Tezgâh üstünden ışıltılı vitrinlere
BİZ DE VARIZ DEDİLER
Müşterinin bu eğilimi Türk markalarını da harekete geçirdi. Türk markaları yabancı markalarla birebir rekabet içinde olmasa da 'biz de varız' demek için çıktılar organize perakende sahnesine. Avrupa ve ABD'de organize perakendenin örneklerini gören Türk firmalar mağazacılık ve department store'dan (çok katlı mağazacılık) sonra alışveriş merkezleriyle tanıştılar. 1988 yılıyla başlayan AVM serüveni bugün Türkiye çapında 225 AVM ile devam ediyor. Bu rakamın yıl sonunda 314'ü bulması bekleniyor. Organize perakende sektörü toplam perakende pazarının yüzde 40'ını oluşturuyor. Bu yıl sonunda pazarın 199 milyar dolar ciroya ulaşması öngörülüyor.
YABANCININ PLANLARI ARASINA GİRDİ
Türkiye'nin 25 yıl öncesiyle bugünü karşılaştırıldığında açılan mağazalar, modern alışveriş merkezleri, kalite ve marka alıgısı, bilinçlenen tüketici uçurumu da gözler önüne sermeye yeter herhalde. 25 yıllık serüvende perakendenin Türkiye'nin en büyük dördüncü büyük sektörü haline gelmesi dünyada ise ilk 10'a girmesi azımsanacak gibi değil. Tabi bu noktada genç ve harcamayı seven nüfusu da unutmamak gerek. Bu yüzdendir ki bugün planları arasında adı geçmeyen Türkiye ile ilgili dünyanın pek çok perakende markası Türkiye'de mağaza açıyor, Avrupalı, Ortadoğulu ve ABD'li yatırımcılar hem AVM hem de marka yatırımı yapmak için Türkiye'ye geliyor.
KRİZ, SORUNLARI AYYUKA ÇIKARDI
Bu bir yandan rekabeti tetiklerken bir yandan da sektörde sorunlar yaratmıyor değil. Türkiye'nin iç piyasada yaşadığı ekonomik krizlere 2008'in ikinci yarısında dünyayı etkisi altına alan ekonomik krizle de eklenince ezeli rekabet, AVM'lerde yönetim – kiracı sorunlarını ayyuka çıkarırken bir yandan da aşırı indirim, ucu bucağı olmayan promosyon ve akla gelmeyecek satış teknikleri ile tüketiciyi inançsızlık noktasına getirdi. Sektör bu sorunlarla uğraşırken 2006 yılında meclis salonlarına getirilen ve her yıl mütemadiyen gündeme oturan Büyük Mağazacılık ve Marketler Yasa Tasarısı 2010 yılının ilk üç ayında perakende oyuncularını yeniden ciddi bir tedirginliğin içine sürükledi. Sektör derneklerinden işadamlarına kadar herkes itirazlarını masaya koydu. Hala da yasa maddeleri ile ilgili tartışmalar sürüyor.
YURTDIŞI AÇILIMI BAŞLADI
Krizle birlikte '2005'te şişen balon patladı' yorumlarının hakim olduğu sektörde krizin yeni bir dönemi de başlattığı söylenebilir. İç piyasada düşen talep ve dış piyasaları vuran nakit sıkıntısıyla azalan siparişler perakende sektöründe özellikle hazır giyim firmalarını yurtdışına açılmaya sürükledi. Komşu ülkeler bu noktada kurtarıcı oldu. Bugün gerek AVM yatırımları, gerek kendi gerekse franchise mağazalar ile Ortadoğu, Balkanlar ve Türki Cumhuriyetlere açılan markalar hallerinden memnun.
EN SON HABERLER
- 1 SON DAKİKA | TCMB duyurdu: Menkul kıymet tesisine ilişkin düzenleme kaldırıldı
- 2 Bakan Bayraktar duyurdu: BOTAŞ ve ExxonMobil, LNG ticaretine ilişkin işbirliği anlaşması imzaladı
- 3 Hatay'da 140 bin hak sahibi evlerine kavuşacak
- 4 11. Dönem Türkiye-Azerbaycan KEK Protokolü imzalandı
- 5 Bakan Bolat 'Son 12 ayın en yükseği' diyerek açıkladı
- 6 Balıkesir’in ihracatı 2,5 milyar dolara koşuyor
- 7 SON DAKİKA: Bakan Şimşek: Vergide adaleti güçlendirmek için düzenlemeler yaptık
- 8 TCMB'nin TL depo alım ihalesine 102 milyar TL'lik teklif geldi
- 9 Rekabet Kurulu bazı devralma işlemlerini onayladı
- 10 Rekabet Kurulu'ndan META'ya 898 Milyon TL ceza