 TL anında hesaplarda! İşte en uygun kredi veren bankalar...
- 8 EPDK'dan elektrik ve petrol adımı! Resmi Gazete'de yayımlandı
- 9 AKARYAKIT FİYATLARI SON DAKİKA: Yeni indirim geliyor! Benzin ve mazot fiyatı bu gece...
- 10 EMEKLİ VE MEMUR ZAMMI SON DAKİKA: 4 tabloda yeni maaşlar! Enflasyon farkı, en düşük emekli maaşı kaç TL olacak?