Cumartesi 01.05.2010 00:00

İşte artı-eksi zam raporu

Türkiye Ziraat Odaları Birliği (TZOB) Genel Başkanı Şemsi Bayraktar, Nisan ayında 28 gıda maddesinin 11'inde fiyat artışı, 13'ünde fiyat düşüşü olduğunu, 4 üründe ise fiyatın değişmediğini bildirdi.

Bayraktar, TZOB'un gıda fiyatlarındaki değişim araştırmasının Nisan ayı sonuçlarına ilişkin yazılı bir açıklama yaptı.
Şemsi Bayraktar, Nisan ayında üretici ve market fiyatları arasındaki farkın yüzde 312'lere ulaştığını, bu oranın yaş sebze ve meyvede yüzde 311,9, baklagillerde yüzde 248,3, pirinçte yüzde 170,2, kurutulmuş ürünlerde yüzde 252,9, hayvansal ürünlerde ise yüzde 203 olarak belirlendiğini ifade etti.
TZOB Başkanının açıklamasına göre, geçen ay nohut, pirinç, toz şeker ve yumurta fiyatları aynı kaldı. Kuru üzümün fiyatı yüzde 0,5, kırmızı mercimeğin yüzde 1, yeşil mercimeğin yüzde 2, havucun yüzde 2,6, armutun yüzde 4,6, patatesin yüzde 6, pırasanın yüzde 9,8, domatesin yüzde 23,4, ıspanağın yüzde 25,2, yeşil fasulyenin yüzde 37,2, salatalığın yüzde 37,4, patlıcanın yüzde 48,9, sivri biberin ise yüzde 68,7 oranında düştü.
Buna karşılık, limonda yüzde 26, soğanda yüzde 10,4, kuru kayısıda yüzde 5,4, elmada yüzde 5,3, kuru incirde yüzde 4,6, kuzu etinde yüzde 4,1, tavuk etinde yüzde 3,6, kuru fasulyede yüzde 2, sütte yüzde 1,4, dana etinde yüzde 1,3, fındıkta ise yüzde 0,3 fiyat artışı meydana geldi.
ÜRETİCİ FİYATLARI
Nisan ayındaki üretici fiyatlarına göre de, 7 üründe fiyatlar bir ay önceye göre değişmedi, 13 üründe fiyat azalması, 6 üründe ise fiyat artışı oldu.
Elma, kuru fasulye, nohut, kırmızı mercimek, yeşil mercimek, pirinç ve fındıkta üretici fiyatları aynı kaldı. Bu dönemde soğanda yüzde 35, armutta yüzde 30, limonda yüzde 21,7, pırasada yüzde 12,8, kuru kayısıda yüzde 12,5, kuzu etinde yüzde 9,1 fiyat artışı ortaya çıktı.
Buna karşılık, dana etinin fiyatı yüzde 1,2, havucun yüzde 5,5, domatesin yüzde 6,3, ıspanağın yüzde 6,4, sütün yüzde 6,4, kuru incirin yüzde 7,1, kuru üzümün yüzde 8, yumurtanın yüzde 9,1, patatesin yüzde 16,7, salatalığın yüzde 23,1, yeşil fasulyenin yüzde 46,8, patlıcanın yüzde 53,4, sivri biberin de yüzde 65 oranında düştü.
FİYAT DEĞERLENDİRMESİ
TZOB Başkanı Bayraktar, üretici fiyatları artan ürünlerden soğan ve armutta, stoklarda sezon sonuna gelinmesinin fiyatları yükselttiğini, aynı şekilde limonda da ürün stokunun azalmasının fiyat artışına yol açtığını belirtti.
Kuru kayısı fiyatlarındaki artışın da, meydana gelen don olayı nedeniyle gelecek sezon rekoltenin düşük olacağı beklentisinden kaynaklandığını kaydeden Bayraktar, hayvansal ürünlerden kuzu eti fiyatında da geçen aylardaki yükseliş seyrinin devam ettiğini vurguladı.
Patateste erkenci ürünlerin hasadının başlaması ile birlikte eski ve yeni ürünün piyasaya sunulmasının fiyatları düşürdüğünü, salatalık, yeşil fasulye, patlıcan, sivri biber gibi ürünlerde de hava sıcaklıklarının artmasına bağlı olarak örtü altında hasat edilen ürün miktarının artmasıyla fiyatların gerilediğini ifade eden Bayraktar, ''Hayvansal ürünlerden fiyat düşüşü görülen süte baktığımızda, yapılan ihale sonucunda üretici fiyatı düşmüştür. Dana etinde ise görülen fiyat düşüşünde alınan ithalat kararı ve piyasadaki belirsizlik etkili olmuştur'' dedi.
ÜRETİCİDEKİ DÜŞÜŞ MARKETLERE YANSIMIYOR
Üretici fiyatlarındaki düşüşün marketlere yeterince yansımadığını da kaydeden Bayraktar, yaşanan ekonomik sıkıntılar karşısında gerek üreticilerin, gerekse tüketicilerin ayakta kalmaya çalıştığını ifade etti. Bayraktar, üreticilerin pazarlamada sıkıntı yaşamadan emeğinin karşılığını almaları, tüketicilerin de bu ürünleri uygun fiyatla tüketmelerinin sağlanması gerektiğine dikkat çekti.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.